علیرضا اسمعیل زاده برزی

دانشجوی دکتری فلسفه‌ دانشگاه علامه طباطبایی

[ 1 ] - معانی متفاوت سوژه در فلسفه ی آلن بدیو

در این مقاله کوشیده­ایم تا وجود نوعی ابهام را در کاربرد مفهوم سوژه در آثار آلن بدیو مشخص سازیم. این ابهام مربوط به وجود یک ناسازگاری و دودستگی میان تعبیرات مختلف بدیو پیرامون آن مفهوم است. این ناسازگاری به برانگیخته شدن تفاسیر مختلفی در این خصوص منجر شده است. ما با بررسی عبارات بدیو و ضمن توجه به رویکردهای مختلفی که نزد شارحان آثار وی وجود دارد نهایتاً پیشنهاد کرده­ایم که برای دست یافتن به یک فه...

[ 2 ] - ناهم‌خوانی اندیشه های آلن بدیو پیرامون حقیقت هنری

این مقاله نگاهی انتقادی به اندیشه‌های آلن بدیو پیرامون هنر و حقیقتِ هنری افکنده است. به اعتقاد ما یک ناهم‌خوانی عمیق در این حوزه از اندیشه بدیو وجود دارد. این ناهم‌خوانی را می‌توان به روشنی با مقایسه دیدگاه‌های کلی او پیرامون حقیقت هنری از یک سو و نوع مواجه او با آثار هنری خاص از سوی دیگر ملاحظه کرد. تعمق در ماهیت این مواجهات و در کنار هم قرار دادن عبارات مختلف بدیو از متون مختلف، ما را به این ن...

[ 3 ] - آلن بدیو و انکار جایگاه تفسیر در نسبت میان فلسفه و هنر

در این مقاله در پی آن هستیم که دیدگاه تازه ای را که آلن بدیو، فیلسوف زنده فرانسوی، در رابطه با نسبت میان هنر و فلسفه طرح کرده است، با نظر به اصول اساسی فلسفه وی، تشریح نموده و جایگاهی را که مسئله «تفسیر » در این دیدگاه تازه خواهد یافت تعیین و تبیین کنیم. بدیو، دیدگاه خود را در باب نسبت یادشده در مقابل سه دیدگاهی عرضه می کند که معتقد است تنها دیدگاه های موجود در طول تاریخ فلسفه در زمینه موضوع مو...

[ 4 ] - ارزیابی جایگاه هنر به عنوان شرط فلسفۀ آلن بدیو

در این مقاله بعد از بیان دیدگاه آلن بدیو در خصوص جایگاه هنر به عنوان یکی از شرایط فلسفه، نسبت خاص فلسفۀ او را با هنر مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. بررسی نوع مواجهۀ او با آثار هنری و شعری تردیدهایی را در خصوص اهمیت و جایگاه واقعی هنر بما هو هنر در دستگاه فلسفی او پدید می­آورد. این تردیدها به برانگیخته شدن انتقادات و دفاعیاتی از سوی منتقدان و شارحان نیز منجر شده است. این مقاله با بررسی گسترۀ معتن...

نویسندگان همکار