تک مدولی بودن چندجمله ای های استقلال گراف ها

پایان نامه
چکیده

یکی از راه های مطالعه ی گراف ها بررسی چندجمله ای هایی است که به آن ها نسبت داده می شوند. تاکنون چندجمله ای های گوناگونی به گراف ها نسبت داده شده اند و مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند. برای نمونه می توان به چندجمله ای های رنگی، چندجمله ای های غالب و چندجمله ای های استقلال اشاره کرد. یک مجموعه ی استقلال از گراف ‎$ g $‎، عبارت است از یک زیر مجموعه ی ‎$ s $‎ از مجموعه رئوس گراف $ g $‎، به طوری که هیچ دو رأسی در ‎$ s $‎ مجاور نباشند. اگر ‎$ g $‎ یک گراف ساده باشد و ‎$ i‎_{k}‎ $‎ تعداد مجموعه های استقلال ‎$ k $‎ رأسی از گراف ‎$ g $‎ باشد، آن گاه چندجمله ای استقلال ‎$ g $‎ برابر است با: ‎egin{align*} i(g,x) = 1 + sum olimits_{k = 1}^{alpha (g)} {mathop i olimits_k } x^k . end{align*}‎ یکی از مفاهیم مهمی که در بررسی چندجمله ای های وابسته به گراف ها به آن پرداخته می شود، مفهوم تک مدولی است. دنباله ی متناهی ‎$ c‎_{n},c‎_{n-1},...,c‎_{1},c‎_{0}‎‎‎‎ $‎‎ تک مدول‎ نامیده می شود، هرگاه اندیس ‎$ r $‎ وجود داشته باشد، به گونه ای که: vspace*{-1.25cm} ‎egin{center} .‎$ c‎_{0} ‎leq c‎_{1} ‎leq ... ‎leq c‎_{r-1} ‎leq‎ c‎_{r} ‎geq‎ c‎_{r+1} ‎geq ... ‎geq c‎_{n}‎‎‎ $‎ end{center}‎ اندیس ‎$ r $‎ مد این دنباله نامیده می شود. چندجمله ای ‎$ sumlimits_{i = 1}^n {c_i } x^i $‎ تک مدول نامیده می شود هرگاه دنباله ی ضرایب $ c‎_{n},c‎_{n-1},...,c‎_{1},c‎_{0}‎‎‎‎ $‎ تک مدول باشد. در این پایان نامه تک مدولی بودن چندجمله ای های استقلال گراف ها مورد مطالعه قرار می گیرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

چندجمله ای استقلال گرافها

چکیده چندجمله ای استقلال گراف ها اولین باردر سال 1983 توسط گوتمن و هراری به عنوان تعمیمی از چندجمله ای جورسازی گرافها معرفی شدکه کاربردهای زیادی در ترکیبیات ، جبر و علوم کامپیوتر دارد. در این پایان نامه در فصل دوم ابتدا چند جمله ای استقلال گراف، تعریف شده است و سپس برخی از ویژگی های مهم آن مورد مطالعه قرار گرفته است و سپس چند جمله ای استقلال چند گراف خاص بدست آورده می شود.در فصل سوم گراف هایی ...

15 صفحه اول

چندجمله ای در گراف

چندجمله ای احاطه گر گراف g از مرتبه n به صورت d(g,x)=?_(i=?(g))^n??d(g,i)? تعریف می شود که d(g,i) تعداد مجموعه های احاطه گر گراف g از اندازه i بوده و ?(g) عدد احاطه ای g است. ریشه d(g,x) را ریشه احاطه ای نامیده و با z(d(g,x)) نشان می دهند. در این پایان نامه خواص اساسی چند جمله ای بعضی گراف ها را مطالعه و چند جمله ای احاطه گر دورها و مسیرها را تعیین می کنیم.

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023