مطالعه و تعمیم برخی توسیع ها از حلقه های جابجایی با رویکرد نظریه مدول ها

پایان نامه
چکیده

در این رساله ما ابتدا به تعمیم مفاهیم کرانداری و کاملا کرانداری برای مدول ها می پردازیم. برای این منظور مفهوم ایده آل اول را تعمیم داده و رده مهمی از زیرمدول های کاملا پایا در یک مدول را معرفی می کنیم. سپس به کمک این مفاهیم (کرانداری و کاملا کرانداری) حلقه های آرتینی، نیم آرتینی، پیش نیم آرتینی و نیز حلقه های دارای ساکل اساسی را مشخصه سازی خواهیم کرد. به ویژه ثابت می کنیم که همه مدول های راست کراندار هستند اگر و تنها اگر حلقه زمینه دارای ساکل راست اساسی باشد. هم چنین نشان می دهیم که یک حلقه پیش نیم آرتینی است اگر و تنها اگر همه مدول ها کاملا کراندار باشند. در ادامه بعد کرول مدول های کاملا کراندار را مورد بررسی قرار می دهیم و ثابت می کنیم که بعد کرول رده های خاصی از مدول های کاملا کراندار حداکثر برابر با بعد کرول کلاسیک حلقه زمینه است. پس از آن مفهوم بعد کرول کلاسیک حلقه ها را برای مدول ها تعمیم داده و چندین قضیه مهم را برای این تعمیم بیان می کنیم. به ویژه در این بخش دو تعمیم دیگر به نامهای درون کرانداری و کاملا درون کرانداری ارایه داده و کرانهایی برای بعد کرول این مدول ها توسط بعد کرول کلاسیک معرفی شده به دست می آوریم. در پایان نیز توجه خود را معطوف مطالعه مدول های تصویری محض و تزریقی محض روی حلقه های ماتریس های پایین مثلثی صوری نموده و ضمن مشخصه سازی این مدول ها کاربردهایی نیز در نظریه حلقه ها ارایه می کنیم. از جمله ثابت میکنیم که یک حلقه چسبیده راست است اگر و تنها اگر همه حلقه های ماتریس های پایین مثلثی روی آن چسبیده راست باشند.

منابع مشابه

تعمیم حلقه ها و مدول های فیتینگ

در این پایان نامه ابتدا با مدول های هاپفین و هم هاپفین آشنا می شویم و در ادامه نشان می دهیم که رده مدول های قویا هاپفین (قویا هم هاپفین) بین رده مدول های هاپفین (هم هاپفین) و رده مدول های نوتری (آرتینی ) قرار دارد. همچنین نشان می دهیم برای حلقه جابه جایی a، حلقه چندجمله ای های [a[x قویا هاپفین است اگر و فقط اگر a قویا هاپفین باشد.

15 صفحه اول

تعمیمی از حلقه های شبه ارزیابی، توسیع های آن ها و مدول های روی آن ها

هدستروم و هاستون ایدآل اول قوی و دامنه ی شبه ارزیابی را نخستین بار در سال 1978 تعریف کردند. به دنبال آن اندرسون، دابز و بداوی به مطالعه ی بیشتر این حلقه ها پرداختند و در سال 1997 ایدآل اول قوی را برای حلقه های جابجایی و یکدار تعمیم دادند و حلقه ی شبه ارزیابی را تعریف کردند. سپس در سال 2007، بداوی با معرفی ایدآل های اول شبه قوی، تعمیمی دیگر از دامنه های شبه ارزیابی را تحت عنوان دامنه های شبه تقر...

15 صفحه اول

تعمیم هایی از حلقه ها و مدول های منظم

تعمیم هایی از حلقه ها و مدول های منظم در این پایان نامه چندین تعمیم از حلقه ها و مدول های منظم به مدول ها معرفی و مورد مطالعه قرار گرفته است. به عنوان یک نمونه از این تعمیم، به آسانی می توان که یک حلقه ی جابجایی منظم است اگر و تنها اگر هر ایدالش اشتراک ایدال های ماکسیمال است و ما تعریف می کنیم یک مدول هیلبرت کلاسیک است اگر هر زیرمدول اول کلاسیکش اشتراک زیرمدول های ماکسیمال باشد.

مدول های برگشت پذیر با کاربرد در نظریه حلقه ها

در این رساله‏، به مطالعه مدول های برگشت پذیر پرداخته و مسائل برخواسته و مرتبط با مدول های برگشت پذیر مورد بررسی قرار داده شده است. همچنین نشان داده شده است که حلقه های ‎ hom ‎‏-برگشت پذیر‏، دسته خاصی از حلقه ای کامل و حلقه های حلقه های ‎ rej ‎‏-برگشت پذیر ‏همان حلقه های نیم ساده آرتینی می باشند. در ادامه مدول ها و حلقه های جمع شدنی را مورد مطالعه قرار داده و نشان داده شده است که برای حلقه ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023