بررسی تحلیلی سکانس آغازین در فیلمهای دوره ی مدرن و پست مدرن

پایان نامه
چکیده

در فصل اول کلیات پژوهشی ذکر شده است. این کلیات شامل مفهوم آغاز، آغاز در ادبیات، زمان، روایت و سکانی آغازین می شود. فصل دوم، سکانس آغازین را در سینمای کلاسیک معرفی می کند. در این فصل به بررسی الگوها و قراردادهای سینمای کلاسیک هالیوود برای سکانس افتتاحیه پرداخته شده و ساختار روایی این دوره با تاکید بر مقدمه چینی و انتقال اطلاعات به شکل تدریجی مورد مطالعه قرار گرفته است. فصل سوم، اختصاص به سکانس آغازین در سینمای مدرن دارد. در این فصل نیز شیوه های دکوپاژی و ساختار روایت در سکانس های آغازین فیلم های این دوره مورد تحلیل قرار گرفته است و ساختار روایی آغاز گشوده و مبهم با تاکید بر حس عدم تعین در ابتدای فیلم و درهم تنیدگی فضای ذهنی و عینی بررسی شده است. فصل چهارم به بررسی ساختار سکانس آغازین در سینمای پست مدرن پرداخته و الگوهای طراحی سکانس های افتتاحیه و ساختار روایی آن ها را با توجه به آشفتگی آغاز فیلم و بینامتنیت ابتدایی آن مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

منابع مشابه

بررسی تحلیلی ساختار سکانس پایانی فیلم های سینمایی (دوره های کلاسیک، مدرن و پست مدرن)

فیلم های سینمایی در نهایت به یک سکانس پایانی ختم می شوند. فیلم های دوره های مختلف تاریخ سینما برای طراحی این سکانس یک سری الگوهای دکوپاژی و قراردادهای روایی را بکار می گیرند، که با بررسی این تمهیدات پایانی می توان به وجه تمایزی در شیوه های پایان بندی آثار سینمایی دست یافت. در این پایان نامه، فیلم های سینمایی با یک طبقه بندی تاریخی – سبکی، در سه دوره ی کلاسیک، مدرن و پست مدرن دسته بندی شده اند و...

15 صفحه اول

مطالعه نقش استعاره درمحصولات صنعتی در دوره ی پست مدرن

زبان، درک ما را از واقعیت شکل می­دهد و استعاره، ابزاری است برای توسعه­ی زبان. پس استعاره ابزاری است برای توسعه­ی ادراک ما از واقعیت. درگذار از دوره­ی مدرن به پست­مدرن، هنرمندان از استعاره و تمثیل به عنوان ابزاری برای شکل دادن به این تصویر متفاوت از واقعیت استفاده کردند. هدف از این مقاله، تشریح جزئیات این امر از منظر ساختارگرایی است. از این منظر استعاره، جانشینی اجزایی از بافت معنایی ناهمسان در ...

متن کامل

مطالعه نقش استعاره درمحصولات صنعتی در دوره ی پست مدرن

زبان، درک ما را از واقعیت شکل می­دهد و استعاره، ابزاری است برای توسعه­ی زبان. پس استعاره ابزاری است برای توسعه­ی ادراک ما از واقعیت. درگذار از دوره­ی مدرن به پست­مدرن، هنرمندان از استعاره و تمثیل به عنوان ابزاری برای شکل دادن به این تصویر متفاوت از واقعیت استفاده کردند. هدف از این مقاله، تشریح جزئیات این امر از منظر ساختارگرایی است. از این منظر استعاره، جانشینی اجزایی از بافت معنایی ناهمسان در ...

متن کامل

از فرد مدرن تا شخص پست مدرن

دراین مقاله می کوشیم بعضی از خصوصیات انسان غربی را از نیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیم و غربی را ازنیمه دوم قرن بیستم به این سو بررسی کنیمو نشان دهیم چگونه تصویر«فرد» و «فردگرایی»دراندیشه غربی متناسب با شرایط جدید اجتماعی واقتصادی دگرگونی های معناداری را شاهد بوده است که تعاریف قبلی از این مفاهیم را اگرنه نقض بلکه دستخوش جرح و تعدیل های عمیقی می کند.فردی که از این پس درگرداب مصرف می افتد...

متن کامل

هویت زن در غزل مدرن و پست مدرن

دوران مدرن و پست مدرن قبل از هر چیز با پارادایم معرفت شناسی مشخص می شود که بازتاب آن را  در همه حوزه ها، از جمله در ادبیات و شعر نیز می توان یافت. شعر پست مدرن ایران در شمارآخرین و جدیدترین اشعار معاصر قراردارد که نگاههای منتقدان و بسیاری از جوانان جامعه را به سوی خود جلب کرده است. یکی از موضوعات عمده در این اشعار، بازتاب  چهرۀ زنان در طیف­های گوناگون است که در برخی موارد بیانگر احوال وکردار و ...

متن کامل

ساختار سکانس پایانی در سینمای مدرن

چکیده ساختار دکوپاژی سکانس پایانی فیلم های مدرن با استفاده از براکتینگ و کدهای پایانی سعی در ایجاد نوعی پی شآگاهی از پایان فیلم در ذهن تماشاگر دارد. براکتینگ با تکرار تصاویر سکانس ابتدایی در پایان فیلم و یا استفاده از تمهیدات صوتی، آغاز و پایان فیلم را در یک چارچوب قرار می دهد. کدهای پایانی نشانگر نقطه ی پایان فیلم اند و با استفاده از نمابندی و حرکات دوربین، پایان فیلم را اعلام می دارند. سی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023