کاربرد جنبه های زیباشناسانه انیمیشن در خلق جلوه های بصری دیجیتال ((کابوس))

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده مریم شیخی
  • استاد راهنما فرخ یکدانه
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

اهمیت جلوه های بصری دیجیتال در بیان تعاریف نوین سینمای جهان امروز، سبب شد تا مطالعه و بررسی علوم و فنون این تکنولوژی رو به رشد، به موضوعی جنجال برانگیز و مطرح در دنیا تبدیل شود. از این رو می توان گفت که جلوه های سینمایی به شکلی بارز، هنر و صنعت فیلمسازی را تحت سیطره خود قرار داده است و نظام تصویری نوینی را به وسیله ترکیبات هنرهای مختلف پایه گذاری کرده است که در این میان، هنر انیمیشن سهم به سزایی دارد. در این پژوهش، محقق ضمن بیان رئوس مطالب در ارتباط با قواعد و زیبایی شناسی انیمیشن سنتی و کامپیوتری، و سپس پرداختن به مفاهیم و تعاریف جلوه های سینمایی و ذکر انواع آن، به تعریف پدیده ی نوظهور سینمای دیجیتال به عنوان رسانه ای ترکیبی پرداخته است. در فصل آخر نیز کاربردهای استفاده سینمای دیجیتال از انیمیشن به عنوان پدیده ای قدرتمند در خلق جلوه های بصریِ صحنه های خارق العاده عنوان شده است. در میان مباحث مطرح شده در فصول مختلف نیز با استفاده از نمونه فیلم های شاخص در سینمای زنده و انیمیشن، برای فهم بیشتر مطالب عنوان شده، مثال هایی ذکر گردیده است. نتایج این تحقیقات بیشتر بر اساس مطالعه کتب و مقالات از منابع خارجی و داخلی حاصل شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

پژوهشی پیرامون پیشینة جلوه های بصری نور در نگارگری*

یکی از عناصر زیبایی شناسی در آثار نگارگری ایران، علاوه بر ترکیبات حیرت انگیز ومسحورکننده رنگ و تقسیمات هندسی مکان و اشکال، نور است. همان طور که در صور نگارین نقاشی ایرانی مشاهده می شود، سطوح دو بعدی رنگین فاقد سایه و سایه روشن، حاکی از تصویر فاقد منبع نور واحد است. عدم حضور سایه در این آثار نشان می دهد که نوری فراگیر و بسیط سراسر تصویر را فرا گرفته است. تصویر، جهانی مملو از نور را افتتاح کرده ا...

متن کامل

جلوه بصری شخصیت های اسطوره ای در انیمیشن ایران

در دنیایی که در زمان حال در آن زندگی می کنیم انسان امروزی در روزگار دانش به سر می برد و خردگرایی دانشورانه بر ذهن و اندیشه اش چیره شده است. او نسبت به هویت فرهنگی اش بی تفاوت شده و از اهمیت اسطوره ها که همانا می توانند رویکردی نو را نسبت به مسائل زندگی اش نشان دهند به دور مانده است. اگر بیشتر به اسطوره ها بیاندیشیم و ریشه های فرهنگی و اجتماعی آنها را بیابیم متوجه خواهیم شد که این ریشه های مهم چ...

تبیین وجوه زیباشناسانه بصری در حاشیه نویسی قرآن های خطی منتخب سده های 10 تا 14 ه.ق

حاشیه‌نویسی افزودن مطالبی در کناره‌های صفحه است که در قرآن‌های خطی به صورت توضیح و تفسیر آیات و سوره‌ها در پیرامون متن صورت گرفته است. عمل حاشیه‌نویسی بر قرآن از زمان پیامبر(ص) آغاز شد و در سده‌های بعد تداوم یافت. اما با پیشرفت فنون کتاب‌آرایی، صورت ظاهری قرآن‌های خطی نیز کامل‌تر شد، چرا که صفحات کتاب الهی همواره محمل غنی‌ترین هنرها و تزئینات بودند. در تبیین ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه قرآن‌نگا...

متن کامل

نگاهی نو به طراحی کتابخانه های دیجیتال: کاربرد هستی شناسی در طراحی کتابخانه های دیجیتال معنایی

هدف / زمینه: کتابخانة‎ دیجیتال، مجموعه‎ای یکپارچه از منابع و خدمات الکترونیکی برای گردآوری، سازماندهی، حفاظت و بازیابی اطلاعات به شکل دیجیتال است. ظهور وب معنایی و هستی‎شناسی در عصر حاضر، سبب ایجاد تحول در کتابخانه‎های دیجیتال و طراحی کتابخانه‎های دیجیتال معنایی شده است. در این راستا، مقالة حاضر در نظر دارد به بررسی کاربردهای هستی‎شناسی در طراحی کتابخانه‎های دیجیتال معنایی بپردازد.روش: هس...

متن کامل

جناس؛ آرایه ادبی، آرایه بصری مقایسه تطبیقی جناس های لفظی و بصری در انیمیشن

هنرها از آنجا که خاستگاه مشترک انسانی دارند، ذاتاً یکسان و تنها در صورت متفاوت اند؛ بنابراین، می توان چگونگی رسیدن به شیوه های بیانی در یک رسانه هنری را با اندکی تغییر ظاهری برای رسانه ای دیگر مورد استفاده قرار داد. در این مقاله، ضمن معرفی جناس به عنوان یکی از شیوه های بلاغی زبان، معادل های بصری آن در دنیای تصویر و به ویژه در انیمیشن جست وجو شده است. جناس، هم نشینی دو کلمه است که در شکل یا تلفظ ...

متن کامل

پژوهشی پیرامون پیشینة جلوه های بصری نور در نگارگری*

یکی از عناصر زیبایی شناسی در آثار نگارگری ایران، علاوه بر ترکیبات حیرت انگیز ومسحورکننده رنگ و تقسیمات هندسی مکان و اشکال، نور است. همان طور که در صور نگارین نقاشی ایرانی مشاهده می شود، سطوح دو بعدی رنگین فاقد سایه و سایه روشن، حاکی از تصویر فاقد منبع نور واحد است. عدم حضور سایه در این آثار نشان می دهد که نوری فراگیر و بسیط سراسر تصویر را فرا گرفته است. تصویر، جهانی مملو از نور را افتتاح کرده ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023