نقد روایی آثار داستانی شیخ اشراق

پایان نامه
چکیده

چکیده هر اثر هنری تجسمی از یک ساختار انتزاعی و کلی است؛ ساختاری که آثار ادبی یکی از راه های تحقق آن است. ساختار، الگو است، و ساختارگرایی کشف الگوی حاکم بر یک نظام است. روش ساختارگرایانه، یکی از اولین تلاش های آگاهانه در جهت استخراج فلسفه الگوها است. یکی از زمینه های مهم ساختارگرایی، روایت شناسی است. متون کلاسیک ادب فارسی را به واسط? جامعیت و دارا بودن ظرفیت های عمیق و ناشناخته معرفتی و هنری، می توان از زوایای گوناگون بررسی کرد. هرچند غرض اصلی نویسندگان این آثار بیشتر معطوف به طرح اندیشه و معارف و حکمت است، اما شکل و ساختار این آثار همواره سرشار از امتیازات زیبا شناختی است. شیخ شهاب الدین سهروردی یکی از نوابغ عرص? فلسفه و حکمت است که مجموعه آثارش علاوه بر دارا بودن ارزش های والای حکمی و معرفتی، از ظرفیت های عمیق ادبی و هنری نیز برخوردار است. او برای بیان معارف و اندیشه های عرفانی (حکمت اشراق) آثار روایی _ تمثیلی ارزشمندی به زبان فارسی خلق کرده است که در پژوهش های ادبی، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. این آثار دارای جنبه های زیباشناختی فراوانی است که تا کنون نقد و تحلیل نشده اند. این پژوهش برای جبران پاره ای از خلاءهای موجود با گزینش رهیافت نقد ساختاری و با تمرکز بر علم روایت شناسی بر آن است انسجام ساختاری و روایی داستان های رمزی و تمثیلی شیخ اشراق را نشان دهد. روش تحقیق در این اثر ترکیبی است و با توجه به نظریات روایت شناسی تزوتان تودوروف و ژرار ژنت و بهره گیری از روش های آنان در تحلیل آثار ادبی، خوانش جدیدی را از داستان های فارسی شیخ اشراق ارائه می دهد و ارزش و ویژگی های ساختاری آنها را روشن می نماید. نتایج تحقیق نشان می دهد روایت های عارفان? سهروردی از عناصر روایت همچون راوی، زمان، درونمایه بهره می گیرند. استفاد? فنی سهروردی از زمان پریشی که یکی از شاخصه های روایت مدرن است دارای معنایی خاص در ادبیات عرفانی است و در کنار بهره گیری پررنگ تر وی از راوی اول شخص به جای راوی دانای کل، می تواند از شاخصه های مهم موجود در این روایت ها باشد. کلیدواژه: نقد ادبی، ساختارگرایی، روایت شناسی، رساله های فارسی شیخ اشراق

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

شیخ اشراق و حکمت اشراق

این پژوهش در دو بخش اصلی تنظیم یافته است. بخش نخست، که عنوان مقدمه را دارد و طی مقاله حاضر به نظر خوانندگان می رسد، خود شامل دو بحث مقدماتی است: بحث اول به ویژگی های شخصس شیخ اشراق، از تولد تا وفات، اختصاص دارد و بحث دوم حاوی سرفصلهایی پیرامون منابع حکمت اشراق، مبادی فکری شیخ اشراق و تاثیرات کلی مکتب او بر متاخران است. در بخش دوم این مقال، که با مقاله دیگری آغازمی شود، دربارۀ نوآوریهای شیخ اشرا...

متن کامل

ره گیری دلایل اصالت وجود در آثار شیخ اشراق

به شیخ اشراق نسبت داده شده که طرفدار اصالت ماهیت است، نسبتی که بزرگانی از فلاسفه، نظیر ملاصدرا، علامه طباطبایی و… به آن به دیده‌ی تردید نگریسته‌اند. این مقاله بر آن است تا با ره‌گیری دلایل اصالت وجود در آثار شیخ اشراق، تا حدودی به طرف دیگر این انتساب (اصالت­الوجود) اطمینان بخشد. در این راستا پس از ارائه‌ی معانی وجود، ماهیت و اصالت، ده دلیل از دلایل طرفداران اصالت وجود مطرح و تلاش شده است بن‌ما...

متن کامل

نقد شخصیت در آثار داستانی صادق هدایت

 چکیده شخصیت­های داستانی از طریق انتساب خصیصه­های فردی، اجتماعی، سیاسی و ... در یک متن معرفی می­شوند و در جریان کنش­ها و واکنش­ها، بازتاب دهندۀ افکار، آمال و ناگفته­های درونی خود، خالق اثر و ویژگی­های محیطی هستند. هدف از مقالۀ حاضر، تحلیل ساختار شخصیت و امکانات محیطی در ایجاد و شکل­گیری شخصیت­های داستانی در آثار داستانی «صادق هدایت» است. حضور شخصیت­های تیپیک «هدایت» در محیط داستان­هایش به رکود...

متن کامل

شیوه های روایی در آثار داستانی ابراهیم نصرالله

«ابراهیم نصرالله» یکی از داستان‌نویسان برجستة فلسطینی می­باشد که در کشورما ناشناخته است. آثار داستانی این نویسنده که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، شامل ‌«طیور الحذر»، «طفلالممحاة»، «أعراس آمنة»، «مجرد 2 فقط» و  «حارس المدینة الضائعة» می‌باشد. ابراهیم نصرالله در این آثار داستانی، از شیوه­های روایی گوناگون و متنوعی چون رئالیسم جادویی، تکنیک چند آوایی، جریان سیال ذهن و کودک ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023