اسطوره همچون نظام نشانه شناسی (بازخوانی اسطوره ی نقش پردازی سفال نیشابور در قرن چهارم هجری)

پایان نامه
چکیده

«اسطوره همچون نظام نشانه شناسی» برگرفته شده از مقاله ی«اسطوره امروز»، نوشته ی رولان بارت roland barthes است و ترکیب واژگانی جدیدی نیست. منظور از عنوان مذکور این است که در قالب نظام ها و اجزای نشانه شناسانه، به اسطوره شناسی بپردازیم. اسطوره در این جا معنا و مفهوم مشخصی هم دارد: اسطوره یک گفتار است و نه هر گفتاری؛ گفتاری که حاوی یک پیام و انگیزش باشد. در مبانی نظری این تحقیق، ضمن آن که زوایای اسطوره شناسی رولان بارت منعکس شده است، تلاش های اسطوره شناسانه ی دیگری نیز مانند فاصله گذاریِ برتولت برشتbertolt brecht ، اسطوره شناسی های ارنست کاسیررernst cassirer و بالأخره اسطوره شناسی ها در آثار برخی از متفکرین مکتب فرانکفورت، به بحث و بررسی گذاشته شده است. این اسطوره شناسی ها درمجموع کمک می کنند که در هنگام بازخوانی اسطوره پردازی های گوناگون، بتوان محتوا و کارکرد جدید اسطوره ها را در هر بازه ی زمانی و مکانی شناسایی و راززدایی نمود. در نتیجه از این مبانی فکری و نظری، برای بازخوانی اسطوره پردازی ها در نقوش سفالینه های نیشابور در قرن چهارم هجری قمری/ دهم میلادی، کمک گرفته شد. این بازخوانی بیش از هرچیز نیازمند بررسی اوضاع سیاسی، مذهبی و اجتماعی در محدوده ی زمانی و مکانی مورد نظر است. در این مباحث به تحلیل اوضاع سامانیان در قرن چهارم اشاره شده است. همچنین در قسمت عقاید مذهبی، آثار و تبعات بعضی از عقاید تشیع و به ویژه عقاید اسماعیلیان و فرقه های موسوم به «زنادقه»، در اوضاع اجتماعی و سیاسی این دوره مورد ارزیابی قرار گرفته است. شرح و تفسیر باورهای متافیزیکی این دوران مانند پیشگوئی های نجومی، قسمت دیگری از این مطالعات را به خود اختصاص داده است. در پایان ابتدا جمع بندی مختصری از این دامنه ی گسترده از اصول فکری، سیاسی و مذهبی ارائه گردیده است. سپس با توجه به این نتایج، نقشمایه ها و اجزای بصری- مانند نقوش انسانی، حیوانی و خوشنویسی- در دو ظرف سفالین از نیشابور و از قرن چهارم هجری قمری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

منابع مشابه

بررسی علل بازخوانی اسطوره در تئاتر قرن بیستم فرانسه

بی شک یکی از عناصر غنی موجود درگنجینه‌ی فرهنگ و آیین‌های بشری، اسطوره است و اسطوره‌پردازی نیز از قدیمی‌ترین شیوه‌های داستان پردازی به شمار می‌‌رود. در فرانسه، به تبعیت از تراژدی نویسان سترگ باستان، استفاده از اسطوره‌های کهن، بخصوص در ادبیات و هنرهای نمایشی، از دیرباز مرسوم بوده است. اما رویکرد قرن بیستم به مقولة اسطوره، با توجه به شمار آثاری که در آن‌ها داستانی اسطوره‌ای مورد بازنگری و بازخوان...

متن کامل

بررسی علل بازخوانی اسطوره در تئاتر قرن بیستم فرانسه

بی شک یکی از عناصر غنی موجود درگنجینه ی فرهنگ و آیین های بشری، اسطوره است و اسطوره پردازی نیز از قدیمی ترین شیوه های داستان پردازی به شمار می رود. در فرانسه، به تبعیت از تراژدی نویسان سترگ باستان، استفاده از اسطوره های کهن، بخصوص در ادبیات و هنرهای نمایشی، از دیرباز مرسوم بوده است. اما رویکرد قرن بیستم به مقولة اسطوره، با توجه به شمار آثاری که در آن ها داستانی اسطوره ای مورد بازنگری و بازخوانی ...

متن کامل

ارزیابی نمادین نقوش جانوری سفال نیشابور (قرون سوم و چهارم هجری قمری)

سفالینه‌‌‌‌‌های نیشابور و نقوش آنها می‌توانند حلقه‌ی رابطی میان دو دوره از شکوفاترین دوره‎های تاریخ هنر ایران -پیش و پس از اسلام- محسوب شوند. حمایتِ حاکمان سامانی از هنر و هنرمندان، از مواردی بود که رشدِ سفالگری در نیشابور طی قرون سوم و چهارم هجری قمری، را موجب شد. همه‌ی نقوش نیشابور؛ کتیبه‎ای، هندسی و جاندار از پیشینه‌ی ارزشمندی در تاریخ هنر ایران برخوردار هستند و از زیباترین جلوه‎های خلاقیّت انس...

متن کامل

نقش فقها و متکلمین قرن چهارم هجری در گسترش تشیع

قرن چهارم هجری، به علت ظهور فقها و متکلمین بزرگ شیعی و نیز روی کار آمدن دولتهای شیعی چند و هم کاهش اقتدار خلافت عباسی – بزرگترین حامی جهان تسنن – یکی از ادوار درخشان و مشعشع تاریخ تشیع به شمار می‌رود. قبل از این عصر، مذهب تسنن، بر جهان اسلام غلبیت داشت. اما در قرن چهارم با پیدایش دولتهای شیعی: آل بویه، مصر، حمدانیان زیدیه یمن، علویان طبرستان و. .. جریان به سود مذهب تشیع ورق خورد که بر اثر آن نف...

متن کامل

نقش فقها و متکلمین قرن چهارم هجری در گسترش تشیع

قرن چهارم هجری، به علت ظهور فقها و متکلمین بزرگ شیعی و نیز روی کار آمدن دولتهای شیعی چند و هم کاهش اقتدار خلافت عباسی – بزرگترین حامی جهان تسنن – یکی از ادوار درخشان و مشعشع تاریخ تشیع به شمار می‌رود. قبل از این عصر، مذهب تسنن، بر جهان اسلام غلبیت داشت. اما در قرن چهارم با پیدایش دولتهای شیعی: آل بویه، مصر، حمدانیان زیدیه یمن، علویان طبرستان و. .. جریان به سود مذهب تشیع ورق خورد که بر اثر آن نف...

متن کامل

نقش حاکمان شیعی بویهی در شکوفایی ادبی قرن چهارم هجری

حکومت آل بویه در 322 هـ پس از تصرف شیراز به دست علی بن بویه فرزند ارشد بویه، اعلان موجودیت کرد. فرزندان بویه توانستند به سرعت، متصرفات خویش راگسترش داده و تسلط خود را بر ایران و عراق تحکیم بخشند. از آنجایی که خاندان بویه دارای مذهب شیعه بودند، منشأ تحولات عظیمی در راستای اهداف شیعه شدند. علاقهء پادشاهان بویهی به فرهنگ و ادب موجب شد تا آنان اقدامات شایسته ای از جمله, حمایت از شاعران و دانشمندان ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023