قضیه نقطه ثابت براوئر: روش های اثبات و تعمیم ها

پایان نامه
چکیده

قضیه ی نقطه ثابت براوئر بیان می کند که هر خود نگاشت پیوسته ی fروی زیرمجموعه ی فشرده و محدب xاز فضای اقلیدسی متناهی البعد e باید دارای حداقل یک نقطه ی ثابت باشد. در این پایان نامه با متمرکز شدن روی قضیه ی نقطه ثابت براوئر، تعدادی از نتایج اصلی در نظریه ی نقطه ثابت توپولوژیک را ارائه می دهیم. در فصل اول تعدادی از مفاهیم مقدماتی که در ادامه به آن احتیاج خواهیم داشت بیان می کنیم. در فصل دوم اثبات های مختلفی ازاین قضیه با استفاده از ابزارهای مختلف ارائه می دهیم. این فصل را به دو بخش تقسیم می کنیم : روش های جبری و روش های آنالیزی. روش های آنالیزی یعنی این که دانشجو بتواند با استفاده از حساب دیفرانسیل و انتگرال و بعضی از مفاهیم آنالیز حقیقی به راحتی این اثبات ها را بفهمد. در سال 1912، براوئر اثباتی از قضیه ی نقطه ثابت براوئر منسوب به خود با استفاده از مفهوم درجه ی خودنگاشت پیوسته ی f روی sn-1ارائه نمود. همچنین در سال 1928 ، اسپرنر یک لم ترکیباتی ساده که با خصوصیات معین برچسب گذاری های رأس های یک مثلث بندی سر و کار داشت ، ارائه نمود. در سال 1929، کنستر، کوراتوفسکی و مازورکیه ویچ با استفاده از این لم، قضیه ی معروف kkm را اثبات کردند و سپس با استفاده از قضیه ی kkm، قضیه ی نقطه ثابت براوئر را نتیجه گرفتند. همچنین می توان قضیه ی نقطه ثابت براوئر را از راه های مختلفی تعمیم داد. در فصل سوم تعدادی از نکات اصلی در تعمیم این قضیه برای نگاشت های تک مقداری را مشخص می کنیم. تعمیم های اصلی، قضایای نقطه ثابت شودر و تیخونوف هستند. شودر این قضیه را به فضای باناخ و تیخونوف آن را به فضاهای برداری موضعاً محدب تعمیم دادند. همچنین ویژگی های نقطه ثابت را روی مجموعه های بسته و کراندار بر اساس شرایط مرزی و فرضیات ایجاب کننده ی فشردگی بیان می کنیم. در نتایج این فصل ما شرایط روی سه مولفه ی فضای e ، مجموعه ی x و خودنگاشت f روی x را تغییر داده و در هر حالت تعمیمی از قضیه ی نقطه ثابت براوئر به دست می آوریم. در فصل چهارم، مشابهی از قضیه ی نقطه ثابت براوئر و بعضی از نتایج فصل سوم، برای نگاشت های چند مقداری ارائه می دهیم. قضیه ی کاکوتانی گزاره ای در مورد نقاط ثابت زیرمجموعه های فشرده و محدب از rn است. تعمیم این قضیه به فضای باناخ توسط بوهنن بلاست و کارلین صورت گرفته و کی فن و گلیکسبرگ به طور مستقل این قضیه را به فضاهای برداری موضعاً محدب تعمیم دادند. در فصل آخر نیز تعدادی مختصری از کاربردهای زیاد قضیه ی براوئر را شرح می دهیم.

منابع مشابه

بورسوک-اولام نقطه ثابت براوئر را نتیجه میدهد: یک ساختار مستقیم

قضیه بورسوک-اولام و قضیه نقطه ثابت براوئر هر دو از قضیه های شناخته شده در توپولوژی هستند و هر دو غیر ساختاری و وجودی به شمار می آیند. بیشتر کتابهای درسی این قضیه ها را بدون ذکر رابطه آنها با یکدیگر بیان کرده اند. با وجود این ثابت می شود که قضیه بورسوک-اولام، قضیه نقطه ثابت براوئر را نتیجه می دهد. در این مقاله این نتیجه را با روشی مستقیم ثابت می کنیم.

متن کامل

تعمیم قضیه نقطه ثابت کاریستی برای فضاهای متریک برداری مقدار

قضیه نقطه ثابت کاریستی در سال 1975 توسط کاریستی به عنوان تعمیم قضیه انقباضی باناخ عنوان گردیده شد و در سال 2088 توسط کاراپینار و عبدالجواد روی فضای متریک مخروطی و در سال 2011 توسط خمسی و آگاروال روی فضای متریک برداری مقدار تعمیم داده شده است.

15 صفحه اول

اثبات جدیدی از قضیه مورلی

قضیه مورلی حاکی است که نقاط برخورد خطوط مجاور اضلاع تثلیث کننده سه زاویه داخلی هر مثلث تشکیل یک مثلث متساوی الاضلاع می دهند. این مساله ابتدا در سال 1899 توسط فرانک مورلی مطرح گردید و تاکنون اثباتهای متعددی برای آن ارائه شده است. در این مقاله راه حل زیبایی که توسط آلن کن برنده مدال فیلدز در سال1998 ارائه شده است، تشریح می گردد.

متن کامل

فشرده سازی نیم گروهی توسط نگاشت های متباعد تعمیم یافته و قضیه نقطه ثابت

هدف اصلی ما در این پایان نامه ارائه نوع فشرده نیم گروهی برای نیم گروه نیمه توپولوژی s با استفاده از نگاشتهای متباعد تعمیم یافته است . وقتی عبارت فشرده سازی نیمه گروهی را بکار می بریم، منظور، یک نیم گروه توپولوژیک راست فشرده است که شامل یک تصویر همسانی پیوسته و چگال از نیم گروه نیمه توپولوژیک مورد نظر باشد. نمونه کلاسیک این مطلب فشرده سازی بور از گروه جمعی اعداد حقیقی می باشد. [8]. جی اف برگلوند...

15 صفحه اول

حل معادلات دیفرانسیل و انتگرال با استفاده از قضیه نقطه ثابت باناخ و تعمیم های آن

در این پایان نامه به بیان و بررسی قضیه نقطه ثابت باناخ بر روی نگاشت انقباضی از نوع پاتا می پردازیم وکاربردی از این قضیه را در اثبات وجود جواب معادلات دیفرانسیل و معادلات انتگرال بیان می کنیم. همچنین پایداری برخی از معادلات انتگرال از جمله معادله انتگرال از نوع ولترا را اثبات می کنیم.

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023