صداهای خاموش در نمایشنامه های مطرح کاریل چرچیل: خوانش لیوتاری

پایان نامه
چکیده

در حوزه امر متعالی و تفارق، سکوت، غیبت یا فقدان محسوب نمی شود. همانطور که ژان فرانسوا لیوتار، نظریه پرداز فرانسوی، استدلال می کند امر متعالی، نبود سکوت های پیچیده و متضاد محسوب می شود، به عبارتی فضایی است که هر آنچه که نمایش ناپذیر است را «نمایش» می دهد. او فراروایت را نیز به عنوان تنها عامل مشروعیت انواع روایت ها مورد انتقاد قرار می دهد؛ فراروایت هایی که سوژه های فردی را به شدت سرکوب کرده و به کنترل آنها می پردازند و به تفاوت های فردی و فرهنگی توجهی ندارند. همزمان، تئاتر پست مدرن نیز با هدف نهادینه ساختن تفکری نوین سیاسی تر شد و بر صداهای خاموش جامعه و طبقات حاشیه ای توجه نمود. کاریل چرچیل، به عنوان چهره پیشگام در شکل گیری تئاتر معاصر از مفاهیم مهم پست مدرنیزم در زمینه سیاسی و اجتماعی استفاده می کند تا اعتراض شدید خود را به استبداد، جبر و حاشیه راندن گروه های اقلیتی نشان دهد. در تحقیق حاضر، به کمک مفاهیم امر متعالی، فراروایت و تفارق لیوتار به تحلیل نمایش های سالار زنان، عرش برین، درخشش در باکینگهام شایر و تام ترشرو پرداخته شد. با خوانش این نمایش نامه ها، مشاهده می شود که زنان، همجنس گرایان، بومیان و به عبارتی قشر اقلیت، قربانیان کلان روایت های جامعه محسوب می شوند، این گروه سرکوب شده و محکوم به سکوت به عنوان یک صدای ناهماهنگ در یک فرهنگ هماهنگ تلقی می شوند. او نشان می دهد که تنها راه دوری جستن از این سیستم تک محور، مقاومت در برابر آن و احترام به هر خرده روایتی است که صدای خاموش و سرکوب شده اقشار مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. با این حال، چرچیل نیز چون لیوتار هیچ جواب قاطع و نهایی برای مقابله با اعتبار کلان یا خرده روایت ها ارائه نمی دهد.

منابع مشابه

واکاوی قدرت فوکویی و جامعة زنداﻥگونه در نمایشنامة پاسباﻥهای مهربان کاریل چرچیل

ماهیت تئاتر سیاسی دههﻫﺎی هفتاد و هشتاد بریتانیا را ﻣﻰتوان باپایداری آن در برابر گفتماﻥهای ایدئولوژیک قدرت حاکم- به ﻭیژه حزب نومحافظهﻛﺎرمارگارت تاچر-بررسی کرد. نمایشنامهﻧﻮیسان انگلیسی که ازاندیشة میشل فوکو تأثیر بسیار گرفتهﺍند، با استناد ﺑﻪ رویدادهای تاریخ، تلاش کردﻩانددر برابر پنداشتﻫﺎی آرمانی قدرت حاکم سکوت نکنند. از جملة آنها، کاریل چرچیل است کهدر نمایشنامة پاسباﻥهای مهربان (١۹۸۴) با تأثیرپذی...

متن کامل

اما و اگرهای برشتی وغیربرشتی در نمایشنامه‌های جنگل دیوانه اثر ادوارد باند و سرخ، سیاه و نادان اثر کاریل چرچیل

پژوهش حاضر به تلاش کاریل چرچیل و ادوارد باند برای پیاده سازی شگردهای بیگانه‌سازی برشت در نمایشنامه‌های آنان - به ترتیب جنگل دیوانه و سرخ، سیاه و نادان – می‌پردازد. به‌منظور ایجاد تفکر نقادانه و عینی، و نیز حصول عمل برای تحول مثبت، هر دو نمایشنامه‌نویس از شگردهای بیگانه‌سازی برشتی، شامل شخصیت‌پردازی، پایان‌گشودگی، ساختار اپیزودیک و رسانه‌های سمعی و بصری مدد می‌جویند. این شگردها به نمایشنامه‌نویس...

متن کامل

رنگ بومی از مرگ در پاییز تا ِفن توازی ویژگی های اقلیمی در نمایش نامه های بومی اکبر رادی و کاریل چرچیل

ادبیات بومی، یکی از اَشکال ادبیات است که به پژواک تاثیرات اقلیمی در شیوه، اصول، اعتقادات و به طور کلی سبک زندگی ساکنان آن اقلیم می­پردازد. مقاله حاضر، ویژگی­های اقلیمی دو نمایش­نامة مرگ در پاییز اثر اکبر رادی و فن نوشتة کاریل چرچیل را، به شیوه تطبیقی-تحلیلی مورد بررسی قرار داده است. مرگ در پاییز، روایتگر زندگی خانواده­ای در یکی از روستاهای گیلان است و فن احوال شماری از اهالی یک منطقه را در سرزمی...

متن کامل

خوانش لاکانی نمایشنامه های منتخب پیترشفر

در این رساله سه اثر از پیتر شفر به نام های شکار سلطنتی خورشید، ورزش پنج انگشت و ایکوئیس با استفاده از نظریات روانشناسی روانشناس و فیلسوف فرانسوی با تأکید ویژه بر طبیعت میل ورزی و ارتباط آن با ظهور سوژه در رابطه با حضور و یا عدم حضور والدین و همچنین میل دیگری مورد بررسی قرار گرفته اند. در مرحله اول، رساله ی حاضر طبیعت مقصود میل ورزی و تلاش غیر واقعی سوژه برای به دست آوردن این مقصود گمشده به عنوا...

تروریسم در برابر زیست‌قدرت: خوانش مفهوم پساسراسربین و نظارت سیال در نمایشنامه زیرزمین اثر ادوارد باند

ادوارد باند در نمایشنامه‌هایش به آسیب‌شناسی خشونت فراگیر اجتماعی که نتیجه گسترش سرمایه‌داری تهاجمی، سازمان‌های سیاسی-اقتصادی و نهادهای امنیتی و نظارتی ناشی از آن است، می‌پردازد. باند در زیرزمین با نگاهی آخرالزمانی جامعه‌ای در 2070.م را به تصویر می‌کشد که نهادهای نظارتی و ساختارهای سرمایه‌داری در آن ارتباطات انسانی را از هم گسسته و تروریسم، خشونت و نظارت در آن نهادینه گشته. این نظارت و سراسربینی...

متن کامل

خوانش نمایشنامه «الأمیرة تنتظر» و «مسافر لیل» بر مبنای طرح سپهر نشانه ای یوری لوتمان

برقراری هر نوع کنش ارتباطی در نظام­های اجتماعی، نیازمند نقش راهبری واحد نشانگی است. این عنصر به عنوان کوچک­ترین سازوکار کارکردی، توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود معطوف داشته است. مهم ترین وجوه آن، رویکرد نشانه شناختی «یوری لوتمان» است که به عنوان حلقۀ اتصال جامعه شناسی و ادبیات، نیروی خیال را در خدمت جامعه درمی­آورد و به عنوان محل تلاقی زبان و فرهنگ «سپهر نشانه­ای» نام می­گیرد. از جمله شاخص­...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023