بررسی رباعی معاصر

پایان نامه
چکیده

از بدو اختراع رباعی، این قالب مورد توجه و استقبال شاعران در ادوار مختلف شعر و ادب فارسی بود. از دلائل عمده ی اقبال شاعران به این قالب، سهل ممتنع بودن،کوتاهی، نکته سنجی، تصویرسازی، خیال انگیزی، کشف، زاویه ی دید، «آنِ» شاعرانه و مهمتر از همه غافلگیری لذتبخش در پایان بندی آن است. مجموعه ی پیش رو جستاری در رباعی معاصر از نیما تا اکنون است. شکل گیری رباعی ازدیدگاه ساختاری و درون مایه ای آن، همراه با معرفی رباعی گویان برجسته ی قبل از دوره ی معاصر و ده تن از رباعی گویانی که در این پژوهش به آثار آنان پرداخته شد، برای آشنایی خوانندگان به سیر رباعی در مقدمه اختصاص یافته است. در فصل دوم، بخش اول زبان را که از مولفه های اثر گذار و هویت بخش در گستره ی بیکران آفرینش است و بدان وسیله می توان اندیشه را عینیت بخشید، از نظر گذراندیم. در این فصل، زبان را از مناظر گوناگون بررسی کردیم و هنجار گریزی هایی را که باعث برجستگی زبان شدند، واکاوی نمودیم. در بخش مضامین، که می تواند ذهنیّات و درون فرد را بیان نماید و شخصیت و هویتش را به مرحله ی ظهور برساند، به برجسته ترین آنها که مورد توجه رباعی گویان معاصر قرار گرفت، پرداخته شد. مضمونهای عمده ای چون: عشق، طنز، اعتراض، آئین و دفاع مقدس. در مبحث اعتراض به تقسیم بندی هایی دست زدیم که ریشه در اعتراض دارند. اعتراض هایی از نوع فلسفی، عرفانی، اجتماعی، سیاسی و فردی. بخش سوم، ویژگی های بلاغی صور خیال که به پرورانده شدن فرمی و صوری شعر در خدمت محتوا و مضامین کمک شایانی می کند و در بخش چهارم ویژگی های بلاغی مورد توجه و بررسی قرار گرفت. فصل سوم و پایانی این پژوهش و تحقیق به نتیجه گیری و ویژگی های رباعی معاصر از دیدگاه زبانی، مضامین و بلاغی با نگاهی بدیع در دو بخش مشترک و خاص اختصاص یافته است.

منابع مشابه

جلوۀ تحولات زبانی و قالبی در رباعی معاصر

در ابتدای قرن اخیر شعر فارسی دستخوش تحولات ساختاری بسیاری قرار گرفت. این تحولات رفته­رفته شعر کلاسیک فارسی را دگرگون ساخت. می­توان گفت رباعی از قالب­هایی است که به دنبال جریان مزبور در دو دهۀ اخیر تحت تاثیر سنت­شکنی­های نوآورانه قرار گرفت. این تحولات گاه،  با ظرافت­های نوآورانه وگاه با بدعت­های صورت­مآبانه همراه بود. فرضیۀ نگارندگان آن است که رباعی معاصر به عنوان قالبی پیشتاز در نوآوری­های زبان...

متن کامل

بررسی نه رباعی خیامانه‌ی عطار

در میان پژوهشهای مربوط به خیام، تحقیق در رباعیّات خیامانۀ دیگر شاعران، به‌ویژه رباعیّات خیامانۀ عطار مغفول مانده‌است. از میان آثار متعدد منسوب به عطار، نه اثر به عنوان آثار مسلم الصدور او شناخته شده است و مختارنامه از آن جمله است. با این که عطار شاعر و عارفی بزرگ و صاحب سبک بود اما آن چه در اشعار و آثار منثور دیده می‌شود اقتفا از سبک پیشینیان است. به همین ترتیب، در رباعیات مختارنامه نیز بهره‌گیری...

متن کامل

بررسی نه رباعی خیامانه ی عطار

در میان پژوهشهای مربوط به خیام، تحقیق در رباعیّات خیامانۀ دیگر شاعران، به ویژه رباعیّات خیامانۀ عطار مغفول مانده است. از میان آثار متعدد منسوب به عطار، نه اثر به عنوان آثار مسلم الصدور او شناخته شده است و مختارنامه از آن جمله است. با این که عطار شاعر و عارفی بزرگ و صاحب سبک بود اما آن چه در اشعار و آثار منثور دیده می شود اقتفا از سبک پیشینیان است. به همین ترتیب، در رباعیات مختارنامه نیز بهره گیری...

متن کامل

سیر رباعی- قصه از سنایی تا مولانا

مثنوی قالب اصلی داستان‌گویی در ادبیات منظوم فارسی شمرده شده‌است و معمولاً از توانش قالب‌های دیگر شعری مانند غزل و رباعی غفلت شده‌است. با بررسی رباعیات شعرایی مانند سنایی، عطار، مولانا... در می‌یابیم که در حدود 10% رباعیات خود (عطار 302 و مولانا 203 رباعی- قصه) به داستان‌پردازی پرداخته‌اند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی گونه‌های مختلف قصه در رباعی‌های روایی این شعرای عرفانی پرداختیم...

متن کامل

رباعی و موضوع مرگ در رباعیات مولانا

رباعی، یکی از قالب‌های شعری است که ابداع آن را در زبان فارسی دانسته‌اند. از آن‌جا که در این قالب، مفهومی  منحصر گنجانده می‌شود و وزنی خاص در آن بکار می‌رود،‌ کاربرد آن را در زبان فارسی کمتر از دیگر قالب‌های شعری می‌بینیم. مولانا نیز در خیل اشعارش، به سرایش رباعی پرداخته و در این باره مهارتی ویژه را بکار بسته است. در این مقاله به بررسی مسألة مرگ و آن سوی مرگ و اندیشه‌های مولانا در این باب می‌پر...

متن کامل

جایگاه رباعی در فولکلور تاجیک

با بررسی آثار شفاهی تاجیکان آسیای میانه، محققان بر این باورند که فولکلور تاجیک تنوع بسیار رنگین و سابقة دیرین داشته است و آثاری ارزشمند و خلاق و آموزنده را دربر‌می‌گیرد. ادبیات عالمگیر تاجیک که بزرگ‌ترین نابغه‌ها و گنج‌های علم و هنر به گنجینة تمدن بشری افزودند، از «مادر علوم» یعنی فولکلور منشأ گرفته است. در ادبیات عامیانه یعنی فولکلور تاجیک، رباعی و دوبیتی پیش از انواع دیگر شعر رواج یافته و در ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023