فرم وایدئولوژی در عکاسی ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
  • نویسنده سیدسعید میرمحمدی
  • استاد راهنما سید جواد سلیمی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

ایدئولوژی مجموعه‏ای از ایده‏ها یا نظام فکری خاصی است، که در نیل به اهداف خود از بایدها و نبایدها سخن به میان می آورد و برای هر چیزی چارچوب و خط قرمز تعیین می کند. همین عوامل بر روی هنر و ارکان آن نیز تاثیر بسیاری نهاده است و در پاره ی از موارد باعث تحریف و به بیراهه رفتن آن نیز، گردیده است. برخی از هنرمندان با آثار خود ایدئولوژی را به چالش کشیده اند، برخی در موضع انفعالی بوده اند و برخی نیز با آن همگام شده اند. در این پژوهش با بررسی ایدئولوژی در قالب مارکسیستی آن (به دلیل این که بسیاری از صاحب نظران آن را به سنت مارکسیستی وابسته دانسته اند) به رابطه هنر، ایدئولوژی و سیاست پرداخته شده است. همچنین به ایدئولوژی در ارتباط با مکاتبی چون فرمالیسم و مفاهیمی چون نشانه شناسی، در بررسی و تحلیل آثار هنری و تقابل آن با مفاهیم ایدئولوژیکی پرداخته شده است. در این پژوهش تعدادی از آثار عکاسان ایرانی در اواخر دهه ی پنجاه تا اوایل دهه ی شصت، که تحت تاثیر ایدئولوژی بوده اند نیز مورد بررسی قرار گرفته و تعاملات آنان نیز با ایدئولوژی ترسیم گشته است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سرآغاز عکاسی در ایران (درآمدی انتقادی بر تاریخ عکاسی ایران در دوره‌ی ناصری)

بایگانی عکس‌های دوره‌ی قاجار، یکی از بزرگترین گنجینه‌های‌ تصویری تاریخ ایران است. اگر این بایگانی را همچون یک فضای بصری متصور شویم، می‌توان چیستی و چگونگی آن را مورد تحلیل انتقادی قرار داد و اگر نام دیدمان را به کلیت این فضای بصری اطلاق کنیم، می‌توان پرسید چه دیدمانی، چرا و چگونه در دوره‌ی ناصری صورت‌بندی شده و این دیدمان چه کارکردی می‌توانست در گذشته داشته و یا حتی در ادوار بعدی می‌تواند داشته...

متن کامل

عکاسی خلاق در ایران

چکیده : در این مقاله، روند شکل گیری عکاسی در ایران از دورة قاجار تا دوران معاصر به ایجاز و اختصار مرور می شود. در این بررسی فشرده و مختصر، تأکید برروی عکاسی خلاق است و سایر حیطه های کاربردی عکاسی همچون عکاسی خبری، تبلیغاتی و فتوژورنالیسم مورد نظر نبوده اند. همچنین به اجمال درخصوص نکات بارز و تأثیرگذار بر عکاسی ایران اشارات کوتاه و گذرایی می شود از جمله: آموزش عکاسی در دارالفنون و دانشگاه ها...

متن کامل

ایتالیایی ها در سرآغاز عکاسی ایران

عکاسی در اروپا در کشور فرانسه اختراع شد . از حدود سال های 1858م/ 1272ق . به بعد – سال های رواج جدی و آغاز شکوفایی عکاسی در ایران است . حمایت ناصر الدین شاه – ( 1895- 1830م/ 1313-1246ق ) چهارمین پادشاه از سلسله قاجار – که شیفته هنرهای و از جمله عکاسی بود – سبب شد تا بسیاری از کاربرد های سود مند این پدیده مدرن قرن نوزدهم – توسط عکاسان ایرانی و خارجی شناخته و به کار گرفته شود . کوشش- تجربه وماجر...

متن کامل

ارزش شناختی در عکاسی

آن­چه مقاله­ی حاضر می­کوشد بدان پاسخ دهد، این پرسش است که آیا عکاسی می­تواند به­عنوان منبعی برای شناخت محسوب گردد یا خیر؟ اندیشمندان حوزه­ی عکاسی با استناد بر جنبه­ی عینی شکل­گیری تصویر عکاسی که دیگر اشکال بازنمایی تصویری از آن بی­بهره­اند، کوشیده­اند بر رابطه­ی میان عکاسی، دانش و شناخت صحه بگذارند. در مقابل، عده­ای عکاسی را نیز به­مانند دیگر اشکال تصویرسازی، چندان هم فرایندی عینی ندانسته و بر ...

متن کامل

چالش‌ عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران با تمرکز بر دوسالانه های عکاسی نهم (1383) و یازدهم (1387)

نمایشگاه‌های سالانه‌ و دوسالانۀ‌ عکاسی، یکی از آوردگاه‌های مهم‌ عکاسی برای عرضۀ عکس‌ها و تفکر عکاسانۀ معاصر در کشور است. در این پژوهش، رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، با مرور عکس‌ها و نقد و نظرهای پیرامون آن‌ها شناسایی شده‌اند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. از یافته‌های مهم این پژوهش می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکس‌ها در فر...

متن کامل

عکاسی و چرخش فرهنگی (بررسی نقش فناورانۀ دوربین عکاسی و عکس در تغییرات فرهنگی جامعة ایران)

متفکران عرصۀ پساپدیدارشناسی می کوشند انسان، جهان، و فناوری را در رابطه ای هم بسته با هم قرار دهند و در نظر دارند نسبتی را مشخص کنند که فناوری میان انسان و جهان پیرامونش برقرار کرده است. دوربین عکاسی، در مقام فناوری و رسانه ای فرهنگ ساز، به فراخور بافتی که در آن قرار می گیرد معانی اجتماعی و فرهنگی خاصی را نیز تولید می کند. در این مقاله سعی بر آن است به نقش فناورانۀ دوربین عکاسی در جامعه و فرهنگ ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023