× خانه ژورنال ها پست ها ثبت نام ورود

فدوی, صبا

دانشگاه سمنان

[ 1 ] - ظهیرالدوله: نوسازی تصوف با اغراض تجدد در انجمن اخوت

متصوفه در قبال دگرگونی‌های عصر قاجار، دو رویه در پیش گرفتند؛ گروهی روال و سنت خود را ادامه دادند و گروهی تصمیم به انجام اصلاحات و تغییر گرفتند؛ بیان نسبت انجمن اخوت با تصوف و فتوت از یک سو و با فراماسونری از سوی دیگر، در رویکردی تاریخی هدف اصلی نوشته حاضر است. پژوهش این مدعا را مطرح می‌کند که قصد ظهیرالدوله؛ موسس انجمن اخوت در اولویت نخست، نه صوفی‌سازی بلکه تربیت نخبگان به منظور ترقی و بهبود زن...

[ 2 ] - The Objectivity of Intuitive Knowledge in Islamic mysticism

One of the important issues in the philosophy of mysticism is the reality of the appurtenant in mystical intuition. Among the important issues this section is answer to this question of how can justify that objectivity in mystical intuition, according to philosophical reality (ontology) and epistemological issues. In this essay, we have tried to study the objectivity of intuitive knowledge in I...

[ 3 ] - بررسی تطبیقی نخستین عهد الهی در متون زرتشتی، قرآن کریم و عرفان قبالایی (از منظر خصوصیت ها و کارکردها)

<strong>در برخی متون زرتشتی به </strong><strong>ویژه متون پهلوی، نخستین عهد الهی به پیش از آفرینش جهان مادی باز می‌گردد؛ در حالی</strong><strong>که در اوستا به چنین پیمانی اشاره نشده، همان‌گونه که نزد عرفای قبالای زوهری اعتقاد به عهد ازلی عمومیت دارد؛ ولی در <em>تورات</em> و <em>تلمود</em> به آن پرداخته نشده است. در <em>قرآن</em></strong><strong><em>​</em></strong><strong><em>کریم</em></strong>...

[ 4 ] - مبانی عرفانی هستی شناسی عین القضات همدانی

عینالقضات همدانی (492-525ق.) از مهم ترین پیشروان سنت فلسفه ی حکمت ایرانی و نخستین عارفی است که محور آرای عرفانی خود را بر وجودشناسی بنا نهاد. هدف از پژوهش حاضر شناخت مبانی عرفانی هستی شناختی او و ریشه های آن با روش توصیفی-تحلیلی است که نشان می دهد اگرچه در تقسیم بندی وجود، عین القضات از فلاسفه متأثر است؛ ولی «ممکن الوجود» در تقسیم بندی او جایگاه حقیقی ندارد؛ زیرا معتقد است وجود یکی است و آن را ...