بررسی تاثیر شیوه های قدیمی چاپ عکس بر رویکردهای متاخر عکاسی در ایران

پایان نامه
چکیده

روی آوردن به شیوه های قدیمی عکاسی در هنر معاصر در حال پیشرفت است و در خارج از ایران به صورت امری بدیهی در تولیدات هنری جای گرفته است. با کنکاشی سطحی دیده میشود که در هنر ایران نیز افرادی وجود دارند که نسبت به این نوع تولید در رسانه عکاسی علاقه نشان می دهند. در این پایان نامه برخی از این روش ها به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و جایگاه آن نزد هنرمندان ایرانی نیز نشان داده شده است. روش های مورد بررسی شامل شیوه های قدیمی تاریکخانه ای: «امولسیون مایع نقره»، «صمغ بیکرومات» و «چاپ مونو کروم» و عکاسی با دوربین های خاص شامل «پولاروید» و «پین هول» و در آخر استفاده از عکس قدیمی در تولید آثار جدید که به آثار عکاسانی می پردازد که عکس های قدیمی آلبوم های خانوادگی و تاریخی را دستمایه کارهای خود قرار داده اند. در ادامه گزارش پروژه عملی تحت عنوان «اجرای شیوه کلودیون تر و بازنمایی فضاهای سنتی ایران» تولید شده است. که جزییات نحوه اجرای شیوه کلودیون تر به طور کامل و روند شکل گیری این پروژه و پیشینه های آن شرح داده شده است. در بررسی آثار عکاسان معاصری که به این شیوه ها می پردازند، می توان گفت علاوه بر استفاده ای که از ویژگی های زیبایی شناسانه ی آن در جهت بیان هنری خود می کنند، در مواردی هم بنا بر تجربه زیست هنرمند در جهت بیان دغدغه های خود با رویکردی تاریخی به جنبه های فردی و اجتماعی اثر در ارتباط با گذشته و حال می پردازند. در این میان عده ای به طور مستقیم از این شیوه ها استفاده کرده اند و برخی هم در جهت بازنمایی دیجیتالی آن، آثار خود را تولید کرده اند و این روند در حال پیشرفت و گسترش است.

منابع مشابه

عکاسی و چرخش فرهنگی (بررسی نقش فناورانۀ دوربین عکاسی و عکس در تغییرات فرهنگی جامعة ایران)

متفکران عرصۀ پساپدیدارشناسی می کوشند انسان، جهان، و فناوری را در رابطه ای هم بسته با هم قرار دهند و در نظر دارند نسبتی را مشخص کنند که فناوری میان انسان و جهان پیرامونش برقرار کرده است. دوربین عکاسی، در مقام فناوری و رسانه ای فرهنگ ساز، به فراخور بافتی که در آن قرار می گیرد معانی اجتماعی و فرهنگی خاصی را نیز تولید می کند. در این مقاله سعی بر آن است به نقش فناورانۀ دوربین عکاسی در جامعه و فرهنگ ...

متن کامل

سیری در رویکردهای نظری متاخر به مقاومت-سمیه سادات شفیعی

  چکیده در مقاله حاضر، موضوع مقاومت به عنوان مفهومی ‌متداول، رایج و محوری در ادبیات جامعه‌شناسی سیاسی و مطالعات فرهنگی متاخر، مورد بحث قرار گرفته و از طریق روش اسنادی با رجوع به منابع کتابخانه‌ای و مطالعه و تحلیل نظری تلاش شده تا ویژگی‌ها و مولفه‌های مقاومت، اشکال و وجوه کاربردی آن بر حسب منابع اولیه در دسترس مطالعه شود. علاوه بر آن، رابطه مقاومت با قدرت در پرتو اندیشه فوکو و پنداشت پست مدرنیست...

متن کامل

روایت معماری در بیان عکاسی؛ مراتب معنا در عکس معماری

مقاله حاضر در رویکردی میان‌رشته‌ای، به مناسبات بین هنر عکاسی و هنر معماری پرداخته و طی بحثی مستدل، نقش عکاسی معماری به عنوان ابزاری در تهیه و تدوین اطّلاعات بصری از محیط‌های معماری را تحلیل و تبیین نموده است. عکاسی معماری در واقع نوعی روایت معماری بر پایة تصویر می‌باشد که تاکنون منشأ خدمات بی‌بدیلی برای هنر معماری بوده است. اعکس‌های معماری که محصول فرآیندهای عکاسی معمارانه هستند، آثاری برآمده از...

متن کامل

بررسی تکنیک عکاسی به کار رفته در عکس قطع بزرگ احمدشاه قاجار با بکارگیری آنالیزهای دستگاهی

هدف: هدف این مقاله یافتن تکنیک یک نمونه عکس پایه کاغذی بسیار بزرگ از احمدشاه قاجار، با ابعاد 50×140 سانتی‌متر، مربوط به اواخر دوره قاجار است. روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی شامل روش آزمایشی، تجربی و توصیفی است. انجام مطالعات کتابخانه‌ای و استفاده از روش‌های آزمایشگاهی FTIR، XRF و SEM-EDS همین‌طور شیمی تر و مشاهدات میکروسکوپی، از روش‌های مور...

متن کامل

سرآغاز عکاسی در ایران (درآمدی انتقادی بر تاریخ عکاسی ایران در دوره‌ی ناصری)

بایگانی عکس‌های دوره‌ی قاجار، یکی از بزرگترین گنجینه‌های‌ تصویری تاریخ ایران است. اگر این بایگانی را همچون یک فضای بصری متصور شویم، می‌توان چیستی و چگونگی آن را مورد تحلیل انتقادی قرار داد و اگر نام دیدمان را به کلیت این فضای بصری اطلاق کنیم، می‌توان پرسید چه دیدمانی، چرا و چگونه در دوره‌ی ناصری صورت‌بندی شده و این دیدمان چه کارکردی می‌توانست در گذشته داشته و یا حتی در ادوار بعدی می‌تواند داشته...

متن کامل

نقد تکوینی عکس ( بررسی امکان و شیوة کاربرد نقد تکوینی در عکاسی )

" نقد تکوینی" مبتنی بر مطالعة فرآیند شکل گیری آثار بر اساس "پیشامتن"ها یعنی بقایای مادی برجامانده از طرح ریزی های اولیه منتهی به شکل نهایی آثار است. این شیوة نقد که در دهة 70 قرن بیستم م و ابتدا در ادبیات پدید آمد و به تدریج در هنرهای دیگر، مانند نقاشی نیز به کار گرفته شد، امروزه در محافل هنری و مجامع علمی، علاقمندان فراوانی یافته و درحال پیشرفت است، اما هنوز درعرصة عکاسی به کاربرده نشد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023