بررسی ساختار نوشته های ادبی رادیو و تأثیر آن بر خوانش گوینده برنامه ادبی (بررسی موردی یک نمونه برنامه ادبی از شبکه های سراسری صدا)

پایان نامه
چکیده

متون نوشتاری رادیو برای شنیدن نوشته و توسط گوینده به گفتار تبدیل می شود که از نظر موضوعی دارای بافت و ساختار متفاوتی است.نوشته ادبی، نوشته ای است که با عناصر ادبی درآمیزد تا عواطف و احساسات خواننده یا شنونده را برانگیزاند.برنامه ادبی رادیو شامل : زندگی شاعران ، نویسندگان ، ادیبان و آثار آنان ، برنامه هایی به مناسبت ایّام شهادت یا اعیاد که از نظم و نثر تشکیل شده و دیگر متون ادبی ـ مذهبی که در اوقات شرعی اذان گاهی خوانده می شود.اگر برنامه های رادیویی متناسب با قالبهای برنامه سازی و ساختار و موضوع و ویژگی آن برنامه نوشته نشود ،گوینده نیز با توجه به متن نوشته شده خوانش درستی از آن نخواهد داشت.اهداف این تحقیق عبارتنداز : شناسایی عناصر تشکیل دهنده ساختار بیرونی و درونی نوشته های ادبی رادیو، شناسایی ویژگی های نویسندگی برنامه های ادبی رادیو و بازشناسی عواملی است که بر خوانش گوینده ی رادیو در اجرای نوشته های ادبی تأثیر می گذارد که تا حد زیادی اهداف مورد نظر حاصل شد.در این پژوهش از نظریه های فرمالیستها بویژه تزوتان تودوروف روسی استفاده شده است. روشهای مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : 1ـ روش کتابخانه ای یا اسنادی برای تکمیل اطلاعات این پایان نامه. 2- روش مصاحبه عمیق با نویسندگان و گویندگان پیشکسوت رادیو و نویسندگان و گویندگان برنامه های ادبی شبکه های سراسری صدا و کارشناسان دو حوزه رادیو و ادبیات فارسی به شکل گفتگوی حضوری.در بخش نتیجه گیری از روش استدلال عقلانی استفاده شده که تمام فرضیات نیز به اثبات رسید.بنابراین معانی و تصاویر نهفته در واژگان متن، ساختار و شکل بیرونی متن نوشتاری با توجه به محتوا و مضمون برنامه ، نوع خط و رسم الخط فارسی در متنهای مکتوب و نوشتاری بر خوانش گوینده تأثیرگذار است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تأملی در ویژگی های ادبی و زبانی ماشین نوشته ها

ادبیات جاده ای که از ژانرهای ادبیات فولکوریک محسوب می­شود با عناوین دیگری چون: ادبیات سیار، ادبیات کامیونی، ادبیات بیابانگرد، ادبیات ماشینی، ماشین نوشته ها و خودرو نوشته ها نیز کاربرد دارد. این نوشته ها که ساخته ذهن مردان جاده است، بیان هنری زیبایی از رنج و اندوه انسان نسبت به ذات خود، اسرار و رموز جهان هستی، مطیع شدن در برابر قضا و قدر و سپردن امور به دست  تقدیر و سرنوشت است. اگرچه بیشتر ابیات...

متن کامل

منطق خوانش ادبی و جایگاه آن در فهم‌ ادبیات

«خوانش» ادبی دارای دو بعد است: اول رویکردها و نظریه‌ها و دوم منطق خوانش. این مقاله درصدد است تا منطق خوانش را، که در تحقیقات و مطالعات ادبی به‌ندرت به عنوان موضوعی مستقل مورد توجه قرار گرفته‌است، تبیین نماید. طرح تحقیق سرفصل‌های زیر را در بر می‌گیرد: 1- معرفی خوانش به عنوان برداشت دیگری از ادبیت متن؛ 2- بررسی شیوه‌های متداول خوانش؛ 3- معرفی خوانش دیالکتیک به عنوان برابرنهاد روش‌های دیگر؛ 4- نقد...

متن کامل

چند بحث تازه در باب گونه های ادبی (ژانرهای ادبی)

بحث انواع در محافل ادبی جهان بسیار پردامنه مطرح شده‌است و تحولات بسیاری از روزهای آغازین طرح مستقل آن از سوی ارسطو به خود دیده‌است. اما در محافل ادبی ما، توجه به آن بسیار سطحی بوده‌است، به گونه‌ای که این توجه سطحی مانع طرح بحث‌های تازه در این باب گردیده‌است؛ بحثی که به شکل دست‌وپا شکسته و ابتدایی وارد مباحث ادبی ما گردیده و بدون معادل‌سازی با ادب فارسی و پرورده شدن، گاه مطالبی از آن می‌یابیم و ...

متن کامل

بررسی شبه ادبیات و انواع ادبی آن

تا چند دههء پیش، پرداختن به شبه ادبیات کاری دشوار و خارج از عرف بود، چون که از منظر ادبیات کلان و شناخته شده، جایی در دانشگاه نداشت و در نتیجه جزو دروس دانشگاهی محسوب نمی شد. اما از سال 1969، که در خصوص عنوان، انواع ادبی و وضعیت آن نشست هایی در فرانسه برگزار شد، بسیاری از مشکلات مرتفع شد و در دانشگاه ها تدریس و تحقیق دربارهء آن ها با جدیت آغاز شد و محققان آثار چندی را ارائه کردند که از خلال آن ...

متن کامل

سبک ادبی یا مکتب ادبی

سبک و مکتب ادبی چه تفاوتی باهم دارند؟ این دو مقوله ادبی در عین نزدیکی، گاهی از هم فاصله می گیرند. برای دریافت تفاوت سبک با مکتب قدیم ترین و جدیدترین تعاریف سبکشناسی از روی قابل اعتمادترین منابع انگلیسی استخراج شده...

متن کامل

بررسی اصطلاحات ادبی اردو

ادبیات زبان اردو از خوان گستردة بیشتر زبا ن ها استفاده کرده است. از آن جمله می توان زبان های فارسی‘ عربی ‘ هندی‘ سنسکریت‘ پنجایی و در دوره های اخیر؛ زبان انگلیسی را نام برد. این زبان به طرق مختلف از این سرمایه های ادبی استفاده کرده و بسا اوقات طبق خاصیت انعطاف پذیری خود در واژه های مهمان‘ دخل وتصرف کرده و مطابق دستور زبان خود از آن ها استفاده کرده است. واضح است که ادبا و شاعران اردو زبان ‘ مفاه...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023