فریماه فاطمی

دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه الزهرا

[ 1 ] - تنوع نقوش اسلیمی روکوکویی در مبلمان دوره ناصری ( مطالعه موردی: تزئینات مبلمانِ باغ عفیف آباد و نارنجستان شیراز)

اصطلاح  هنر مدرنِ ایران که از اواخر دوره ناصری کاربرد یافت، در بسیاری از شاخه  های هنر ترکیب هایی تلفیقی از نقوش اروپایی با عناصر تزئینی هنر ایران را به ارمغان آورد. با ریشه یابی نقوش تزئینی به کار گرفته شده در طراحی مبلمان دوره قاجارِ دوم، می-توان تحلیلی بر تنوع  نقوش اسلیمی- روکوکو فرانسه داشت و  عوامل شکل گیری طرح های التقاطی را شناسایی کرد. این مقاله بر این فرضیه تاکید دارد که طراحی و ابداع ِن...

[ 2 ] - کارکردهای هنـر مفهومـی در مفاهیم هنـر مقاومـت ( مطالعة موردی: باغ مـوزهیِ دفـاع مقـدس)

هنر ‌مقاومت با مفاهیم دفاع، ایستادگی و معنویت در هم تنیده و نمایشگر هویت و استقامت مردم یک سرزمین در برابراستبداد است. با گستـرش رسانـه‌ها و نیاز به ارایه‌یِ ابعـاد نوین این هنـر، استفاده از رسانه‌هایِ هنریِ جدید برای تببین مفاهیم اصیل مقاومت ضرورت می‌یابد. هنر مفهومی، با بهره‌مندی از شیوه‌هایِ متنوعِ اجرا، اهمیت مفهوم، محتوا و توجه به مخاطب، قابلیت‌هایِ نوینی را برای تجلی مفاهیم مقاومت در بستری نوین...

[ 3 ] - بررسی تاثیر بیان طنز در تبلیغات تجاری

طراحان گرافیک همواره با اتکا بر تاثیر بصری، در صدد جلب توجه مخاطبین و ایجاد تاثیر ماندگار در ذهن آنها می باشند و در راه رسیدن به این اهداف از شیوه های گوناگون به ویژه در حوزه تبلیغات استفاده می نمایند که طنز یکی از سبک ها به عنوان یکی از زیر مجموعه های سبک سوررئالیسم از آن جمله است. در طول پژوهش سعی بر آن است با تکیه بر نظریات فلاسفه و نظریه پردازان این حوزه، بر تاثیرگذاری تصاویر طنزگونه در ذهن...

[ 4 ] - تبلیغات و اقناع مخاطب با تاکید بر تبلیغات تجاری فرا واقع گرا

فراواقع‌گرایی در شاخه‌های مختلف از جمله ادبیات، سینما، هنرهای تجسمی به‌خصوص تبلیغات بروز کرده است و همواره با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر مشابهت، مجاورت و تباین، توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند. این مسأله که تا چه حد فراواقع‌گرایی توانسته در تبلیغات بیلبورد از نظر مخاطبان موفق جلوه کند و به اهداف اصلی تبلیغات از جمله برقراری ارتباط، ماندگاری در ذهن و ترغیب مخاطب نزدیک شود، سؤال مد نظر پژوه...

[ 5 ] - تنوع نقوش اسلیمی روکوکویی در مبلمان دوره ناصری ( مطالعه موردی: تزئینات مبلمانِ باغ عفیف آباد و نارنجستان شیراز)

اصطلاح  هنر مدرنِ ایران که از اواخر دوره ناصری کاربرد یافت، در بسیاری از شاخه  های هنر ترکیب هایی تلفیقی از نقوش اروپایی با عناصر تزئینی هنر ایران را به ارمغان آورد. با ریشه یابی نقوش تزئینی به کار گرفته شده در طراحی مبلمان دوره قاجارِ دوم، می-توان تحلیلی بر تنوع  نقوش اسلیمی- روکوکو فرانسه داشت و  عوامل شکل گیری طرح های التقاطی را شناسایی کرد. این مقاله بر این فرضیه تاکید دارد که طراحی و ابداع ِن...

[ 6 ] - کارکردهای هنـر مفهومـی در مفاهیم هنـر مقاومـت ( مطالعة موردی: باغ مـوزهیِ دفـاع مقـدس)

هنر ‌مقاومت با مفاهیم دفاع، ایستادگی و معنویت در هم تنیده و نمایشگر هویت و استقامت مردم یک سرزمین در برابراستبداد است. با گستـرش رسانـه‌ها و نیاز به ارایه‌یِ ابعـاد نوین این هنـر، استفاده از رسانه‌هایِ هنریِ جدید برای تببین مفاهیم اصیل مقاومت ضرورت می‌یابد. هنر مفهومی، با بهره‌مندی از شیوه‌هایِ متنوعِ اجرا، اهمیت مفهوم، محتوا و توجه به مخاطب، قابلیت‌هایِ نوینی را برای تجلی مفاهیم مقاومت در بستری نوین...