امین هنرمند

استادیار دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران

[ 1 ] - ساختار و تکنیک های آهنگسازی «دیالوگ ها» اثر الیوت کارتر

مقاله ی پیش رو، از دو منظر ساختار رده های نغمگی و همچنین تکنیک های آهنگسازی به بررسی قطعه ی «دیالوگ ها» اثر الیوت کارتر می پردازد. در بخش اول، به بررسی شیوه های آهنگساز در بیان زبان هارمونی این اثر و چگونگی استفاده ی او از مجموعه ها در سازماندهی رده های نغمگی، و نیز استفاده ی آهنگساز از مجموعه هایی که خود او از آنها تحت عنوان مجموعه های کلیدی یاد می کند، پرداخته شده است. علاوه بر این، اهمیت و ب...

[ 2 ] - تحلیل و بررسی اپرای دیونیزُس اثر ولفگانگ ریم؛ روایت داستانی و نمادگزینی

ولفگانگ ریم، آهنگساز معاصر آلمانی است که دیدگاه فیلسوفانه‌ی خود را به زبان موسیقی و به‌خصوص در قالب اُپرا ارائه می‌دهد. وی آخرین اُپرای خود یعنی اپرای دیونیزس را در سال 2010 به روی صحنه برده است. سناریو و لیبرتوی این اپرا -یا به گفته‌ی خود ریم، این فانتزی اپرایی- همانند تمامی اپراهای دیگرش، توسط خود او تدوین شده است. سناریوی تخیلی و فراطبیعی این فانتزی، برگرفته از وقایع و رویدادهای زندگی پرماجرا ...

[ 3 ] - تحلیل قطعۀ "هفت خوان" اثر بهزاد رنجبران با تمرکز بر نحوۀ ایجاد وحدت و تنوع

این پژوهش به روش تحلیلی، به بررسی تکنیک­هایی که مؤید وحدت و تنوع در قطعۀ «هفت­خوانِ» رنجبران است، می­پردازد. به عنوان هدف کلی، تکنیک­های بسط و گسترش رنجبران در طول اثر مطالعه می­شود که برای دست­یابی به این مهم، فرم اثر، ساختارهای هارمونی و شیوه­های بسط و گسترش موتیوی مورد بررسی قرار می­گیرد. فرم اثر منطبق بر فرم­های رایج کلاسیک نیست اما دارای اشتراک­هایی با فرم سونات است. پایبندی به ساختارهای ها...

نویسندگان همکار