تحلیل آزاد و عدد نظم کاستلنوو-مامفورد

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه، ایدآل های تک جمله ای خالی از مربع در حلقه چندجمله ای های s=k[x1, …, xn] را مورد مطالعه قرار می دهیم. با توجه به نتیجه جالب وفابل توجهی که از بایر و استیلمن به دست آمده است و نیز با توجه به تکنیک قطبی سازی، مساله دسته بندی ایدآل های همگن از حلقه s که دارای تحلیل خطی هستند، هم ارز با مساله دسته بندی ایدآل های تک جمله ای خالی از مربع است که دارای تحلیل خطی می باشند. در هر صورت، مساله دسته بندی ایدآل های تک جمله ای خالی از مربع که دارای تحلیل خطی می باشند، یک مساله خیلی مشکل به نظر می رسد. زیرا با توجه به قضیه ایگن-رینر، حل این مساله هم ارز با حل مساله دسته بندی ایدآل های (تک جمله ای خالی از مربع) از حلقه s می باشد که حلقه s/i کوهن-مکالی می باشد. شایان ذکر است که، ایدآل های تک جمله ای خالی از مربع از حلقه s، از یک سو در تناظر یک به یک با حلقه های استنلی-رایزنر از مجتمع های سادکی، و از سوی دیگر در تناظر با ایدآل های نسبت داده شده با ابر گراف ها هستند. این تناظر، ریاضی دانان را بر آن داشت تا از خواص ترکیبیاتی و هندسی این اشیا (مجتمع های سادکی و ابر گراف ها) استفاده کرده تا نتایج جبری دلخواه خود را استنتاج کنند. دسته بندی ایدآل های همگن ازحلقه s که دارای تحلیل 2-خطی هستند، توسط فروبرگ در سال 1990 انجام شد. فروبرگ دریافت که ایدآل متناظر با گراف ها، دارای تحلیل 2-خطی هستند اگر و تنها اگر گراف مورد نظر قطری باشد؛ بدین معنی که گراف مورد نظر دارای دور القایی با طول بیشتر از 3 نباشد. در [em, thvt, vtv, w]، مولفان تعمیمی جزئی از قضیه فروبرگ را ارائه نمودند. آنها تعریف های متفاوت از ابر گراف های قطری ارائه کردند و ثابت کردند که ایدآل متناظر با این دسته از ابر گراف ها، دارای تحلیل خطی می باشد. با در نظر گرفتن دورها به عنوان اشیا هندسی (مثلث بندی از خم های بسته)، در این پایان نامه تلاش می کنیم که مفهوم دورها در گراف ها را به مفهوم مثلث بندی شبه منیفلدها گسترش دهیم و یک تعمیم از قضیه فروبرگ را برای ابر گراف های از بعد بیشتر از 2 به دست آوریم. همه نتایج فصل های 4 و 5 و نیز برخی از نتایج فصل 3، نتایج جدید در این پایان نامه می باشند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

عدد نظم کاستلنوو-مامفورد توان های ایدآل های متناظر با گراف های قطری

عدد نظم کاستلنوو-مامفورد از ناورداهای مهم مدول های مدرج است که تعبیر جبری و نیز هندسی دارد، مطالعه ی عدد نظم ایدآل های متناظر با گراف ها، از موضوعات فعال است که توسط ریاضیدانان زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مسائل مهم در این حوزه، مطالعه ی عدد نظم ایدآل های متناظر با گراف های قطری است. در این پایان نامه نشان داده خواهد شد که همه ی توان های ایدآل های متناظر با این دسته از گراف ها، دارا...

کران بالا برای نظم کاستلنوا-مامفورد

هدف ما در این پایان نامه بدست آوردن کران بالا برای نظم کاستلنوا-مامفورد یک زیرمدول مدرج از یک مدول کوهن مکالی مدرج روی یک حلقه استاندارد با پایه آرتینی می باشد،که تعمیمی از نتایج نظم کاستلنوا-مامفورد یک ایدآل همگن از حلقه چندجمله ای ها روی یک میدان می باشد.

کران بالا برای نظم کاستلنوا-مامفورد

هدف ما در این پایان نامه به دست آوردن یک کران بالا برای نظم کاستلنوا-مامفورد یک زیرمدول مدرج از یک مدول کوهن مکالی روی یک حلقه استاندارد می باشد که تعمیمی از کران بالا برای نطم کاستلنوا-مامفورد یک ایدآل مدرج از حلقه چندجمله ای ها روی یک میدان می باشد.

نظم کاستلنو مامفورد مدول های ext ودرجه همولوژیکی

در این پایان نامه کرانی برای درجه همولوژیکی بر اساس نظم کاستلنو مامفورد معرفی میشود.برای رسیدن به آن نظم کاستلنو مامفورد مدول بیان میشودهمچنین تخمین هایی برای این نظم ارایه میشود.کرانی برای نظم مدول های ext تهیه شده و از روی آن مولفه های مدرج مدول هایextوضرایب هیلبرت آن هابیان میشود

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023