امین هنرمند

استادیار آهنگسازی، دانشکد هی هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، استان تهران

[ 1 ] - بررسی رنگهای صوتی، مایکرو پلی فونی و هرج و مرج در آثار دهه ی 1960 لیگتی با تمرکز بر کنسرتو برای ویولنسل

چکیده در طول تاریخ همواره نائل آمدن به زبانی ویژه و شخصی هدفی والا و چشم نواز برای آهنگسازان بوده است. در راستای رسیدن به این هدف آهنگسازان در بسیاری موارد خالق و بنیانگذار جریان ها و سب کهای مهمی بود هاند که در تاریخ ثبت شده است. کنکاش بی وقف هی لیگتی 1، آهنگساز رومانیائی، نیز در جهت رسیدن به این هدف، زندگی حرف های او را به دور ههائی که هر کدام زبان موسیقایی مختص به خود را دارد، تقسیم م ی...

[ 2 ] - بررسی تم خداوند در قطعه‌های اول و آخر مجموعۀ بیست نگاه اثر الیویه مسیان از دو منظر هارمونی و ریتم

تجزیه‌وتحلیل دو اثر از آثار الیویه مسیان، یکی از آهنگسازان بزرگ و نامی قرن بیستم، موضوع این پژوهش است، چراکه نه‌تنها مسیان به دلیل کار‌هایش، بلکه به دلیل افکار موسیقایی‌اش که همچون قطعاتش مستند شده، همواره مورد توجه پژوهشگران عرصة موسیقی بوده است. دلیل دیگری که ذهن نویسندگان را به قطعة اول از مجموعة بیست نگاه الیویه مسیان معطوف کرد، شباهت ریتمی این قطعه و برخی پرلود‌های یوهان سباستین باخ است. ب...

[ 3 ] - بررسی تین‌تینابولی و روند کاهشی و افزایشی در موسیقی آروُ پَرت و مقایسة آنها با برخی روش‌های تکرار در موسیقی ایرانی

هدف این مقاله، بررسی تکنیک تین‌تینابولی و روند کاهشی و افزایشی در برخی آثار آروُ پَرت و سپس مقایسة آنها با عناصر تکرار شونده در موسیقی ایرانی است. تکنیک تین‌تینابولی در دهة هفتاد توسط این آهنگساز استونیایی ابداع شده و در بسیاری از آثار او به عنوان ‌یکی از ارکان مهم در شکل­گیری سبک و بافت مورد نظر به کار رفته است. پس از آشنایی با تین‌تینابولی و پوزیسیون‌های مختلف آن، روند تدریجی افزایشی و کاهشی که...

[ 4 ] - تریادها با سوم مشترک در موسیقی آلفرد اِشنیتکه

هدف اصلی این مقاله، بررسی تریادها با سوم مشترک و نحوه‌ی استفاده از آنها در آثار مجلسی آلفرد اشنیتکه، آهنگساز روس می‌باشد. این ترکیب شامل دو تریاد مینور و ماژور است که پایه‌ی آنها نیم پرده با یکدیگر فاصله داشته و در نتیجه دو آکورد دارای سوم‌های مشترک هستند. پس از بررسی خاستگاه تاریخی نت‌های مشترک در روابط هارمونیک، خواهیم دید که در آثار اشنیتکه این ترکیب با دو هدف ایجاد تسلسل‌های هارمونیک و ساخت...

[ 5 ] - کانُن و دودکافونی در موسیقی آلفرد اِشنیتکه

هدف این مقاله بررسی دو تکنیک آهنگسازی کانن و دودکافونی در آثار آلفرد اشنیتکه آهنگساز روس می باشد. برای انجام این مطالعه ابتدا به صورت مختصر پلی استایلیزم او را تعریف کرده و سپس به مطالعه ی ویژگی ای کانن و چگونگی استفاده از دودکافونی در موسیقی او خواهیم پرداخت. در بررسی هر کدام از این تکنیک‌ها، بر اساس مطالعاتی که بر روی آثار مجلسی او انجام شده است، طبقه-بندی‌هایی صورت گرفته و ویژگی‌های هر کدام ...

نویسندگان همکار