بررسی چهره پردازی و لباس در نقاشی مکتب صفویه (تبریز دوم)

پایان نامه
چکیده

در این رساله، نخست برای آماده سازی بستر حضور مخاطب در فضای نگارگری و موضوع متن، اطلاعاتی مختصر در مورد تاریخچه ی حاکمان صفوی و نگارگری مکتب صفوی (تبریز دوم) ارائه خواهد شد، و اینکه چه هنرمندانی در این مقطع تاریخی ظهور کرده اند، و علاوه بر آن شاهنامه ها و دیوان های مصور شده در این دوره را نیز معرفی خواهیم کرد. بعد از آن به هدف و ضرورت این تحقیق خواهیم پرداخت، و آن بررسی شیوه چهره پردازی و البسه ای است که در آثار نقاشی مکتب صفویه (تبریز دوم) توسط هنرمند نقاش اجرا شده است، و اینکه چه ویژگی ها و شاخصه هایی در این دو وجه وجود دارد و متاثر از چه چیزی است. برای رسیدن به پاسخ صحیح در این زمینه مطالبی در مورد اقوام آن دوره و پوشش آن ها بیان شده است که در ارتباط با آثار نگارگری آن دوره است. در نهایت با توجه به مطالب گرد آوری شده در این پژوهش ما برخی آثار را از نقطه نظر چهره پردازی و لباس مورد مطالعه قرار دادیم و حاصل آن این بود که آثار نگارگری این دوره از نظر چهره پردازی و نوع لباس متاثر از چهره ها و پوشش مردمان آن زمان بوده است و تفاوت های آن ها در نوع آرایش چهره، و ساده یا پرنقش بودن لباس هایشان بسته به مقام و درجه آن اشخاص بوده، که در جوامع آن ها نیز صدق می کرده است. نکته دیگر در مورد چهره پردازی آن است که متداول‏ترین حالت طراحی آن در نگاره ها سه رخ و نیم رخ بوده است و به ندرت تمام رخ نیز دیده می شود. در مورد لباس ها باید به کلاه قزل باش اشاره کرد که نشان معروف سپاهیان صفوی و نقاشی های مکتب تبریزدوم است، و در مورد نقوش تزئینی می توان تأثیر متقابل نقاشی بر نقوش لباس، و نقوش لباس بر نقاشی را مطرح کرد، چرا که علاوه بر آنکه هنرمندان، لباس های آن روزگاران را در آثار خود نقش می زدند، خود از طراحان نقوش پارچه های آن زمان بودند و به عبارتی عناصر تزئینی موجود در لباس های مردم و آثار نگارگری حاصل قلمی مشترک است. روش گردآوری مطالب در این رساله به صورت اسنادی و کتابخانه ای می باشد.

منابع مشابه

چهره پردازی در نقاشی معاصر ایران(از1320تا1390)

چهره پردازی عبارتست از پرداختن به صورت وچهره که براساس نگرش وفلسفه هنرمند نگاه به این پردازش شکل می گیرد. در این پژوهش به مطالعه چهره پردازی در نقاشی معاصر ایران(از1320تا1390)پرداختم. دراین پژوهش که با شیوه های کتابخانه ای و میدانی مطالعه و تحلیل درباره به تصویر کشیدن چهره انسانی در هفتاد سال اخیر می پردازد و هدف آن دستیابی به چگونگی ترسیم و تجسم چهره های انسانی و پیگیری تاثیرات و سیر تحول آن...

15 صفحه اول

چهره نگاری در هنر نقاشی

این مقاله ضمن توجه به تعریف «پرتره»‌ و تناسب آن با چهره‌نگاری و اصطلاحات مشابه در نقاشی ایرانی، به ویژگی‌های چهره‌نگاری و عوامل مؤثر در چهره‌سازی مانند شبیه‌سازی، شخصیت‌پردازی، شرایط چهره‌سازی و تکنیک پرداخته و توضیحاتی درباره هر یک داده است. همچنین انواع کلی تقسیم‌بندی در چهره‌نگاری مانند خودنگاری، چهره‌نگاری با فضاسازی و چهره‌نگاری گروهی را با توجه به عوامل مهم و تأثیرگذار در چهره‌نگاری توضیح...

متن کامل

بررسی ویژگیهای بصری چهره و بدن در بیان حالات درونی افراد در نگارگری مکتب تبریز دوم

یکی ازدرخشان ترین مکتبهای نگارگری،مکتب تبریز دوم می باشد.از جمله خصوصیات این مکتب کتابت متون ادبی است که در این دوره به حد اعلای خود می رسد و از دیگر شاخصه های این مکتب می توان به تعدد پیکرها در یک نگاره اشاره کرد.با توجه به ملهم بودن نگاره های این دوره از ادبیات و موضوعات ادبی و حضور شخصیتهای مختلف در یک نگاره،در بررسی های اولیه به نظر می رسد نگارگران بدون توجه به ویژگیای بیانی و حالات شخصیتها...

بررسی تطبیقی ساختار و ترکیب‌بندی در نگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب عثمانی (مطالعه موردی شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان‌نامه)

در پی عدم حمایت دربار صفوی از هنرمندان، شاهد مهاجرت تعدادی از آنان به دربار عثمانی هستیم. این شرایط، بستر مناسبی را جهت رشد و توسعه نگارگری عثمانی بر پایه دستاوردهای هنری مکاتب ایران در کارگاه‌های تازه تأسیس استانبول به وجود آورد. از این‌رو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی ـ تحلیلی، میزان تأثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو براساس ابعاد گرافیک...

متن کامل

مطالعه تطبیقی منظره پردازی در دو مکتب نگارگری شیراز و تبریز دوم

منظره پردازی در نقاشی و بویژه در نگارگری ایرانی دارای جایگاه و اهمیتی ویژه است و در هر برهه همگام با نگرش های گوناگون تجلی یافته است.از این حیث منظره پردازی می تواند جزء جدایی ناپذیری از نگاره ها و برخاسته از بستر فکری زمان معاصر خویش باشد.بنابراین پژوهش حاضر در ادام? طرح این پرسش کلی سامان یافته است که جایگاه منظره پردازی در نگارگری چگونه است؟آیا یک موضوع مستقل است یا وابسته به موضوع نگاره ورو...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023