امکان رمان در شرایط پسامدرن: بررسی رمان دنیای زیرین دن دلیلو

پایان نامه
چکیده

همزمان با پیدایش پسا مدرنیسم، ماهیت یکپارچه فردیت بشربه عنوان یک عامل مهم در ادراک دنیای پیرامون ازهم گسیخته گردید، بطوریکه هرگونه درکی از دنیا صرفا یک برداشت شخصی تلقی میگردد. با ازهم گسیختگی مفهوم فردیت بهمراه محو شدن مرز بین هنر متعالی و هنر یا فرهنگ فرومایه در نتیجه نقد شالوده شکنانه ژاک دریدا که رابطه سلسله مراتبی بین دال ومدلول را ازمیان برداشت، انسان در بازی بی پایان دال و مدلول برای ایجاد معنا بدون هیچ امیدی در جهت نیل به مدلول غایی بعنوان نقطه اتکال در جهت تاویل دنیا و همچنین داشتن تکیه گاهی برای ابراز دیدگاه انتقادی مخالف گرفتارآمده است. چنین برداشتی لاجرم ما را به سوی دیدگاه "پایان فرا متن" لیوتارد سوق می دهد. از دید وی پسا مدرنیسم آخرین فرامتن با مضمون مرثیه ای برای مرگ تمامی فرا متن هاست. با این وجود پسامدرنیسم بعنوان آخرین فرامتن موجود قدرت جذب همه اندیشه ها را دارا می باشد که در اینصورت هرگونه فضایی برای ابراز تفکر انتقادی مخالف با آن را می بندد. این نکته فردریک جیمسون را بر آن می دارد تا پسا مدرنیسم را همان منطق کاپیتالیسم بنامد که هدف آن حفظ ارزشهای نظام سرمایه داری است. مفاهیم فوق الذکر، دارا بودن سبک منحصر به فرد و همچنین ادعای دسترسی داشتن به مدلول غایی را از نویسنده می ستاند که یاد آور ایده "مرگ مولف" رولان بارتز می باشد. تاثیر تکنولوژی درهمه جا حاضرو قدرت آن در تکثیرهر رویدادی باعث حاددتر شدن شرایط شده تا حدی که یک اثر ادبی در چنین وضعیتی به حد یک کالای مصرفی تقلیل یافته است. دیدگاه جیمسون درتبدیل به کالا شدن اثر هنری، به همراه دیدگاه ژان بودریار مبنی بر پیشی گرفتن ایماژها وتصاویر بر واقعیتهای بیرونی، درک واقعیت را ازما ستانده و مارا به دنیای نموده ها کشانده است. با به پایان رسیدن کارپیشروان مدرنیسم درآزمودن سبکهای نو در عصر پسامدرنیسم و از بین رفتن امکان سبکهای نوین، سبکهای نویسندگان عصر پسا مدرنیسم فقط بازتابی از سبکهای گذشته است. نویسنده عصر پسا مدرن در تلاش برای خلق سبک خاص تنها همین ناکامی در داشتن سبک و اتکا به سبکهای پیشین را آگاهانه در نوشتار خود بروز می دهد. درنتیجه اثر وی نمی تواند بازتابی از واقعیتهای بیرونی بوده، یا جامعه سیال پسا مدرن رامورد نقد قرار دهد. تحقیق حاضر سعی دارد که اولا نشان دهد که در رمان دنیای زیرین دن دلیلو چگونه شرایط پسا مدرن دنبای کنونی را به روشنی ترسیم می نماید. ثانیا اینکه چگونه دلیلو با یک تلاش معرفت شناختی سعی می کند تا واقعیت را از درون جامعه تحت سیطره پارانوییا و نموده ها بازیابی نمایدو در نهایت اینکه چگونه او در عصر پسامدرن که فردیت وداشتن سبک در نوشتاررا درپایان عصر فرا متن ها غیرممکن کرده، با ارائه یک برداشت منحصر بفرد از تاریخ و همچنین اتکاء به هنر توانسته تا امکان رمان برای به چالش کشیدن سیاست حاکم را برقرار نماید.

منابع مشابه

شخصیت‌های رمان پسامدرن: جوشش اصالت وجود

در این مقاله با مقایسة دو ویژگی به ظاهر متناقض در شخصیت‌های داستان پسامدرن، سعی در ریشه‌یابی این تناقض در وضعیت اجتماعی پسامدرن شده است. شخصیت‌های داستان پسامدرن، شخصیت‌هایی شورشی‌گری و طبق اصلاحات داستان نویسی «فضول» هستند. این شخصیت‌ها بر مقدرات خود و اثر، حاکم هستند و گاه مسیر داستان را برخلاف میل نویسنده رقم می‌زنند. این امر با ویژگی دیگر این شخصیت‌ها، یعنی بی‌هویتی و یا چند هویتی بودن آنان...

متن کامل

رمان پسامدرن چیست؟

از چند سال پیش به این سو که نخستین رمان های پسامدرن در کشور ما منتشر شدند، شناخت ویژگیهای رمان پسامدرن به یکی از مسائل مهم در مطالعات ادبی تبدیل شده است. به سبب کاربردهای متعددی که اصطلاح «پسامدرنیسم» در حوزه های گوناگونِ علوم انسانی پیدا کرده است، هیچ گونه اجماعی دربارة تعریف رمان پسامدرن موجود ندارد. مقالة حاضر، با تأکید بر ماهیتِ متکثّر بحثهای نظری که دربارة پسامدرنیسم از منظرهای گوناگون صورت گ...

متن کامل

چندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی

اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی، به اعتبار حضور صداهای چندگانة شخصیت‌‌ها با‌هم و در‌هم، متنی چندصدایی تلقی می‏شود. چندصدایی اصطلاحی ‏است که باختین برای اشاره به رمان‌‌های داستایفسکی از آن استفاده کرد، که، در آن‌ها، شخصیت‌‌ها به گونه‏ای به مکالمه با هم می‌‌پردازند. در رمان‌‌های پیشامدرن، راوی گویندة مسلط در کل متن بود که اجازة هیچ‌‌گونه ابراز عقیده‌‌ای را به شخصیت‌‌ها نمی‌‌داد. در دورة مدرن، این ت...

متن کامل

شخصیت های رمان پسامدرن: جوشش اصالت وجود

در این مقاله با مقایسه دو ویژگی به ظاهر متناقض در شخصیت های داستان پسامدرن، سعی در ریشه یابی این تناقض در وضعیت اجتماعی پسامدرن شده است. شخصیت های داستان پسامدرن، شخصیت هایی شورشی گری و طبق اصلاحات داستان نویسی «فضول» هستند. این شخصیت ها بر مقدرات خود و اثر، حاکم هستند و گاه مسیر داستان را برخلاف میل نویسنده رقم می زنند. این امر با ویژگی دیگر این شخصیت ها، یعنی بی هویتی و یا چند هویتی بودن آنان...

متن کامل

نقد فیلم «ستاره است» بر اساس نظریه‌های رمان پسامدرن

بر خلاف مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی که مطابق آن، صرفاً می‌توان به مقایسۀ دو متن نوشتاری با لحاظ شرایطی پرداخت، در رهیافت آمریکایی، تطبیق متون ادبی با هنرهای مختلف، از جمله سینما امکان‌پذیر است، که منجر به درک بهتری از ادبیات می‌شود. از آن‌جا‌ که رمان و فیلم مشترکات زیادی دارند، از بسیاری جهات به یکدیگر شبیه هستند، و دو ژانر قیاس‌پذیر محسوب می‌شوند. این مشترکات، زمینۀ مناسبی برای بحث دربارۀ فیلم س...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023