بررسی مفهوم گوتیک در آثار نویسندگان و نمایشنامه نویسان قرن نوزدهم

پایان نامه
چکیده

به رغم تصویر پذیری نسبی داستان های گوتیک، تحقیقات چندانی درباره ی ساختار و مفهوم اثر گوتیک، مخصوصا در ادبیات نمایشی صورت نگرفته است. پایان نامه ی پیش رو در پاسخ به این سوال، مفهوم گوتیک و عناصر سازنده ی آن را از چند منظر درونمایه، ژانر، ساختار زمانی/مکانی، موتیف ها و الگوهای روایت با تکیه بر آثار نمایشی سده ی نوزدهم اروپا (و انگلستان) بررسی می کند. مداقه در تاریخ پیدایی و تکوین ژانر گوتیک در هنر و ادبیات نشان می دهد که این اصطلاح که درابتدا منفی و دال بر خرافه گری و بربریت قرون وسطایی بوده، به مرور زمان و در اواخر قرن هجدهم آغازگر موج تازه ای از آثار گوتیک شد که مشخصه ی اصلی همگی شان به چالش کشاندن ایده آل های نئوکلاسیک مثل وحدت، پیوستگی و انتظام کلاسیک در اثر ادبی بود. و سپس قصرهای شبح زده، بدقهرمانان مفتون، زنی زیبا و مستأصل، داستان لعن و نفرین خانوادگی، عصیان و شکستن تابوهای اجتماعی مثل تجاوز و زنا، و عناصر فراطبیعی مثل جادو و ارواح به عنوان موتیف های تکرارشونده این ژانر معرفی می شوند. در فصل دوم «ترس» و «وحشت» به عنوان دو عنصر ماهوی اصلی گوتیک معرفی و کارکردهای متفاوت هریک دررابطه با تن، مرگ و جنسیت تبیین می گردد. وارسی تیپ های شخصیتی گوتیک، پیرنگ ها و موتیف های اصلی گوتیک و نهایتا دو برساختِ زمان و مکان در آثار گوتیک ما را به وضیعت «سایه واری» آثار گوتیک رهنمون می کند، خصوصیتی که در آثار گوتیک پایان قرن نوزدهم و معرفی شخصیت های پیچیده ی خاکستری وجه تازه تری پیدا می کند. در فصل سوم ضمن مرور استحاله ی گوتیک در دوران هنر انحطاط، درمی یابیم که عمده نمایشنامه های گوتیک اقتباسی بوده یا به دست رمان نویسان کارآزموده ای چون ماتیو لوئیس نوشته می شدند. در پایان به بازخوانی عناصر گوتیک در پنج نمایشنامه گوتیک قرن نوزدهم یعنی «بارون های کنت»، «شبح قصر»، «اسیر»، «دو مونفورت» و «قساوت راهبانه» خواهیم پرداخت.

منابع مشابه

نزاع علم و دین در قرن نوزدهم

چکیده علم و دین که هر دو سابقه‌ای طولانی در حیات بشر دارند، در تاریخ بلند خود، در کنار یک‌دیگر بر زندگی او تأثیرگذار بوده‌اند و تقریباً هیچ ناسازگاری‌ای بینشان وجود نداشته. پیش‌رفت وسیع علوم که از قرن هفدهم آغاز شد، به‌تدریج دانش‌مندان را به اکتشافاتی رساند که متفاوت و گاه متعارض با آموزه‌های رسمی دین بود. این امر موجب پیدایش نزاع میان علم و دین شد، تاآن‌جا که عالمان دین و دانش‌مندان به تخطئة آ...

متن کامل

نماد پرنده در آثار شاعران فرانسوی قرن نوزدهم میلادی، با نگاهی به ادب فارسی

جهان اسطوره‌ای، جهانی است که نماد‌های سازندة آن از بسیاری جهات مشترکند و همواره چهره‌ای متفاوت ازجهان رئالیستی را به تصویر می‌کشند. البته همین نگرش شگفت‌انگیز به جهان پیرامون، موجب غنای ادبیات می‌گردد و اشتراکات جهان استعاری نمادها، سبب سهولت پژوهش در آثار نویسندگان وشاعران نامدار با رویکردی تطبیقی می‌شود. آنچه در این مقاله مورد توجه نگارنده قرار گرفته، پژوهش در اشعار برجستة نویسندگان شهیر فران...

متن کامل

مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث و الهیات لیبرال قرن نوزدهم

در این نوشتار، به مفهوم انسان از دیدگاه کارل بارث، الهی‌دان برجسته قرن نوزده و همچنین دغدغه‌های وی درباره الهیات لیبرال معاصرش پرداخته شده است. شاید مهم‌ترین دغدغه الهیات بارث در این پرسش خلاصه می‌شود که انسان کیست و چگونه می‌تواند با خداوند ارتباط داشته باشد؛ ازاین‌رو، برای درک کامل الهیات بارث، پاسخ به این پرسش که مفهوم انسان در نگرش وی چیست، مهم به‌نظر می‌رسد؛ زیراکه الهیات وی مسیح‌محور بوده...

متن کامل

بررسی و نقد کتاب تاریخ ادبیات فرانسه: قرن نوزدهم

دروس آموزش تاریخ ادبیات فرانسه بخش بسیار مهمی از واحدهای کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه را تشکیل می‌دهند. تاریخ ادبیات فرانسه در قرن نوزدهم و تفسیر متون آن در دو درس چهارواحدی ارائه می‌‌شود. برای تدریس این دروس بیش‌تر از کتاب‌های تاریخ ادبیات مورخان ادبی فرانسوی استفاده می‌شود. این کتاب‌ها معمولاً آراسته به گزیده‌های متون ادبی‌اند که به‌منظور توضیح در کلاس و نیز مطالعات تکمیلی از آن‌ها استفاده می...

متن کامل

نزاع علم و دین در قرن نوزدهم

چکیده علم و دین که هر دو سابقه ای طولانی در حیات بشر دارند، در تاریخ بلند خود، در کنار یک دیگر بر زندگی او تأثیرگذار بوده اند و تقریباً هیچ ناسازگاری ای بینشان وجود نداشته. پیش رفت وسیع علوم که از قرن هفدهم آغاز شد، به تدریج دانش مندان را به اکتشافاتی رساند که متفاوت و گاه متعارض با آموزه های رسمی دین بود. این امر موجب پیدایش نزاع میان علم و دین شد، تاآن جا که عالمان دین و دانش مندان به تخطئة آ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023