معناشناسی رنگ در نگارگری ایران (قرن هشتم تا یازدهم هجری)

پایان نامه
چکیده

جهان هستی از دیدگاه هنرمند مسلمان سرشار از نشانهها و آیات خداوندی است، رنگ ها از جمله تجلیهای خداوند در جهان هستی هستند و مبحث معنا شناسی آن ها مکاشفه ای است از صورت های گوناگون هستی در عالم مثالی که موجب اتصال انسان به حقیقتی ماورائی می گردد، این تجربه روحانی باری مذهبی بر عهده دارد که ریشه ی آن در معرفت شناسی تاویلی مرتبه های نور است. رنگ ها کدهای زیبایی شناسی عرفانی هستند و برترین مرجع در رابطه با تفسیر روحانی و عرفانی آن ها قرآن کریم و بعد از آن آراء حکیمان مسلمانی چون شیخ شهاب الدین سهرورد ، ی ابن عربی، نجم الدین کبری، نجم رازی و علاءالدوله سمنانی است. لذا هدف اصلی این رساله بررسی تاثیر اندیشه های این حکیمان در حوزهی معنا شناسی رنگ در نگارگری ایرانی- اسلامی و رابطهی آنها با مراتب وجودی در عالم عرفان و صفات جمالیه و جلالیه الهی است. در عالم نگارگری هنرمند مسلمان نگارگر از صورت مادی و جسمانی صرف رنگ رهایی می یابد و قدم به عرصه عرفان می گذارد، این جا است که هر رنگی برای او تبدیل به منزل و مقامی روحانی می گردد تا تصویری ایده آل از جهان سرمدی را به نمایش گذارد، براین اساس ابتدا با نگاهی تاریخی سیر تحول رنگ ها در نگارگری ایران از قرن هشتم تا قرن 11 قمری مورد بررسی قرار می گیرد و سپس نظریه های حکیمان اسلامی در مبحث معنا شناسی رنگ بررسی میشود و در پایان نگاره های هفت گنبد نظامی با رویکردی نماد شناسی و معنا شناسی بر پایه ی الگوهای عرفانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، زیرا با توجه به یافتههای پژوهش همان گونه که در نظریه های عرفانی هر رنگی استعدادی از انوار الهی است در بیان هنرمند نگارگر مسلمان نیز رنگ ها جوهری دارند که سرنوشت وصل و اتصال و رهایی از غربت و وصول به قرب را در عالم مثالی می نمایانند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقش و تأثیر شخصیت‌های ایرانی در کشمیر، با تکیه بر تواریخ محلی کشمیر و تذکره‌ها (قرن هشتم تا یازدهم هجری)

یکی از موضوع‌های درخور پژوهش در بررسی تاریخ‌های محلی، ورود عناصر مسلمان به صحنه‌های فرهنگی کشمیر است. در این باره، از تذکره‌ها و منابع تاریخی شبه قاره، به ویژه تواریخ محلی فارسی قرون یازدهم و دوازدهم هجری، مطالب و نکات بدیع و ارزشمندی می‌توان به دست آورد. اسلام از قرن هشتم هجری، در منطقه کشمیر نفوذ کرد؛ با این حال، ویژگی‌های این سرزمین باعث شد که زمینه‌های ورود مهاجران ایرانی، برای تبلیغ شریعت ...

متن کامل

بررسی مکتب حدیثی جبل عامل (از قرن هشتم تا نیمه قرن یازدهم هجری)

شناخت و تحلیل مکاتب حدیثی به منظور آشنایی با خط مشی فکری حاکم بر قلمرو اندیشه های حدیثی، از مباحثی است که در عرص? مطالعات حدیث شناختی به تازگـی مورد توجه حدیث پژوهان قرار گرفته است. در این میان مکتب حدیثی جبل عامل، از مهمترین مکاتب حدیثی شیعه به شمار می رود که در میان? قرنهای هشتم تا نیم? قرن یازدهم هجری شکوفا بوده است؛ اگرچه این دوران مقارن با حکومتهای ممالیک، جنگهای صلیبی و دولت متعصب و سنی م...

15 صفحه اول

حکومت‌های محلّی ایران در قرن هشتم هجری و مسأله مشروعیت

سقوط دولت ایلخانان، ایران را وارد دوره­ای از بی ثباتی و پراکندگی سیاسی نمود. در پی مرگ ابوسعید ایلخان در سال 736 ه‍.ق. نیروهای متعدّدی به رقابت بر سر کسب قدرت و تصاحب میراث ایلخانان پرداختند. در نتیجه، کشور میان چندین دولت محلّی تقسیم شد؛ وضعیتی که بیش از نیم قرن و تا پایان قرن هشتم ادامه یافت. در درجة نخست، قدرت و نیروی نطامی بود که میزان موفقیت این نیروها را تعیین می کرد، امّا  هر یک از آنها با ...

متن کامل

اوضاع فرهنگی یزد در قرن هشتم هجری

قرن هشتم هجری را بایددر یزد، دوره پیشرفت فرهنگی دانست زیرا، در این دوره بسیاری از نهادهای آموزشی، همچون ؛ مدارس و کتابخانه تأسیس شدند و علوم مذهبی و غیر مذهبی در این مراکز، توسط علما و فقها تدریس شد و رشد پیدا نمود تا جایی که در بعضی علوم، دانشمندان یزدی به فعالیت پرداختند و در بعضی دیگر، آن چنان ابتکاری از خود نشان ندادند. در این میان، حمله مغولان هر چند سبب شد بعضی مراکز علمی از دست برود اما ...

متن کامل

جابه جایی کانون های تجاری خلیج فارس از قرن پنجم تا قرن هشتم هجری

جابه جایی کانون های بازرگانی خلیج فارس در قرن پنجم تا قرن هشتم هجری/قمری یکی از رویدادهای مهم این منطقه است.طی این دوره، تحولات بسیاری درجهان اسلام و آبراه های دریایی شرق به وقع پیوست.این رویدادها وحوادث ، تاثیرات بسزایی برروند بازرگانی دریایی برجای گذاشت و شرایطی را به وجود آورد.رقابت بین دو آبراه مدیترانه و خلیج فارس در این ایام واردصحنه جدیدی شد که نتیجه آن ، افول بنادرخلیج فارس و تفوق بازرگ...

متن کامل

واکاوی تحلیلی معنای کاربردی چهارباغ در کتاب‎ها و نوشته‎های سده هشتم تا یازدهم هجری

Chahar-Baghis oneof the most famousstreetsof Isfahan and perhaps,Iran.Chahar-Bagh, as agreenstreet, had a certaingeometric pattern which included the rowsof trees, roads,sidewalks and central stream.Chahar-Bagh Street was actually a lineal urban space which stretched from the north to the south, towards Naghsh Jahan square (EmamSquare) as the central urban space of Esfahan and together managed ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023