فاطمه جانبازی

مدرس دانشگاه مازندران، گروه صنایع دستی.

[ 1 ] - بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت

انسان در مسیر خلق می‌تواند دریافت‌هایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقع‌گرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ به‌طوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگی‌هایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، به‌عنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...

[ 2 ] - نقش‌مایۀ عقرب در آثار تمدن‌های پیش از تاریخ ایران

نقش‌مایه‌های هنری متنوعی که روی اشیای کشف‌شده ایجاد شده‌اند، اعتقادات قومی- مذهبی، باورها و آداب و رسوم اجتماعی و شرایط زیست‌محیطی و پاره‌ای واقع‌نمایی‌ها را نشان می‌دهند. عقرب جانوری ‌بسیار قدیمی است که ‌‌‌‌در گذشته منشأ‌ افسانه‌ها بوده و با ویژگی‌هایی چون حقارت، موذی‌گری، حیله و نیرنگ، شرارت و درد؛ نماد قدرت، مرگ، جنگجویی و نگهبان بوده است. باوجود اهمیت این نقش‌مایه، پژوهشی منسجم به منظور مطا...

[ 3 ] - بررسی عطردان‌های شیشه‌ای ایران در دوران اسلامی

ریشه واژه «عطر» از واژه لاتین «Perfume»گرفته شده و به معنی «بوی گذرا» است. عطردان‌ها ظرف‌هایی بودند که انواع عطر را (اعم از مایع روغنی، عطرینه‌ها و حتی مواد دارویی) در آن نگهداری می‌کردند. ایران یکی از مهم‌ترین مراکز تولید عطردان‌های شیشه‌ای است؛ با وجود این پژوهشی در این زمینه صورت نپذیرفته است. در این پژوهش، ضمن نگاهی اجمالی به پیشینه تاریخیِ تولید شیشه و فنّ ساخت آن، فرم و نقوش عطردان‌های شیشه...

[ 4 ] - بررسی عوامل موثر در ایجاد طیف های رنگی سبز و آبی در لعاب های حاوی ترکیبات مس

ترکیبات مس و مهمترین آن اکسید مس از جمله ترکیباتی هستند که استفاده از آن ها به عنوان عامل مولد رنگ در لعاب ها دارای قدمت زیادی است. این ترکیبات به علت ایجاد رنگ هایی چون سبز، سبز- آبی و فیروزه ای در شرایط اکسیداسیون کوره از گذشته تاکنون در ترکیب انواع لعاب های سربی و قلیایی مورد استفاده هستند. این مقاله با روش توصیفی- تشریحی از طریق مطالعات کتابخانه ای و تجربیات آزمایشگاهی، صورت می پذیرد و در ص...

نویسندگان همکار