بررسی نقوش منطقه ای خراسان شمالی با تکیه بر منسوجات کرد- پروژه عملی: طراحی کاغذ کادو

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده آیدا بدیعی
  • استاد راهنما صداقت جباری محمد خزایی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی، در طول تاریخ، همواره مورد تهاجم اقوام مختلف قرار گرفته و به همین علت کم تر بنایی همراه با نقوش تزئینی آن باقی مانده است و ما ناچاریم به همین انگشت شمار اثر باقی مانده بپردازیم. به غیر از بناها که عرصه ی ابراز عشق و هنر مردمان این سرزمین است، یکی از مهم ترین زمینه های آفرینش هنرمندان بومی، گلیم این استان است. از آن جا که تحقیقات مدوّن و موثری در زمینه ی جمع آوری نقوش منطقه، صورت نگرفته و در حال حاضر دچار فقر تصویری از بازمانده های تاریخی و فرهنگی استان می باشیم، لذا نیاز به گردآوری مجموعه ی نقوش استانی، به منزله ی شناسنامه ی فرهنگی و احساسی است که ایجاد این مجموعه را باعث شده است. می توان با مستند کردن و جمع آوری نقوش، به خصوص نقش گلیم ها، به مثابه بخشی از هنر بکر این سرزمین، ضمن معرفی شکل ظاهری آن ها به جامعه، با نگاهی نو، قابلیت های آن را در کاربرد به عنوان عنصری تزئینی مطرح کرد و آثار ملی را به مُهر فرهنگ آراست. امکانات بالقوه ای که در این نقوش وجود دارد، می تواند خلأ موجود در بازار فرهنگ تصویری ایرانی را به نحوی پر کند. ضعف و کمبود منابع تصویری در دسترس هنرمندان، به رغم وفور آن ها در میان جامعه سنتی و هنرمندان بومی، خود اعلام نیازی است برای استخراج این گوهر ارزشمند و تبدیل آن به وسیله ای ساده ولی پر محتوا برای خلق آثار هنری. ثبت آن ها بر در و دیوار منازل، را در قالب کاغذدیواری ها، پرده ها، فرش هایی با طراحی مدرن و ... ؛ و در هر تولیدی که نیاز به جزئی برای تزئین دارد، می تواند یکی از هزاران قابلیت به کارگیری این نقوش وجود داشته باشد؛ که البته نیل به این مهم همت هنرمندان را می طلبد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی نقش طراحی گرافیک در بسته بندی پروژه عملی: طراحی کاغذ کادو با الهام از نقوش سنتی

بسته بندی در یک تعریف کلی، مجموعه فعالیت هایی صنعتی، هنری و اقتصادی، و در گرو همکاری زنجیره فن آوری ها و علومی چون؛ گرافیک، طراحی صنعتی، تبلیغات و چاپ است که دارای دوعملکرد اساسی حفاظتی و ارتباطی-تشویقی می باشد. گرافیک به عنوان یکی از مهم ترین حلقه های این زنجیره، و با کمک عناصری چون؛ حروف، تصاویر، رنگ، بافت و ...، نقش ویژه ای در خلق جلوه و پوششی زیبا، منحصر به فرد، هویت بخش و اطلاع رسان برای...

15 صفحه اول

تأثیر نقوش ساسانی بر منسوجات آندلس

پارچه‌های ساسانی، گروه مهمی از پارچه‌های ایرانی هستند که تعدادی از آن‌ها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی جهان نگهداری می‌شود. هنر ساسانی بر هنر و تمدن‌های هم عصر و پس از خود تأثیر گذاشت و این تأثیرگذاری در منسوجات آندلس به خوبی آشکار است. عناصر هنری ساسانی به وضوح در پارچه‌های آندلس قابل شناسایی است و نقش‌مایه‌های مشترکی در منسوجات دو سرزمین دیده می‌شود. پرسش اصلی این تحقیق این است که، کدام نقوش ت...

متن کامل

بررسی نقوش منسوجات قرون اولیه اسلامی

هدف اصلی این پژوهش، بررسی و مطالعه نقوش به‌کاررفته در منسوجات قرون اولیه اسلام از قرن اول تا اواخر دوران سلجوقی است. ضمن اینکه نگارندگان به تأثیرپذیری نقش‌مایه‌های بافته‌شده روی پارچه‌ها از آیین نوین اسلام و ایران قبل از اسلام در دوره مهمی از تاریخ، یعنی زمان تداخل آیین اسلام با فرهنگ باستانی این سرزمین توجه کرده‌اند. در این دوران، هنرمندان ایرانی اصالت خویش را در به‌کارگیری نقش‌مایه‌های باستان...

متن کامل

مطالعه نقوش دستبافته های خراسان شمالی و استفاده از آنها در طراحی نشانه

 Logo designing is one of basic and scientific topics of graphics which interconnects to other parts of graphics by its own intrinsic characteristics. Instant and visual relationship of these logos with addressees conveys their spiritual and concise interior behind attractive exterior. Mysteries hidden in Persian carpet make it last and eloquently depict the cultures, traditions, cheers an...

متن کامل

تأثیر نقوش ساسانی بر منسوجات آندلس

پارچه های ساسانی، گروه مهمی از پارچه های ایرانی هستند که تعدادی از آن ها در موزه ها و مجموعه های شخصی جهان نگهداری می شود. هنر ساسانی بر هنر و تمدن های هم عصر و پس از خود تأثیر گذاشت و این تأثیرگذاری در منسوجات آندلس به خوبی آشکار است. عناصر هنری ساسانی به وضوح در پارچه های آندلس قابل شناسایی است و نقش مایه های مشترکی در منسوجات دو سرزمین دیده می شود. پرسش اصلی این تحقیق این است که، کدام نقوش ت...

متن کامل

بررسی نقوش منسوجات قرون اولیه اسلامی

هدف اصلی این پژوهش، بررسی و مطالعه نقوش به کاررفته در منسوجات قرون اولیه اسلام از قرن اول تا اواخر دوران سلجوقی است. ضمن اینکه نگارندگان به تأثیرپذیری نقش مایه های بافته شده روی پارچه ها از آیین نوین اسلام و ایران قبل از اسلام در دوره مهمی از تاریخ، یعنی زمان تداخل آیین اسلام با فرهنگ باستانی این سرزمین توجه کرده اند. در این دوران، هنرمندان ایرانی اصالت خویش را در به کارگیری نقش مایه های باستان...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023