بررسی تاریخ مسیحیت در بین النهرین شمالی از قرن اول تا قرن هفتم میلادی

پایان نامه
چکیده

بنا بر فصل دوم از اعمال رسولان در روز پنطیکاست در زمر? مردمانی که در این روز در اورشلیم حضور داشتند مردمانی از اهالی ماد و بین النهرین نیز حضور داشته اند که آنان هم مانند سایرین سخنان رسولان را با زبان خود شنیدند.همچنین در روایتی دیگر که البته در صحت آن تردیدهای فراوانی وجود دارد آبگار پنجم (اوخاما)،شاه سلسل? پادشاهی سریانی اسروئن خود با فرستادن نامه هایی به عیسی مسیح از وی خواست تا به ادسا آمده در آنجا تحت حمایت وی به تبلیغ دین خود بپردازد،که عیسی مسیح هم یکی از حواریون خود به نام آدای را به ادسا فرستاد که وی نهایتاً مأمور تبلیغ مسیحیت در ادسا و اربیل شد.این دو شهر چنان پایگاه قوی برای مسیحیت شدند که در همان قرن دوم میلادی مبلغان ارسالی از آن دو کلیسایی در سواحل دریای مازندران هم تأسیس نمودند.کرکوک هم که فاصل? بسیار زیادی با اربیل ندارد ازجمله اولین مراکز مسیحیت در منطق? مورد مطالعه ما(بین النهرین شمالی(جزیره) و به تبع شرق باستان به شمار می رود.مسیحیان سرزمین فوق الذکر یکی به علت آزاد اندیشی شاهان اشکانی در مورد ادیان و یکی دیگر به علت خودمختاری حکومت-های آدیابن و اسروئن که البته سیستم ملوک الطوایفی حکومت اشکانیان آن را بیش از پیش تقویت می کرد از آزادی فراوانی بهره می بردند هرچند در بعضی اوقات توسط روحانیون زردشتی که دارای نفوذ فراوان بودند مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند.با روی کار آمدن ساسانیان وضعیت تغییر اساسی نمود چرا که به جای اشکانیان حکومت ساسانیان بر سر کار آمد که تعصب ویژه ای نسبت به دیانت زردشتی داشتند و آن را هم دین رسمی امپراتوری اعلام کردند. در مجموع پس از اعلام مسیحیت به عنوان دین رسمی رومیان توسط قسطنطین(که تا این زمان آنان در آرامش به سر می بردند) وضعیت مسیحیان ساکن بین النهرین شمالی(جزیره) مانند سایر مسیحیان حکومت ساسانی البته به علت نزدیکی و هم مرز بودن بسیار بیشتر از آنان تابع چگونگی روابط مابین دو امپراتوری بود چنانکه در زمان شاپور دوم(ذوالاکتاف) و جانشین وی اردشیر دوم نسبت به آنان ستم بسیار می شد اما در زمان شاپور سوم و وهرام چهارم و بخصوص یزدگرد اول(که به خاطر اعتدالی که نسبت به عیسویان روا می داشت از سوی زردشتیان به بزه کار مشهور شد) وضعیت تغییر یافت و یا به کلی دگرگون شد.در زمان ساسانیان نصیبین(که جانشین ادسا شده بود)،اربیل و کرکوک(کرخای بیت سلوخ) از مراکز اصلی مسیحیت در جهان خارج از امپراتوری روم بودند.

منابع مشابه

نخستین گفتمان مناظره‏ای بین ایران - اسلام و مسیحیت در دستنوشت‏های فارسی (پایان قرن شانزدهم و آغاز قرن هفدهم میلادی)

هدف: این نوشتار معرفی نخستین اثر نوشتاری با رویکرد گفتمان مناظره‏ای، در تاریخ دست نوشت‏های فارسی، بین دو حوزه عقیدتی اسلام و مسیحیت را معرفی می‏کنید. روش:روش این تحقیق تاریخی است و این پرسش ها بررسی شده است ؛ رویداد در کجا، چه زمانی، با چه کسانی، با چه باور و پیش زمینه عقلی و با چه انعکاسی در متن روی داده است . یافته‏ها: نخستین دستنوشت فارسی پس از اسلام که این گونه را بین دو آیین اسلام و مسی...

متن کامل

ریشه شناسی جریان های سیاسی کوفی در نیمه نخست قرن اول هجری/هفتم میلادی

شناخت چگونگی بنیان شهر کوفه و روند تحول ساختار جمعیتی آن, از تإسیس در سال هفده هجری قمری تا ایام حکومت امام علی(ع), نقش بنیادی در تبیین و معرفی جناح های سیاسی در نیمه سده هفتم میلادی/قرن اول هجری دارد. این جناح ها در حوادث منجر به قتل خلیفه سوم, و موضع گیریهای ایام حکومت امام علی(ع) نقش اساسی ایفا کردند. به گمان نویسنده, خاستگاه اجتماعی ـ اعتقادی هسته مرکزی نیروهایی که قیام سال 35 هجری را رهبری...

متن کامل

جسم انگاری متکلمان درباره نفس (از قرن سوم تا قرن هفتم هجری)

نوشتار حاضر به بررسی جسم‌انگاری متکلمان در باب نفس پرداخته است. عموم متکلمان به‌جز معدود اشخاصی که با رویکرد عقلی - فلسفی هماهنگ شده‌اند، نفس را جسم می‌دانند؛ این جسم‌انگاری شامل عرضیت نفس، جسم لطیف، جزء لایتجزی و هیکل محسوس می‌باشد. در ادامه بحث، لوازم هریک از این نظریات مورد تحلیل قرار گرفته و سپس به بررسی مبانی فکری ایشان در اتخاذ رویکرد جسم‌انگارانه پرداخته شده است. رویکرد ظاهرگرایانه به نص...

متن کامل

مسیحیت در آثار متکلمان مسلمان* (تا قرن 6ه )

مسیحیت به عنوان دینی بزرگ همواره موضوع توجه متکلمان مسلمان بوده است . در ایننوشتار ضمن بررسی مباحث عمدۀ مسیحی در متون کلامی اسلامی تا قرن ششم هجری، بهنوع نگاه و موضع گیری های متکلمان اولیه به عنوان طلیعه داران گفتگوی ادیان اشاره خواهیمکرد. متکلمان مسلمان با تکیه بر معلومات کسب شده از قرآن کریم، با دلایل و روش هایمختلف به نقد عقاید و آموزه های مسیحی پرداختند . گروهی از متکلمان متن اناجیل رامعیار...

متن کامل

ریشه شناسی جریان های سیاسی کوفی در نیمه نخست قرن اول هجری/هفتم میلادی

شناخت چگونگی بنیان شهر کوفه و روند تحول ساختار جمعیتی آن, از تإسیس در سال هفده هجری قمری تا ایام حکومت امام علی(ع), نقش بنیادی در تبیین و معرفی جناح های سیاسی در نیمه سده هفتم میلادی/قرن اول هجری دارد. این جناح ها در حوادث منجر به قتل خلیفه سوم, و موضع گیریهای ایام حکومت امام علی(ع) نقش اساسی ایفا کردند. به گمان نویسنده, خاستگاه اجتماعی ـ اعتقادی هسته مرکزی نیروهایی که قیام سال 35 هجری را رهبری...

متن کامل

حصار در قرن نوزده میلادی

حصار یکی از ملک‌های مهم ورارود است که در گذر تاریخ به‌دلیل داشتن جایگاه استراتژیک و امکانات اقتصادی در تعیین خط سیاسی بیشتر خاندان‌های حکمران منطقه، نقشی مؤثر داشته است. البته، نقش این منطقه از عهد تیموریان به بعد در سرنوشت ورارود بیشتر شده است. تأثیر حصار در جغرافیای سیاسی و اقتصادی تاجیکستان معاصر نیز انکارناشدنی است. ازآنجا‌که قرن نوزدهم میلادی برای ایران و ورارود آغاز تحولات سرنوشت‌ساز بود،...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023