عزالدین إسماعیل، ناقداً أدبیاً

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده خدیجه ملا
  • استاد راهنما خلیل پروینی کبری روشنفکر
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

فی العصر الحدیث اتجه النقد اتجاهات متعدده، فمن النقاد من اعتنی بالشکل و الجمال فی الأدب کغایه فی ذاته، فبذل جل اهتمامه للأسلوب، و منهم من اعتنی بمضمون الأثر الأدبی و ماوراء ظاهر الأدب و ربط الأدب بثقافات و علوم خارجه عنه من علم النفس و علم الاجتماع و التاریخ و الفلسفه و الإیدیولوجیات المختلفه . عزالدین إسماعیل، الأدیب و الناقد المصری (متوفی 2007)، صاحب أکثر من أربعین تألیفاً معظمها فی النقد الأدبی. و قد نشر فیها آراءه النقدیه التی جمعت بین الاتجاهات المختلفه من الجمالی و الاجتماعی و النفسی، و کذلک الاتجاهات المبنیه علی النظریات الحدیثه کنظریه التلقی و الخطاب و غیره. فی هذه الدراسه نحن بصدد الکشف عن آراء عزالدین إسماعیل فی ثلاثه اتجاهات و هی الجمالی و الاجتماعی و النفسی، و مدی تطبیق آرائه، و أخیراً مکانته فی النقد العربی الحدیث. و المنهج الذی نعتمد علیه منهج توصیفی- تحلیلی. فی الاتجاه الجمالی یفرق عزالدین إسماعیل بین الإستطیقا و الجمال بأن الأول علم خاص بالفنون فی حین أن الثانی لا یعتبر من العلوم. النقد المبنی علی الأول نقد موضوعی و النقد المبنی علی الثانی نقد ذاتی و هو یعترف بذوق عام موضوعی و ذوق خاص ذاتی. و فی الاتجاه الاجتماعی یعترف بحقیقه الالتزام و عدم الانفکاک بینه و بین الفن و فی الاتجاه النفسی فی الغالب یمیل إلی التفسیر النفسی للعمل الأدبی.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نامه سعدالدین حمویه به عزالدین مروزی

S'ad Al-Din Hemawi (586-650) is one of the great Sufis of seventh century. His existed works in clude include some letters to his disciples. One of which is a short letter to Ezz al-Din Marvazi, of whom we know nothing. He must have been a great scholar and a relative of sa'd since he calls him "Imam" and "Son" in the said letter .This letter which is written in 639(A.H.), includes valuble mora...

متن کامل

نقاب امرؤالقیس بر چهرۀ عزالدین مناصره (در مجموعه اشعار)

یکی از علل رویکرد شاعران معاصر عرب به شیوۀ نقاب/ قناع وپنهان شدن در پشت شخصیت های گوناگون تاریخی وادبی، بیان غیر مستقیم افکار واندیشه واحساسات می باشد. در این روش شاعر به منظور پربارکردن محتوای شعری وتبیین اوضاع واحوال جامعه وحالات درونی خود در ورای یک یا چند شخصیت تاریخی یا ادبی پنهان می شود وبصورت رمزگونه پرده از حقایق باز می گشاید. شاید بتوان گفت که این گونه تعبیر وساختاردر میان شعرای فلسطی...

متن کامل

تجلیات المکان فی شعر عزالدین المناصرة

لعل من أبرز ممیزات بنیة النص الشعری العربی المعاصر خاصة الفلسطینی، حضور عنصر المکان بأشکال و أهداف مختلفة و تعامل الشاعر معه. حیث انفتح الشاعر الفلسطینی المعاصر علی الأمکنة المتعددة، قریبة أو بعیدة، عربیة أو غربیة، عاش بها أوزارها، و أخذ یتواصل معها و یعبر عنها. و ذلک من أجل التعبیر عن الذات و استحضار التراث و التأمل فی الحاضر. یعد عزالدین المناصرة من الشعراء الفلسطینیین الذین سیطر المکان علی...

متن کامل

تجلیات مکان در شعر عزالدین المناصرة

از بارزترین ویژگی های متون شعری معاصر به ویژه شعر فلسطینی حضور مکان با رویکردها و اهداف گوناگون و نحوة تعامل و برخورد شاعر با این عنصر است، شاعر معاصر فلسطینی با کاربرد انواع مکان اعم از دور و نزدیک عربی و غربی، محل زندگی یا تبعید افق جدیدی به روی شعرش باز کرده و کارکرد آن را در شعر خود تجربه می کند. هدف شاعر از این گونه کارکرد، معرفی خود و فراخوانی میراث قدیم و تأمل و اندیشه در وضعیت کنونی جام...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023