بررسی زبان شناختی ابزارهای برجسته سازی ادبی (هنجارگریزی معنایی و توازن آوایی) در غزلیات حافظ و شکسپیر بر مبنای رویکرد صورتگرایی

پایان نامه
چکیده

در این تحقیق، بر اساس مدل سبک شناسی صورتگرای لیچ (1969)، برجسته سازی زبانی در دو سطح قاعده افزایی آوایی و هنجارگریزی معنایی در اشعار حافظ و شکسپیر (30 غزل از هر شاعر) مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا، طرحی عینی برای بررسی عناصر برجسته ساز در دو بخش آوایی و معنایی ارائه شده است. طرح ارائه شده در بخش آوایی، بر پایه ایده های مطرح شده در فصل ششم کتاب لیچ شامل سه قسمت کلی توازنهای هجایی، برجسته سازی مبتنی بر تکرار آزاد طبقات صوتی و همچنین سمبولیسم آوایی می باشد که هر قسمت شامل چند جزء می باشد. در مورد هر قسمت از طرح، پس از توضیح درباره مسائل نظری مرتبط، روشی عملی برای سنجش عناصر آوایی مشمول ارائه شده است. سپس در گامی کلیدی نمره استاندارد تمامی عناصر آوایی در مورد تمامی خطوط محاسبه شده است که بر اساس آن در بین مجموعه اشعار، خطوط برجسته از منظر هر یک از عناصر آوایی استخراج شده اند؛ همچنین بر پایه اطلاعات آماری برآمده از کلیه خطوط اشعار، شاخصهای نظام بسامدی معیار (میانگین و انحراف معیار که ارکان محاسبه نمره استاندارد می باشند) مرتبط با عناصر آوایی در مورد کار هر یک از دو شاعر محاسبه و به عنوان معیاری متصور برای سنجش برجستگی خطوط اشعار از حیث این عناصر آوایی ثبت گشته اند. سپس برخی تحلیلهای جانبی صورت گرفته است که از جمله آنها مقایسه بسامد انواع توازن هجایی میان کار دو شاعر می باشد. در بخش هنجارگریزی معنایی، طرح ارائه شده شامل تحلیل ساختارهای استعاری موجود در اشعار می باشد که بر اساس تکنیک تحلیلی بیان شده در فصل نهم کتاب لیچ صورت گرفته است. در این راستا بر اساس نمونه های ارائه شده توسط لیچ، هر یک از ساختارهای استعاری موجود در اشعار مورد طبقه بندی قرار گرفته اند. این طبقه بندی بر اساس پیچیدگی و نیز تعداد عناصر مجازی و واقعی ساختار استعاری صورت پذیرفته است. سپس نتایج بسامدی کلی برای استعاره های موجود در کار هر یک از دو شاعر ارائه شده و با هم مقایسه شده است. در میان نتایج این تحقیق از جمله معلوم گشته است که میزان همگونی همخوان پایانی در اشعار شکسپیر به شکل قابل ملاحظه ای بالاتر از اشعار حافظ می باشد در حالی که میزان همگونی همخوان آغازین در بین دو مجموعه بسیار مشابه است. همچنین در بخش معنایی به این نتیجه رسیده ایم که میزان پرورش تصویر در استعاره های اشعار حافظ قابل ملاحظه تر از اشعار شکسپیر است.

منابع مشابه

بررسی هنجارگریزی معنایی در غزلیات حافظ

جایگاه بنیادین زبان در ادبیات به عنوان عمده‌ترین وسیلۀ خلق اثر هنری حقیقتی انکارناپذیر است. زبان در آثار ادبی تا آن اندازه متفاوت و دگرگون می‌گردد که همچون زبانی منحصر به فرد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در این میان، یکتایی زبان غزلیات حافظ و شعریت منحصر به فرد آنها قرن‌هاست که خوانندگان را متحیر کرده است. منتقدان ادبی بسیاری کوشیده‌اند با استفاده از شیوه‌های مختلفِ نقد این یکتایی را توضیح دهند. در...

متن کامل

بررسی هنجارگریزی معنایی در مثنوی مولانا بر مبنای الگوی لیچ

مولانا، به عنوان معلم بزرگ اخلاق و عرفان، در مثنوی وظیفه دشوار بیان مفاهیم ذهنی عرفانی را که برای بیشتر خوانند‌گانش تازگی داشته‌اند، به زبانی ملموس، عهده‌دار شد. افزون بر این، برای انجام این مهم، مولانا تلاش داشت غبار عادات فکری را از ذهن خوانند‌گان بزداید و افقی تازه در برابر دیدگان آنان بگشاید. انجام این مهم از طریق زبان روزمره عملی نبود. این امر باعث شد مولانا هنگام سرودن مثنوی از هنجارهای ز...

متن کامل

بررسی مصادیق زبان تمثیل در غزلیات حافظ

 حافظ غزلسرای بنامی است که تاریخ، نام پر آوازه­اش را نه تنها در جرگه­ی شاعران، که در صدر کارنامه­ی عرفان جهان ثبت کرده است. غزلیات او شرح ایام و لیالی عمری است که در مکاشفه­ی محبوب و سیر خرابات عرفان گذشته است. پس می­توان گفت او را عارفی، کامل، نه غزل‌سرایی مشهور، و عارف مسلک باشد. وی از مجموعه گران­بهای میراث تجربه­های عارفانه به خوبی بهره گرفته و به ظریف ترین شکل ممکن آن­ها را در اشعار غنایی ...

متن کامل

هنجارگریزی در غزلیات بیدل دهلوی بر مبنای الگوی لیچ

بیدل دهلوی یکی از شاعران معروف عصر صفوی در سده یازدهم و دوازدهم هجری و شاعری برجسته در تاریخ ادب فارسی است؛ به‌گونه‌ای که بعد از جامی و امیر خسرو بزرگ‌ترین شاعر تلقی می‌شود. بیدل را از نظر نازک‌اندیشی و پرکاری باید نماینده تمام‌عیار سبک هندی به‌شمار آوریم؛ زیرا تمام خصایص شعری گویندگان عهد صفوی را به‌گونه‌ای روشن‌تر و مشخص‌تر می‌توان در آثار او جست‌وجو کرد. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین شیوه‌های ب...

متن کامل

بررسی انواع استعاره در غزلیات حافظ شیرازی بر مبنای زبانشناسی شناختی

چکیده در زبان‌شناسی شناختی که از مکتب های نوین زبانشناسی است، استعاره پدیده ای زبانی به طور عام و زبان ادبی به طور خاص نیست، بلکه پدیده‌ای شناختی و ذهنی است و آنچه در زبان ظاهر می‌شود، صرفاً نمودی از این پدیده ذهنی است و در واقع، استعاره‌های ادبی و زیبایی‌شناختی فقط زیرمجموعه‌ای از استعاره‌اند. در این پژوهش که به روش تحلیلی و توصیفی انجام گرفته است، سعی بر آن بوده است که با استفاده از رویکرد زبا...

متن کامل

از هنجارگریزی تا فرا هنجارگریزی و خاموشی در غزلیات شمس در تعامل زبان و هیجانات

غزلیات مولانا که تعامل احساس و هیجان او با زبان عقل اوست، یکی از شور انگیزترین اشعار غنائی جهان است. در تعامل این هیجان و زبان و بسامد متغیر این تعامل که به چه میزان هیجانات در آفرینش غزل موثرند و به چه میزان عقل و زبان ـ شعر او را از نوعی هنجار به هنجار گریزی و در نهایت در اوج هیجانات به نوعی فرا هنجارگریزی می‏کشاند که نمونۀ آن را غیر از شعر او بسیار نادر می‏توان یافت. به شکلی که در شعر هرچه ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شیراز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023