بررسی تقسیمات واجب و آثار آن در فقه امامیه

پایان نامه
چکیده

از فروعاتی که در علم اصول فقه وجود دارد، مسئله واجب و تقسیمات آن است که در میان سایر مسائل و احکام فقهی، بیشترین تقسیم و مباحث را در خود گنجانده است. آثار این مباحث را می توان در جای جای فروعات و احکام فقهی، حقوقی و در بسیاری از کتب اصولی مشاهده کرد؛ به گونه ای که اکثر تکالیف و وظایف مکلفین؛ چه به صورت شخصی و چه اجتماعی، مبتنی بر دریافت و تببین تقسیمات واجب است هر چند که در دنیای مدرن امروز، این احکام و وظایف وجوبی، در حاشیه قرار گرفته و در جامعه کم رنگ جلوه داده می شود. اهمیت طرح مباحث واجب در این است که اولاً ذهن ما را با زوایا و ابعاد مختلفی از نگاه به واجبات، پیوند می زند؛ زیرا که هر تقسیمی حاصل لحاظ یک امر از زاویه ای است. ثانیاً محقق را با برخی از اصلاحات آشنا می کند و مقصود را بهتر به او آموزش می دهد. در این رساله مباحثی از تقسیمات واجب آورده شده که به طور خلاصه می توان گفت این تقسیمات از نوع تقسیم غیر ثنایی و غیرحاصر هستند هرچند که در میان این اقسام بعضا به صورت تقسیم حاصر مطرح شده اند. در میان تقسیمات و مباحث پر اهمیتِ واجب، برخی از اقسام آن مانند؛ تقسیم واجب به اصلی و تبعی وجود دارد، که علما بر آنها هیچ اثری مترتب نمی دانند و صرفا بحثهای مفهومی و نظری اطراف آن را بیان کرده و نگاشته اند؛ اما در تقسیم واجب به مطلق و مشروط، مطالب علمی دقیقی از جمله: رجوع قید به ماده یا هیئت بیان شده که نظر مختار، رجوع قید به هیئت است و ثمره آن در عدم وجوب قید (استطاعت) ظاهر می شود. این نتیجه در مباحث حقوقی که دلالت بر وجوب امری دارد (مانند وجوب پرداخت نفقه) نیز جریان می یابد؛ همچنین در بحث مقدمه وجوب نیز فهمیده می شود که چندین ثمره عملی از قبیل عدم اجرت بر مقدمه واجب، لزوم اجرت اجیر، لزوم انجام مقدمه نذر، لزوم تطهیر مسجد و... را دربردارد. آثار واجب کفایی در نذر و وحدت عقاب و ثواب ظاهر می گردد. تقسیم موسعّ و مضیق نیز در وقت واجب، قضا و صحت آن کاربرد دارد علاوه بر این با بیان تقسیمات واجب می توان تفاوت های آن را با مفاهیمی همچون فرض و کتابه را که دارای معنای وجوب و لزوم هستند، شناسایی کرد. اکنون این نوشته برای گرد آوری تقسیمات واجب قلم فرسوده و سعی کرده با ارائه تعاریف و مفاهیم لغوی از اقسام واجب و تطبیق آن با معنای اصطلاحی، همچنین با استفاده از کتب اصولی و فقهی، آثار و ثمراتی را که بر این تقسیمات بار می شود، شناسایی کند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

«بررسی مفاهیم بطلان و فساد عقد و آثار آن در فقه امامیه و حقوق ایران»

چکیده در ابتدا و ظاهرا عقد فاسد و عقد باطل دو مفهوم یکسان و مشابهی بنظر می آیند اما پس از تامل و بررسی تعاریفشان تفاوت آن دو مشخص خواهد شد:عقد باطل عقدی بلااثر بوده و از اساس صحیح نمی باشد، این فقد اثر ناشی از اختلال در ارکان اصلی عقد است. در قانون مدنی این ارکان، در ماده 190 ق.م در 4 بند بیان شده است. اما عقد فاسد عقدی است که از اول و ذاتاً صحیح است و سپس بر اثر برخی اعتبارات خارجی به عقدی فاسد...

متن کامل

بررسی فقهی قرارداد آتی، احکام و آثار آن بر مبنای فقه امامیه

بررسی فقهی مشتقات و به‌ویژه قرارداد آتی که ماهیت جدیدی داشته و در بازار سرمایه کشورمان عملیاتی شده است، جایگاه بسیار مهمی در بازار مالی اسلامی دارد. در مقاله پیش‌ رو به بررسی فقهی قرارداد آتی، احکام و آثار آن پرداخته شد. نتیجه‌های حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد اکثر قراردادهای آتی از مصداق‌های تعهد در برابر تعهد برای انجام بیع نقد در آینده است به‌‌طوری‌ که طرفین در زمان حال، تعهد به‌انجام بیع نق...

متن کامل

مفهوم شناسی اذن و آثار آن در فقه امامیه با تکیه بر آیات و روایات

یکی از مباحث مهم در فقه و حقوق امامیه تصرف اشخاص در ملک دیگری و حدود آن است.مطابق قاعده مستنبط از آیات و روایات هر گونه تصرف در ملک دیگری باعث ضامن شدن شخص متصرف می گردد به این معنی که در صورت تلف و یا نقص و عیب مال گیرنده باید خسارت وارده را جبران نماید.همچنین تصرف در مال دیگری از جهت معنوی حرام شرعی است. این قاعده کلی در جایی که گیرنده مأذون از جانب مالک باشد تخصیص خورده است. اصولاً اذن مطابق ...

متن کامل

مطالعه تطبیقی جهل بسیط متهم و آثار آن در فقه امامیه، حقوق کیفری ایران و آمریکا

جهل بسیط، پدیده ای ذهنی است که از یکسو نقیض علم و آگاهی و نافی عنصر معنوی لازم در بسیاری از جرایم در نظام‌های حقوقی گونه گون و برخوردار از ابعاد ثبوتی و اثباتی متعدد و موثر در مسئولیت متهم و از سوی دیگر قسیم جهل مرکب (اشتباه ذهنی) می باشد و جلوه هایی خاص و موثر از این وضعیت روانی در مسئولیت متهم پدیدار ساخته است. بر این پایه مطالعه تطبیقی دقیق و تازه در خصوص جهل بسیط و آثار آن که به جرات می توا...

متن کامل

بررسی قانون حجر و موارد آن در فقه امامیه

یکی از موضوعات در فقه و حقوق اسلامی موضوع «حجر» است. بعضی افراد با این‌که شرعاً و قانوناً مالک اموالی شناخته شده‌اند، به جهت مصالح خودشان و با مصالح دیگران از تصرّف کردن در مجموع اموال و یا بخشی از دارایی خود ممنوع خواهند بود. در مقاله‌ی حاضر اولاً موارد محجورین و دوران حجر آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و از آن‌جا که علّت منع تصرّف و حجر مواردی عمده‌ای از محجورین، عدم رشد کافی آنان است و برای رفع حجر ...

متن کامل

دوگانگی علت و موضوع، و آثار آن از منظر فقه امامیه ، حقوق ایران و فرانسه

قانون مدنی ایران به پیروی از فقه امامیه، و بر خلاف قانون مدنی فرانسه، علّت تعهد را یکی از ارکان صحت قرارداد ندانسته است. بر همین اساس، برخی از حقوقدانان معتقدند قانونگذار در بیان ننمودنِ علّت متعمد بوده است و آگاهانه از دخالت عنصر نوعی در انعقاد قرارداد خودداری کرده است؛ چرا‌ که تمام نتایج حاصل از این مفهوم با توسل به بند سه ماده (190) قانون مدنی یعنی موضوع معامله، قابل تحصیل است. این امر، چیزی جز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023