بررسی ساختار چهارمضرابهای فرامرزپایور

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
  • نویسنده شعله ممتحن
  • استاد راهنما محمدرضا آزاده فر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

در رساله پیش رو پنج قطعه چهارمضراب از چهار مضراب های فرامرز پایور مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. چهار مضراب های پایور رادر یک نگاه کلی می توان به دو دسته تقسیم نمود. گروه اول شامل چهار مضراب هایی می باشد که کاملاً تحت تأثیر سنت های گذشتگان و قالب فکری سنتی مرسوم خلق شده اند. اما در گروه دوم نوآوری ها و نکات جدیدی وجود دارد که بسیار قابل بررسی و کنکاش می باشند. در مورد چهارمضراب و بطور کلی شیوه های متفاوت ساخت آن تحقیقاتی توسط افراد و دانشجویان صورت گرفته است ، ولی نبود تحقیق مشخصی در خصوص نحوه تفکر پایوردر خلق چهار مضراب هایش ، نگارنده را بر آن داشت تا به بررسی و کنکاش در این موضوع بپردازد. نوآوری و تغییر لازمه جریان های فکری و هنری برای پویایی، سرزندگی و تأثیر گذار بودن می باشد که در چهار مضراب های پایور (گروه دوم) این نوآوری ها ، در عین وفاداری و رعایت چهارچوب سنتی چهارمضراب های موسیقی کلاسیک ایرانی ، بنا نهاده شده اند. ذکر این نکته بسیار مهم، ارزش و اعتبار و ضرورت بررسی این چهار مضراب ها را مشخص می کند. برای تحلیل و بررسی ساختار قطعات فوق از شیوه آنالیز "شنکِر" ، که در کلاس های کارشناسی ارشد توسط آقای هومان اسعدی تدریس می شود ، استفاده شده است. در این روش عواملی مانند ساختار مُدال قطعه، ساختار فرمال، نمای ملودیک جملات و الگو های ریتمیک موجود در پایه و کل چهارمضراب و همچنین نوع بسط و گسترش جملات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. با بررسی ساختار این چهارمضراب ها ، می توان این فرم از قطعات به را به دو گروه کلی (از لحاظ شیوه ساخت آنها) تقسیم بندی نمود. درگروه اول، چهار مضراب ها کاملاً تحت تأثیر شیوه سنتی وکلاسیک موسیقی ایرانی خلق شده اند که در آن یک الگوی ریتمیک ثابت توسط پایه چهارمضراب معرفی می گردد و سراسر قطعه (که معمولاً در آن ازیک مُد هم بیشتر استفاده نمی شود) ملودی ها در همین قالب ریتمیک (بعضاً با اندکی تغییر در الگوی ریتمیک پایه) معرفی می گردند. در گروه دوم چهار مضراب ها ، عناصر بدیعی به کار گرفته شده است که در زمان خود بسیار پیشرو و نوگرا بوده اند مانند: تغییر مُد، وسیع تر شدن محدوده صوتی قطعات، تغییر پایه چهارمضراب در طول قطعه و اهمیت ملودی پردازی. این نکات در حال حاضر برای ساخت یک چهار مضراب بسیار معمول و بدیهی به حساب می آیند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی ساختار سقانفار لِدار

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

بررسی ساختار سقانفار لِدار

این مقاله فاقد چکیده می​باشد.

متن کامل

بررسی ساختار سوره مائده با رویکرد ساختار درختی

دید ساختاری به سوره‌ها نگرش نوینی در تفسیر قرآن است که در آن هر سوره دارای یک روح کلی وغرض اصلی است و تمامی آیات و مباحث مطرح شده در سوره به صورت منطقی و بخش‏بندی شده به آن غرض مرتبط می‏شوند. برای ترسیم ساختار هر سوره از ابزارها و روشهایی استفاده می‌شود که مهمترین آن‌ها سیاق سوره است. ترسیم ساختار سوره‌ها فواید ارزنده‎ای دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درک جلوه‌ای جدید از اعجاز قرآن کریم، مقاب...

متن کامل

بررسی ساختار عزیمت‌ها در داراب‌نامه*

بررسی ساختار عزیمت‌ها در داراب‌نامه*   کبری بهمنی1 مربی دانشگاه آزاد دورود چکیده داراب‌نامه، روایت بلندی از کشور گشایی‌های فیروز شاه، پسر ملک داراب است. داستانی حماسی– عشقی از قرن هشتم و از نمونه‌های ادبیات فولکلوریک. در ریخت‌شناسی، براساس الگوی ولادیمیر پراپ، ساختارگرایِ روسی، تلاش می‌شود الگوی ریخت‌شناسی بر متون ادبی؛ بویژه فولکلور اعمال شود. در این شیوه، قصّه‌ها بر پایه اجزای تشکیل دهنده ...

متن کامل

بررسی حقوقی ساختار قرارداد‌های آفست

در اواخر دهة 1950، قراردادهایی در زمینة فروش‌ تسلیحات ابداع شد که بعدها استفاده از آن در فروش اقلام گران قیمت واجد تکنولوژی پیشرفته‌ همچون ماهواره، زیردریایی‌،‌ هواپیماهای نظامی و تجاری رواج فراوان یافت. ‌هدف از استفاده از قراردادهای آفست، کاهش فشار و پیامدهای ناخوشایند اقتصادی یا سیاسی ناشی از صرف‌ هزینه‌های کلان برای خرید اقلام گران قیمت صادراتی است. در این قراردادها که با نام «آفست»، «مشارکت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023