احد روان جو

استادیاردانشکدههنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، شاخه ی شوشتر، شوشتر، ایر ان.

[ 1 ] - آموزش خوشنویسی، به مثابه نسخه کامل آموزش سنتی هنر

از نظام آموزش‌های سنتی در زمینه‌ی هنرهای تجسمی در دوره‌ی پیشامدرن آگاهی چندانی در دست نیست. آموزش خوشنویسی، را می‌توان از جمله آموزش‌های سنتی هنر دانست که آیین‌ها و متون آموزشی آن تقریباً دست نخورده باقی مانده‌است.آموزش آن به شیوه‌ی استاد‌ ـ شاگردی صورت می‌گیرد. با مشق‌های گوناگون و راهنمایی‌های بی‌جایگزین استاد همراه می‌شود. سعی نگارنده در این نوشتار، تشریح آموزش خوشنویسی به مثابه‌ی نسخه‌ای کام...

[ 2 ] - بررسی تحولات اجتماعی در رشد منظره نگاری هلند در قرن هفدهم

توجه به عالم طبیعت به عنوان لذت، حظ زیبایی شناختی و کار هنری، تاریخچه ای دارد که تبار­شناسی آن ما را به فهم انواع تجارب تاریخی و انسانی انباشته شده در مفاهیم طبیعت و منظره نزدیک می­ کند. در دوره باروک تنوع سبک­ ها وگرایشات به اوج خود رسید. آن­ها معمولاً یک مضمون را درطول دوره­ای خاص یا منطق ه­ای خاص ترجیح می­ دادند. یکی از این گرایشات منظره نگاری بود، که تا قبل از آن در نقاشی­ ها فقط در پس زمینه...

[ 3 ] - بررسی و تحلیل آثار مهران مهاجر عکاس معاصر

به اعتقاد کارشناسان عکاسی، "مهران مهاجر" عکاسی است که از توان رسانه عکاسی چون سرراستی و حتی سردستی چون اسنپ‌شات به خوبی استفاده می‌کند. آثار وی توأمان دارای دو رویکرد، مستندنگاری و نیز دلبستگی ­های فرمالیستی است که این دو رویکرد در آثار "مهران مهاجر" قابل بررسی و تحلیل است. مجموع ویژگی‌های آثار مهران مهاجر، دست‌کم در حوضۀ عکاسی، حاکی آثاری منحصر به­ فرد است و کمتر کسی توانسته مانند این هنرمند ه...

نویسندگان همکار