اعتبار ساختی مهارتهای دقیق خوانی در مقابل سریع خوانی

پایان نامه
چکیده

گر چه خواندن به عنوان یکی از مهم ترین مهارت های زبانی از دیدگاه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اما همچنان بحث های بسیاری در مورد ماهیت مهارت های موجود در خواندن وجود دارد. مسئله اساسی مربوط به قابلیت تقسیم مهارت خواندن به مجموعه ای از زیر مهارت ها به منظور تدریس و آزمودن می باشد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی اعتبار ساختی مهارت های دقیق خوانی در مقابل سریع خوانی بوده است. بدین منظور، ابتدا این مسئله مورد بررسی قرار گرفت که آیا تفاوت معناداری میان دو مهارت سریع خوانی و دقیق خوانی وجود دارد. سپس، روابط احتمالی میان ماهیت زیر مهارت های موجود در دقیق خوانی، یعنی، فهم اطلاعات صریح و استنباط گردن، و سریع خوانی، یعنی، مرور اجمالی، مطالعه شد. جهت انجام این تحقیق، یک آزمون درک مطلب که شامل دو بخش دقیق خوانی و سریع خوانی می شد، تهیه و مورد استفاده قرار گرفت. این آزمون به 200 دانشجوی سال سوم و چهارم رشته زبان انگلیسی ارائه شد. سپس، اطلاعات حاصل از آزمون از طریق تحلیل های آماری paired- sample t-test و factor analysis مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان دادند که با وجود برخی تفاوت های معنادار ظاهری میان عملکرد دانشجویان در مهارت های دقیق خوانی و سریع خوانی، زیر مهارت های موجود در دقیق خوانی و سریع خوانی دارای ماهیت یکسانی بوده و ابعادی از یک ساختار می باشند که میتوان آن را توانایی درک مطلب در زبان دوم دانست.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

چیستی شبیه خوانی: مطالعه موردی مجلس شبیه خوانی حر

«شبیه­ خوانی» از جمله میراث فرهنگی گرانقدری است که درباره‌ نسبت آن با نمایش، آیین و بازی بسیار سخن رفته است. شمار زیادی از پژوهشگران در این نظریه­ پردازی­ها، تعاریف ارائه شده در حوزه‌ آیین، بازی و به ویژه نمایش را فراگیر انگاشته و تفاوت­های فرهنگی ملت­ها را نادیده گرفته ­اند. نوشتار حاضر تلاشی در مسیر واکاوی نظرات ارائه شده با در نظر داشتن نگاه متفاوت فرهنگ شرق نسبت به فرهنگ غرب در مقوله‌های یا...

متن کامل

شبیه خوانی: از آیین تا نمایش

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

گفت وگوی ادیان در شبیه خوانی

شبی هخوانی که مهم ترین و منسجم ترین نمایش ایران و بخشی از جهان اسلام است در نخستین سال های پیدای ش بر مراسم و آ یین هایی استوار شد که اساسا مبتنی بر اعتقادات شیعه ی ایرانی بود. به همین دلیل، مایه و پای هی داستانی آن  در آغاز  برگرفته از وقایع مهمی مانند شهادت حضرت علی و امام حسین و عاشورای سال 61 ق. در تاریخ شیعه بود. اقتدار حکومت، دگرگونی ساختار جامعه، ارتباط با دیگر کشورها و تمد نها، تغ ی...

متن کامل

مقایسة عناصر اجرایی در نقالی و تعزیه خوانی

چکیده نقالی شاهنامه و تعزیه‌خوانی از هنرهای بومی ایران هستند که از دیرباز تا کنون طرفداران بسیاری داشته‌اند. این دو هنر، عناصر اصلی نمایش را یکجا به روی صحنه می‌برند و گزارشی هنرمندانه و موسیقایی از جدال‌‌های تاریخی - مذهبی و پهلوانی ارائه می‌کنند. جستار حاضر با شیوه توصیفی- مقایسه‌ای، دو هنر نقالی و تعزیه‌خوانی را از دید عناصر اجرایی مورد سنجش قرار می‌دهد. دو هنر مذکور دارای شباهت‌هایی ه...

متن کامل

کارکرد رجز و رجز خوانی در شاهنامه و گرشاسب نامه

رجز نوعی گفتگو در میدان جنگ است در قالب دو تا هفت بیت که در آن‌ها رجزخوان به شکل سؤال و جواب به مفاخره، تحقیر دشمن،حدیث نفس و....می‌پردازد. بن‌مایه اصلی رجزها یا نازش به اصالت گوهر و نژاد است یا به هنر، یعنی کسب تجربه در زمینه‌های گوناگون مانند جنگاوری،دشمن شکنی، کاربرد فنون و حیله‌های رزمی و استفاده از ابزارهای جنگی. در حقیقت رجز یکی از ترفندهای مهم روانی غلبه بر دشمن به حساب می‌آید. نگارندگان...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023