روح‌اله نصیری

دانشگاه اصفهان

[ 1 ] - ضرب‌آهنگ صوتی در نهج‌البلاغه در دو خطبة «شِقشقیه» و «آفرینش طاووس»

موسیقی ـ درونی ـ در هر اثر ادبی، جالب و دلنشین است. به عبارت دیگر ضرب‌آهنگ متون سبب علاقه‌مندی خواننده به اثر ادبی و ایجاد ارتباط با آن است؛ چراکه با ریتم خود و تنظیم نوسانات موسیقایی با عواطف خواننده، موجب می‌شود که طبع انسان با آن همراه شود و از شنیدنش به وجد آید. ساختار ریتمیک از ویژگی‌های اساسی نهج‌البلاغه و به تبع آن از ویژگی‌های اصلی خطبه «شقشقیه» و خطبه «آفرینش طاووس» است؛ چراکه شیرینی خ...

[ 2 ] - تحلیل عناصر المسرحیة فی "مقامات" الحریری

الملخص المسرحیة فن جدید ولج باب الحضارة العربیة منذ بدایات النّهضة الحدیثة، بینما توجَد حکایات کثیرة فیها طاقة مسرحیة فی الادَب العربیِّ الکلاسیکی. و لاشکّ اَنّ دراسة تلک الحکایات و التّعریف بطاقاتها و عناصرها المسْرحیة توفِّر لکاتِبی المسْرحیات موضوعات متنوعة و قابلة للتحوّل الی انواع المَسرحیة المعاصرة. و بموجب هذا الأمر یتمّ إعادة تّعریف الأعمال الأدبیة القدیمة للمعاصرین و أیضاً سینتفع الأعمال المسرحیة المعاص...

[ 3 ] - تحلیل نشانه شناختی گفتمان در سوره "نبأ" بر اساس الگوی تنشی

ساختار الگوی تنشی از دو محور عمودی ( فشردگی) و افقی ( گستردگی) تشکیل شده است. هر محور نیز یک سطح برونه‌ای و یک سطح درونه‌ای دارد. دو فرا ارزش کیفی (فشرده) و کمی (گسترده) سطح برونه‌ای محور‌ها را تشکیل می‌دهند و ارزش‌ها در درون این محورها شکل می‌گیرند. همبستگی بین محورها نیز سبب تولید معنا می‌شود. از آنجا که بر گفتمان نوسانی سوره «نبأ» نیز رابطه‌ی گستره‌ای و فشاره‌ای حاکم است، این سوره قاب...