جتماعیات در آثار منثور و منظوم جبران خلیل جبر ان

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده زهرا نوروزی
  • استاد راهنما علی نظری کبری خسروی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

اجتماعیات همان استخراج مضامین و موضوعات اجتماعی در آثار نویسندگان است. جبران خلیل جبران از کسانی بود که در مسائل سیاسی و اجتماعی تامل ویژه ای داشت. بی گمان، آشفتگی اوضاع اجتماعی و عواملی دیگر موجب شد که درد-مندانه به آن چه بر مردم می گذرد بیندیشد و دست کم در آثار خود از جمله النبی و ارواح المتمرده ضمن زشت شمردن شیوه های حکومتی ظالمانه، الگویی مناسب ارائه دهد که در صورت تحقق آن سعادت دنیا و آخرت مردم تامین گردد. از بررسی های انجام شده در این پژوهش دریافتیم که وی به عنوان مدافع حقوق زن، نخستین ادیب مهجری است که به کرامت و ارزش های وجودی زن توجه نمود و نگاه مادی و شهوت آمیز زن را به نگاهی انسانی مبدل نمود و هم چنین خانواده را عامل تحول در جامعه و مانع انحرافات می داند و در کنار انزجار وی از آداب و رسوم زمانه اش، دین را به عنوان یک رابطه ی آزاد میان انسان و خدا به دور از شریعت ها و تقالید می داند. کشیش زمانه ی جبران خلاف کتاب مقدس رفتار می کند در نتیجه وی از مردم خواستار است که نگاه منتقدانه به کشیش داشته باشند. در ادامه ی این موضوعات، عیوب اجتماعی را پیش می کشد از جمله این عیوب فقر، جهل، استعمار، استثمار و نبود آزادی است. وی فقر را همتای عدل و داد می بیند که با وجود سختی هایش دید انسان را نسبت به خداوند بینا تر می-کند و عزت نفس را در انسان جلوه گر می نماید و جهل را مادر و منشا تمام بدبختی ها می داند و معتقد است اگر مردم هوشیار و آگاه باشند هیچ نیرویی هر چند قدرت مند باشند توان حکم رانی بر آن ها را ندارند و از وی به عنوان مردی خود ساخته معتقد است تنها با انقلاب گری می توان جلوی استعمار گران زور گو را گرفته و هم چنین خواستار مذهبی است که انسان ها را اسیر و برده نسازد و در پایان همه ی این عیوب را موانع آزادی می داند و معتقد است تا انسان به آزادی و آزاد منشی نرسد و از اسارت نادانی و گمراهی آزاد نشود به هیچ کمالی نمی رسد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گفتمان عرفان در آثار جبران خلیل جبران

عرفان جبران متعلق به یک مکتب خاص نیست. او کتب آسمانی مانند قرآن کریم، انجیل و تورات و عرفان و حکمت شرق را منبع تغذیه اندیشه های خود قرارداده، و با نگاهی وحدت جویانه، عرفانی عرضه می کند که تمام زوایای هستی را در بر می گیرد. عرفان جبران، عرفانی طبیعی است، بدین معنا که در نگاه او، تمامی موجودات رو به سوی کمال دارند. وی نظریه معروف «تکامل انواع» را که بر اساس آن موجودات با انتخاب اصلح، شد و نمو می ...

متن کامل

جلوه های دین در آثار جبران خلیل جبران

هر که اندک آشنایی با جبران خلیل جبران و آثار وی داشته باشد، می راندکه او از جانب کلیساهای وقت لبنان متهم به بی دینی شده است. اما همین جبران متهم به بی دینی زیباترین کتابها را دربارهء مسیح (ع) و دین وی نوشته است. زندگی کردن درکنار مسلمانان لبنان، مسیحیان آمریکا، و یهودیان فرانسه اثری از این دینها در ذهن او باقی گذاشت. وی به همهء ادیان به دیدهء احترام می نگریست و خواهان تسامح دینی بود و از تعصب د...

متن کامل

‏بررسی تطبیقی طبیعت گرایی عارفانه در آثار سهراب سپهری و جبران خلیل جبران

نوشتة حاضر، مقایسه ای است تطبیقی بین بخشی از اندیشه های جبران خلیل جبران و سهراب سپهری که از خلال آثار ایشان به دست آمده است. آنچه در اولین نظر به چشم می آید. اشتراکک مضامین مورد توجه این دو شاعر در نگاه به طبیعت است؛ اما نگاهی دقیق تر به آثار آنان، اختلافی عمیق را مشخص می سازد و آن تفاوت در افکار عرفانی این دو شاعر است؛ که همین امر نیز محور اصلی سخن نا را تشکیل می دهد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023