بررسی عیب سرکجی در قالی های دستباف ایرانی

پایان نامه
چکیده

مقدار و جهت تاب نخ های تار یکی از عوامل مهم و موثر بر خواص نخ تار در داخل ساختار فرش است به طوری که میزان چرخش آنها به هنگام تحت کشش بودن و هنگام رهایی از کشش تعیین کننده میزان سرکجی در فرش است. بررسی تاثیر مقدار و جهت تاب بر میزان سرکجی فرش های دستباف ایرانی موضوع این تحقیق بوده که اصطلاح تاب زندگی نمایانگر مقدار گشتاور باقیمانده در نخ تار است که باعث سرکجی در فرش می گردد. تاب زندگی در نخ با مقدار کشش وارد بر نخ، هندسه ساختاری نخ، خواص الیاف مصرفی، نوع و مقدار تثبیت نخ ارتباط دارد. به عبارتی مقدار تاب زندگی نخ-های تار نمایانگر چگونگی رفتار فرش پس از بریده شدن و رهایی از کشش است. برای این منظور 4 چله از نخ های چندلای تار با نمرات یکسان ولی تاب های مختلف ( نمره نخ تک لا 1/20 انگلیسی، تاب در متر 800z ، نمره نخ چندلا 12/20 انگیسی، تعداد لا 12و مقدار تاب در متر 120s، 240s، 260s و 320s ) در کارگاه ریسندگی زنبق تهیه شد. سپس چهار عدد نمونه فرش با نوع گره فارسی راست با استفاده از نخ های خاب پشمی با نمره 5 متریک و تاب s50 بافته شد. نخ-های پود شامل پود نازک پنبه ای با تاب s70 و پود کلفت پنبه ای با تاب z80 بود. تراکم تاری 10 سرنخ در هر سانتیمتر و تراکم پودی 4 گره در سانتیمتر و تراکم گره 5 گره در سانتیمتر در نظر گرفته شد. مقدار سرکجی در نمونه فرش ها به روش سرکجی در پارچه محاسبه گردید و مقدار تاب زندگی با استفاده از فرمول ارائه شده به کمک مدل ریاضی، برای نخ های چندلا محاسبه گردید که به علت نبود امکانات، اندازه گیری تاب زندگی یا گشتاور باقیمانده به صورت عملی امکانپذیر نشد. نتایج نشان داد در فرش هایی که تاب نخ های تار بیشتر است، نسبت به نخ های تار با تاب کمتر، تحت شرایط یکسان بافت، سرکجی بیشتری دیده می شود که این امر ناشی از زاویه تاب بالاتر و کشش بیشتر وارد بر این نخ هاست. طبق روابط ارائه شده بین کشش وارد بر نخ و گشتاور ایجاد شده، با افزایش مقدار تاب گشتاور وارد بر نخ نیز افزایش می یابد. همچنین نتایج نشان داده شد که جهت سرکجی در فرش در جهت خلاف تاب نخ های چندلای تار است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی کیفیت قالی دستباف محلات

شهرستان محلات از مراکز مهم قالی بافی در استان مرکزی است. شواهد موجود حاکی است که قالی بافی این منطقه متأثر از قالی بافی شهر اراک است. قالی های محلات با پرزهای پشمی و نخ چله و پود پنبه ای بافته می شوند. ابعاد رایج قالی محلات عبارت است از: ذرع و نیم، دو ذرع، شش متر، نه متر، کناره و گاهی هم ابعاد بزرگ پارچه بافته می شود. گره قالی بافی در این منطقه گره فارسی است. شیرازه پیچی به صورت متصل و در زمان ...

متن کامل

بررسی کیفیت قالی دستباف محلات

شهرستان محلات از مراکز مهم قالی بافی در استان مرکزی است. شواهد موجود حاکی است که قالی بافی این منطقه متأثر از قالی بافی شهر اراک است. قالی های محلات با پرزهای پشمی و نخ چله و پود پنبه ای بافته می شوند. ابعاد رایج قالی محلات عبارت است از: ذرع و نیم، دو ذرع، شش متر، نه متر، کناره و گاهی هم ابعاد بزرگ پارچه بافته می شود. گره قالی بافی در این منطقه گره فارسی است. شیرازه پیچی به صورت متصل و در زمان ...

متن کامل

قالی های ایرانی و اسامی غیر ایرانی

قالی صناعتی است که در ایران از قدیم به عنوان کف پوش بیشترین مقوله کاربرد این هنر را به خود اختصاص می‌داد و تقریباً در ریشه‌یابی عمر آن اکثر محققین، آغاز فرشبافی و قدمت قدیمی‌ترین نمونه‌ها را از ایران می‌دانند. در دنیا نیز به عنوان کف‌پوش به مردم معرفی گردید و درغرب به سبب جنبه هنری اغلب به عنوان کار هنری در نظر گرفته می‌شد. از آنجا که به گفت? عموم محققین مهد این هنر در شرق می‌باشد، لذا بعد از مع...

متن کامل

سنجش تناسبات رنگی در قالی ایرانی (مطالعۀ موردی: قالی صفوی)

سنجش نحوۀ کاربرد رنگ در قالی می‌تواند دریچه‌ای در نگرش طراحان و نحوۀ اندیشیدن آن‌ها به رنگ در قالی بگشاید. در تحلیل قالی، گذشته از جنبۀ ‌کاربردی رنگ و نحوۀ کاربرد آن در بعد زیبایی‌شناختی قالی مورد توجه قرار می‌گیرد. هدف از این پژوهش این است که با درنظر داشتن تأثیر رنگ‌های نوری بر ادراک مخاطب از رنگ در قالی روشی برای سنجش تناسبات‌ رنگی ارائه شود. روش پژوهش تجربی(آزمایشی) است و پژوهش با درنظر داش...

متن کامل

اسطوره دوزخی در قالی ایرانی

درخت یکی از عناصر اصلی و قدیمی در نقش‌پردازی فرش در سراسر جهان است. در مناطق متفاوت ایران نیز درخت با اسامی و اشکال گوناگونی، در طراحی فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد. درخت حیات یا درخت جاودانگی و بی‌مرگی، به جوهر وجود انسانی در عالم یا به دنیای پس از مرگ اشاره می‌کند و چنین تعریفی، رایج‌ترین توصیف استفاده از نقش درخت در طراحی فرش است؛ اما کاربرد درخت سخنگو یا درخت واق با مفهوم درخت دوزخی در فرش،...

متن کامل

اسطوره دوزخی در قالی ایرانی

درخت یکی از عناصر اصلی و قدیمی در نقش پردازی فرش در سراسر جهان است. در مناطق متفاوت ایران نیز درخت با اسامی و اشکال گوناگونی، در طراحی فرش مورد استفاده قرار می گیرد. درخت حیات یا درخت جاودانگی و بی مرگی، به جوهر وجود انسانی در عالم یا به دنیای پس از مرگ اشاره می کند و چنین تعریفی، رایج ترین توصیف استفاده از نقش درخت در طراحی فرش است؛ اما کاربرد درخت سخنگو یا درخت واق با مفهوم درخت دوزخی در فرش،...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده مهندسی نساجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023