بررسی حقوق - جرم شناختی پدیده بی حجابی

پایان نامه
چکیده

در قرآن کریم اماره بارزی مبنی بر اینکه حجاب با یک حدود و ثغور خاص یک مقوله اجباری است و می توان آن را بر زنان تحمیل کرد به چشم نمی خورد، بلکه اماره هایی مبنی بر عدم تحمیل آن وجود دارد. با وجود اینکه داشتن یک حجاب مناسب و متعارف برای زنان امری پسندیده و نیکوست، ولی باید توجه داشت که این امر زمانی ارزشمند است که این قشر از اعضای جامعه با نهادینه سازی حجاب در باور خود به صورت اختیاری و با طیب خاطر و رضایت کامل به آن گرایش پیدا کنند. قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه یک اخلاق و ارزش خاص در رابطه با رفتار زنان، بدون اینکه به ساز و کارهای فرهنگی در حوزه اجرایی و عملیاتی توجه شایانی داشته باشد، بی حجابی را در صورت تحقق در شرایط خاص، جرم انگاری نموده و در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی برای آن جزای نقدی در نظر گرفته است. در کنار این واکنش کیفری، در سایر رشته های حقوق از جمله حقوق اداری و حقوق انضباطی نیز ضمانت اجراهایی برای آن پیش بینی شده است. متاسفانه قانونگذار در این فرایند تعریفی از حجاب ارائه ننموده و همین امر باعث گردیده که برای ارائه تعریف حجاب در راستای اصل 167 ق.ا به منابع فقهی مراجعه شود. مطابق تعریفی که در فقه پذیرفته شده، حجاب عبارت است از: پوشانیدن تمامی اعضای بدن غیر از صورت و کفین تا مچ. حجاب اسلامی به عنوان یک مقوله اختیاری،آن نوع حجابی است که در کنار پوشش متعارف، در روابط بین زن و مرد بتواند یک مانع رفتاری ایجاد کند، بدون اینکه صرفاً با پوشش خاصی که مدنظر است ملازمه داشته باشد. اما مقنن ایرانی به دلیل تاسی از برخی دیدگاهها، حجاب را تنها در پوششی با حدود خاص خلاصه کرده و ویژگی رفتاری و اختیاری بودن آن را مورد توجه قرار نداده است. در واقع قانونگذار از حجاب تنها به عنوان یک پوشش خاص حمایت کیفری کرده و در این راستا به دلیل عدم رعایت استانداردهای حاکم بر جرم انگاری یک رفتار، چالش هایی را هم در درون سیستم کیفری و هم بیرون از آن رقم زده است و حقوق کیفری را در خصوص موضوع مورد بحث با ابهامات متعددی مواجه ساخته است. از نگاه علم جرم شناسی در ارتکاب بی حجابی عوامل متعددی دخیل هستند که در این میان عومل اجتماعی به عنوان تاثیرگذارترین عامل از نگاه جرم شناسی در علت شناسی بی حجابی بیشتر از عوامل فردی ایفای نقش می نماید.

منابع مشابه

عصر تصویر بی حجابی و بی حجابی اجباری بررسی وضعیت تصویر بی حجابی در دورۀ پهلوی دوم

دربارۀ مواجهۀ جامعۀ ایران با پدیدۀ حجاب (به‌خصوص حجاب زنانه)، دو دیدگاه به‌ظاهر متفاوت وجود دارد؛ اول مقاومت مردم در برابر بی‏حجابی اجباری (کشف حجاب) در دورۀ رضاخان پهلوی و دوم مطابق با برخی از دیدگاه‌ها، واکنش به حجاب اجباری یا قانون حجاب در دورۀ جمهوری اسلامی. در دورۀ اول، در ذیل سیاست‏های «تجدد آمرانۀ» غربی، بی‏حجابی و در دورۀ دوم حجاب امری تحمیلی محسوب می‏شود. بین این دو دوره، حکومت 37 سالۀ...

متن کامل

تحلیل حقوقی جرم شناختی بی حجابی بانوان و تأثیر آن بر بزهکاری

در هر جامعه ای افراد بر مبنای باورهای اعتقادیشان عمل می کنند. پوشش نیز نمایانگر تبلور و اعتقادات فردی است. گرچه پوشش از هنجارهایی است که به فرد و نوع دیدگاه هایش مربوط است، اما به علت تبعات اجتماعی آن، از موضوعی فردی فراتر می رود و در قالب فرهنگی اجتماعی نمود پیدا می کند. امروزه نمونه هایی از پوشش، آرایش و مد را در جامعه مشاهده می کنیم که با فرهنگ و ارزش های جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و سیاست جن...

دیرینه شناسی بی حجابی در ایران

این مقاله به بررسی شرایط امکانی پیدایی بی‏حجابی در ایران اختصاص دارد و درصدد است نشان دهد که در برآیند چه نیروها و مناسباتی، نخستین اقدام به بی‏حجابی در ایران ممکن شده است. برای رسیدن به این هدف، از جهت‏گیری فوکویی متکی بر روش دیرینه‏شناسی استفاده شده است. مقاله نشان می‏دهد که «بی‏حجابی» حکمی از احکام تجدد است که باید در مناقشة «تجدد بومی» و «تجدد غربی» در ایران فهمیده شود. از‌این‌رو، برخلاف تص...

متن کامل

بررسی تأثیرات سیاست اجتماعی بر پدیده جرم

پس از وقوع بحران مالی سال 2008 میلادی، دولت­های غربی که عمدتاً از کاهش بودجه و درآمدهای خود در تنگناهایی فراوان و چندوجهی قرار گرفته بودند، رویکرد خود را به سمت سیاست­هایی ریاضتی معطوف نمودند. این رویکرد جدید که اساس آن را کاهش یا قطع هزینه ­کردهای عمومی تشکیل می­ داد و سیاست­های اجتماعی در بخش آموزش، مسکن و سلامت را به شدت از خود متأثر می ­ساخت، خیلی زود این مسئله را آشکار ساخت که در شرایط جدید...

متن کامل

دیرینه شناسی بی حجابی در ایران

این مقاله به بررسی شرایط امکانی پیدایی بی‏حجابی در ایران اختصاص دارد و درصدد است نشان دهد که در برآیند چه نیروها و مناسباتی، نخستین اقدام به بی‏حجابی در ایران ممکن شده است. برای رسیدن به این هدف، از جهت‏گیری فوکویی متکی بر روش دیرینه‏شناسی استفاده شده است. مقاله نشان می‏دهد که «بی‏حجابی» حکمی از احکام تجدد است که باید در مناقشة «تجدد بومی» و «تجدد غربی» در ایران فهمیده شود. از این رو، برخلاف تص...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023