مردان روان پریش در سینما؛ روزی روزگاری، سینما

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده احمدرضا یاوری
  • استاد راهنما احمد الستی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1388
چکیده

این پژوهش تحت عنوان مردان روان پریش در سینما به پرداخت نوعی از کاراکتر تاکید می کند که پدیده هایی صرفا سینمایی بوده و در عین حال درگیری هایی شبه روان شناسانه یا روان کاوانه در بیننده ایجاد می کند. این پژوهش نشان می دهد که کاراکترهای روان پریش پدیده ای خاص دوران مدرن بوده و با پیچیدگی های عصر مدرن و پس از آن آمیخته شده اند. در مقدمه این پژوهش بیان می شود که چگونه این کاراکترها با مدل های روان شناسانه لزوما تطابقی ندارند. از این رو غالبا کوشش برای خوانش این کاراکترها تنها با رویکردی سینمایی دیده شده است. در فصل اول به چگونگی پرداخت افراد روانی در سینمای کلاسیک و تفاوت آن با کاراکترهای روان پریش دوران مدرن اشاره می شود. در فصل دوم به ویژگی های سینمای مدرن در آمریکا (هالیوود) و علل ظهور افراد روان پریش در این دوره خواهیم پرداخت. در فصل سوم، خصوصیات سینمایی مردان روان پریش ضمن نقد و تحلیل چند فیلم شاخص بررسی می شود. در فصل چهارم، متداکتینگ و ارتباط آن با کاراکترهای روان پریش در نحوه شخصیت پردازی آن ها مورد تحقیق قرار می گیرد. در فصل پنجم برخی از ویژگی های صوتی و بصری فیلم های ذکر شده در ارتباط با افراد روان پریش و همراه کردن مخاطب با آن ها بیان می شود. در پایان، این پژوهش نتیجه می گیرد که کاراکترهای روان پریش صرفا پدیده های ساخته شده هنر سینما بوده و دارای ابعاد روانی عمیقی هستند که لزوما با واقعیت های علمی تطابق نداشته، اما جذابیت های خود را با تکیه بر تکنیک های صوتی و بصری و نیز بازیگری به دست می آورند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین‌رو، این امکان وجود خواهد داشت که به‌مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

موسیقی افتتاحیه در سینما

دغدغۀ آغاز یک اثر هنری، اضطرابی همیشگی برای هنرمند و مخاطب به ارمغان می آورد. هنرمند مایل است در همان ابتدا مخاطب را جذب کند تا بعدتر بتواند وی را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. مخاطب نیز در ابتدا آماده است که از عالم واقع فاصله بگیرد و ازاین رو اشتیاق بیشتری برای دریافت و ادراک دارد. هنر سینما نیز از این حکم برکنار نیست. در طول تاریخ سینما، شاهد آثاری بوده ایم که با شروع اعجا بانگیز و مسحورکننده...

متن کامل

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین رو، این امکان وجود خواهد داشت که به مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023