تفاوتهای کارگردانی فیلم تلویزیونی و فیلم سینمایی
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده کامبیز باقری
- استاد راهنما اصغر فهیمی فر مسعود اوحدی
- سال انتشار 1389
چکیده
فیلم تلویزیونی قالب جدیدی از برنامه سازی در ایران است که به دلیل شباهت های فرمی سینمایی، کمتر به عنوان یک اثر مستقل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. در حالی که به دلیل تفاوت های اصلی دو رسان? سینما و تلویزیون (شرایط تماشا، انداز? پرده و سایر مسایل فنی مانند صدا و ... ) ساختار متفاوتی برای آن از نوع روایت داستان تا نحو? دکوپاژ و فرم بصری در نظر گرفته می شود تا بتواند مخاطب گسترده ی تلویزیون را با خود همراه سازد. در این رساله تلاش شده تا این تمایزات با تأکید بر تفاوتهای کارگردانی که اصلی ترین جزء متمایزکنند? این دو قالب می باشد راهکارهایی را برای کارگردان فیلم تلویزیونی ارائه کند. بدیهی است که هدف از این کار، افزایش دانش عمومی برای رسیدن به کیفیت بالاتر در زمینه ی کارگردانی و تولید فیلم های تلویزیونی با رویکرد زیبایی شناسی است. بخشی از این تحقیق به صورت کتابخانه ای و با مطالعه ی کتب موجود در زمینه زیبایی شناسی تلویزیون، سینما و کارگردانی انجام گرفته و در بخش دوم با مطالعه ی موردی یک فیلم سینمایی و فیلم تلویزیونی با موضوع مشترک، تفاوت ها و تمایزات در زمین? کارگردانی و دکوپاژ این دو فیلم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. کارگردان فیلم باید به رسانه ای که فیلم را برای آن می سازد توجه کند. به دلیل تفاوت انداز? صفحه تلویزیون، استفاده بیشتر از نماهای بسته و به دلیل شرایط تماشا، استفاد? مداوم از صدا برای جلوگیری از قطع ارتباط مخاطب تلویزیونی لازم بنظر می رسد.امکان استفاده بیشتر از دوربین روی دست با توجه ژانر و اقتضائات داستان هر فیلم، و همینطور اهمیت تیتراژ و سکانس افتتاحیه به عنوان مدخل ورود تماشاگر به فیلم و جذابیت این صحنه ها برای پیگیری تماشاگر از نتایج این تحقیق است. دکوپاژ فیلم های تلویزیونی متکی بر بازیگر است تا عناصر دیگر صحنه، به این جهت شیوه ی چیدمان بصری در جهت هر چه بهتر دیده شدن کاراکترهای فیلم است. همچنین کیفیت و اهمیت تدوین در فیلم تلویزیونی نسبت به فیلم سینمایی بیشتر است. فیلم های تلویزیونی متکی بر تدوین است و از میزانسن بلند و عمق میدان دوری می کنند تا ریتم مناسب و عناصر تصویری به بهترین شکل ممکن به تماشاگر منتقل شوند.
منابع مشابه
روایت پسامدرنیستی در دو فیلم سینمایی ایرانی
با تحلیل فیلمهای سینمایی، پژوهشگران ادبیات میتوانند وضعیت فرهنگی جامعه را بکاوند. یکی از انواع روایتهای داستانی، روایتهای پسامدرن است که از حدود 1960 میلادی به بعد، در ادبیات غرب ظهور کرد و اندکی بعد از آن نیز در روایتهای سینمایی گسترش یافت. در ایران، در حالی که وضعیت پسامدرن به امری مسئلهدار برای ادبیات داستانی درآمده است، بهنظر میرسد در سینما این پدیده، به شکل روزافزونی در حال گستر...
متن کاملتخمین تقاضای فیلم سینمایی در ایران
صنعت سینما یکی از اجزای اصلی توسعهی فرهنگ محسوب میشود، توسعهی صنعت سینما نیازمند شناخت ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. این مقاله به مطالعهی ویژگیهای اقتصادی این صنعت میپردازد. در این راستا لازم است عوامل تعیین-کنندهی تقاضای فیلم سینمایی، تعیین شده و حساسیت متغیرهای مؤثر آن بررسی شود. همچنین محاسبهی این کششها دارای کاربردهای مفیدی در سیاستگذاریهای اقتصادی است، تا بدین ترتی...
متن کاملبررسی تطبیقی کارگردانی در فیلم سینمایی و تله فیلم با تأکید بر دکوپاژ
تله فیلم قالب نسبتا جدیدی از برنامه سازی در ایران است که به دلیل دارا بودن شباهت های فرمی با فیلم سینمایی کمتر به عنوان یک اثر مستقل مورد بررسی قرار گرفته است و به نظر می رسد که به تمایزات آن در مقایسه با فیلم سینمایی توجه چندانی نمی شود در حالی که به دلیل تفاوت های ماهوی میان دو رسانه که شرایط تماشا و اندازه ی پرده هستند کارگردانی در سینما و تلویزیون یکی نیست و اشراف به آنها باعث تغییر در فرم ...
بررسی و تحلیل تطبیقی شاخص های تأثیرگذار بر مدیریت تولید فیلم انیمیشن و فیلم زنده )از منظر کارگردانی(
چکیده کارگردان مسئول و به وجودآورنده اصلی فیلم است. در کارگردانی فیلم، شناختِ تمامی عناصر بیانی سینما بسیار اهمیت دارد. کارگردان فیلم انیمیشن و زنده می تواند به کمک شناختِ عناصر و تمهیدات خاص هر دو رسانه، در تر یکب با تخیل خلاقانه خود، بر امکانات بیانی هر دو رسانه بیفزاید. در بُعد تولید، مهم ترین وظیفه کارگردان، فراهم آوردن شرایطی است که گروه تولید بتواند تمامی تخصص و خلاقیت خود را هم سو با ا...
متن کاملآزوفا سینمایی: کاربرد فیلم سینمایی در آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان
هدف مقالۀ حاضر بررسی و امکانسنجی کاربرد فیلم سینمایی به عنوان منبعی برای تهیه و تدوین مواد درسی در دورههای آزوفا (آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان) است. در مقاله به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه میتوان بر مبنای یک فیلم سینمایی ایرانی طرحی درسی ارائه داد که نکات زبانی و فرهنگی مورد نظر در برنامههای آزوفا را داشته باشد (زرودا، 2006؛ گارن، 2012). این پژوهش که از نوع کتابخانه...
متن کاملتحلیل رواییِ فانتزی در فیلم سینمایی آقای هالو
سوژههای انسانی، فانتزیهایی را برای خود میسازند تا موقعیت خیالی خود را در ساختار اجتماعی نشان دهند. این فانتزیها در روایت فیلمهای سینمایی بازتولید میشوند. علاوه بر این آپاراتوس سینما از طریق ایدئولوژی مخاطب را به روایت فیلم میدوزد. هدف مقالهی حاضر آن است که فانتزی و ایدئولوژی موجود در روایت فیلم آقای هالو را تفسیر کند. بدین منظور چارچوب مفهومیای ملهم از نظریههای «ژاک لکان» درباره فانتز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023