تحلیل محتوای کتاب های فارسی مدارس ایران از نظر میزان کاربرد واژه های حامل خشونت و واژه های حامل ملایمت و صلح

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده حسین عزیزی
  • استاد راهنما بلقیس روشن حسین قاسم پور مقدم
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

تحقیق حاضر به تحلیل محتوای متون کتاب های فارسی مدارس ایران به لحاظ میزان کاربرد واژه های حامل خشونت و واژه های حامل ملایمت و صلح می پردازد و در پی یافتن پاسخ سوالات زیر است: 1) میزان کاربرد واژه های خشونت آمیز در متون درس فارسی مدارس ایران چه قدر است؟ 2) میزان کاربرد واژه های صلح آمیز در متون درس فارسی مدارس ایران چه قدر است؟ 3) از میان واژه های صلح آمیز و واژه های خشونت آمیز کدام یک دارای بیش ترین کاربرد و کدام یک دارای کم ترین کاربرد است؟ 4) از میان پایه ها و دوره ها کدام یک دارای واژه های حامل ملایمت و پیام صلح بیش تری است؟ در این پژوهش از روش تحلیل توصیفی استفاده گردیده است و تمام کتاب های فارسی مدارس تحلیل شده اند. جهت تعیین معناداری تفاوت بین سه مقطع از آزمون کراسکال- والیس استفاده گردیده است. برای جمع آوری اطلاعات و داده ها در قسمت پیشینه و سابقه ی تحقیق، از روش کتابخانه ای استفاده شده و جهت جمع آوری اطلاعات برای تحلیل محتوای کتب، از کتاب های درسی فارسی استفاده گردیده است. از نتایج چنین برمی آید که: الف) در کتاب های فارسی مدارس، فراوانی و درصد واژه های حامل ملایمت و صلح به ترتیب 2048 ، 57/42، و فراوانی و درصد واژه های حامل خشونت به ترتیب 2763 و 43/57 درصد است؛ لذا کاربرد واژه های خشونت آمیز از واژه های صلح آمیز بیش تر است. ب) از میان پایه های مختلف تحصیلی، کتاب فارسی دوم دبستان بخوانیم با فراوانی 132، معادل 11/78 درصد، واژه ی حامل ملایمت و صلح، دارای بیش ترین و کتاب ادبیات فارسی (2) سال دوم دبیرستان با فراوانی 228، معادل 84/27 درصد، واژه ی حامل ملایمت و صلح، دارای کم ترین تعداد واژه ی حامل ملایمت و صلح ( در مقایسه با واژه های حامل خشونت ) است. پ) از میان دوره های مختلف تحصیلی، دوره ی ابتدایی با فراوانی 713، معادل 25/53 درصد، واژه ی حامل ملایمت و صلح، دارای بیش ترین و دوره ی دبیرستان با فراوانی 741، معادل 82/33 درصد، واژه ی حامل ملایمت و صلح، دارای کم ترین تعداد واژه ی حامل ملایمت و صلح (در مقایسه با واژه های حامل خشونت) است. تفاوت میزان واژه های خشونت آمیز در سه مقطع معنی دار است اما تفاوت میزان واژه های حامل ملایمت و صلح در این سه مقطع معنی دار نیست.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تفاوت های نمادین واژه های اروپایی در فارسی و عربی

طبیعی است که گمان رود تفاوت های موجود به هنگام تفریس و تعریب در کلمات اروپای، ناشی از وجود حروف چهارگانه مخصوص در الفبای فارسی است یا تفاوتی که در عربی برای نشان دادن  “v”(ق) به چشم می خورد و یا میل به اشباع ضمه به «واو»» وکسره به «یاء»: حال آ نکه سخن از این محدوده ها بس فراتر می رود.

متن کامل

تفاوت های نمادین واژه های اروپایی در فارسی و عربی

طبیعی است که گمان رود تفاوت های موجود به هنگام تفریس و تعریب در کلمات اروپای، ناشی از وجود حروف چهارگانه مخصوص در الفبای فارسی است یا تفاوتی که در عربی برای نشان دادن  “v”(ق) به چشم می خورد و یا میل به اشباع ضمه به «واو»» وکسره به «یاء»: حال آ نکه سخن از این محدوده ها بس فراتر می رود.

متن کامل

کاربرد و خصوصیات نانو ذرات لیپیدی جامد و حامل های لیپیدی نانو ساختار به عنوان سیستم های حامل دارو

Nowadays solid lipid nanoparticles (SLN) and nanostructured lipid carriers (NLC) have been investigated as carrier systems for many applications. SLNs consist of pure solid lipids, while NLCs are made of a solid matrix that entraps liquid lipid nano-compartments. These systems revealed several advantages compared to other colloidal carrier systems. They provide a controlled drug release and an ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023