اسرائیلیات داستان نوح پیامبر(ع)در تفاسیر فریقین

پایان نامه
چکیده

چکیده اسرائیلیات جمع اسرائیلیه و منسوب به اسرائیل یعنی یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم? است. وی پدر اسباط دوازده گانه بود، به همین دلیل فرزندان یعقوب? را بنی اسرائیل می نامند. اسرائیلیات در اصطلاح عبارت است از داستان یا حادثه ای که از منبع اسرائیلی روایت شود، این منبع اسرائیلی می تواند یهودی، نصرانی یا غیر این دو باشد و تنها از باب تغلیب اسرائیلیات نام گرفته است. اسرائیلیات در تفسیر و حدیث و تاریخ اسلامی رسوخ کرده است. تفاسیر باید یاری گر انسان در جهت فهم صحیح آیات الهی باشد، اما در پاره ای از تفاسیر فریقین وجود روایات اسرائیلی مانع از این هدف می شود. بنا بر این ضرورت ایجاب می کند به پالایش تفاسیر از روایات اسرائیلی پرداخته شود و روایات اسرائیلی از روایات صحیح تفکیک شود. تفاسیر مختلف نسبت به نقل روایات اسرائیلی رویکرد های متفاوت داشته اند. برخی از آن ها تنها به نقل اکتفا کردند. برخی دیگر به دلیل جرح و تعدیل، به نقل اسرائیلیات پرداختند. بعضی گزینشی اسرائیلیات را نقد کردند و بعضی ها نیز به روایات اسرائیلی بهایی نداده و آن ها را نقل نکردند. یکی از موضوعاتی که مورد هجمه اسرائیلیات واقع شده است، قصص انبیاء? می باشد، که این رساله به بررسی اسرائیلیات داستان حضرت نوح? پرداخته است. حضرت نوح? اولین پیامبر اولو العزم می باشد که در طی عمر طولانی خود، در راه تبلیغ دین الهی مجاهدت ها و سختی های زیادی را متحمل شد. سرانجام قوم نافرمان او، عذاب الهی بود. در رابطه با این عذاب که طوفان بزرگ نوح بود و نیز کشتی سازی حضرت، حیوانات کشتی و فرزندان نوح? روایات اسرائیلی نقل شده است. در این رساله علاوه بر استخراج اسرائیلیات از تفاسیر فریقین، به نقد و بررسی آن ها از منظر مفسران و محققان پرداخته شده است. در بررسی های انجام شده می توان نتیجه گرفت که بیشتر روایات اسرائیلی از منابع یهود سرچشمه گرفته است. واژگان کلیدی: حضرت نوح?، اسرائیلیات، تفاسیر فریقین.

منابع مشابه

اسرائیلیات داستان حضرت مریم وعیسی (ع) در تفاسیر فریقین با تاکید بر بحارالانوار

پژوهش حاضر، تحت عنوان "اسرائیلیات داستان حضرت مریم وعیسی(ع)در تفاسیر فریقین، با تاکید بر بحارالانوار"، با هدف استخراج روایات اسرائیلی بحارالانوار در نقل قصص مربوط به آنان نگارش یافته است. هدف عمده این بوده که با بررسی متن بحار در این بخش ها، و سایر آثار علامه مجلسی و تطبیق آن با تفاسیر فریقین، احادیث اسرائیلی داستان آن دو بزرگوار ونحوه برخورد علامه با این روایات و راویان آن ها استخراج شود. برخ...

متن کامل

نقد و بررسی اسرائیلیات در داستان حضرت یوسف بر اساس تفاسیر فریقین

از قرن دوم هجری هجوم اسرائیلیّات علیه مفاهیم دینی و قرآنی آغاز شد. نفوذ این روایات اسرائیلی به تفاسیر قرآنی سبب وارونه نشان دادن برخی حقایق دینی، تخریب چهره ی پیامبران الهی گردید. از جمله خرافات بسیاری در ذیل داستان حضرت یوسف(ع) وارد گردیده، به طوری که مفاد برخی از آن ها باور عمومی مردم تلقّی شده است. پژوهش حاضر با عنوان « نقد و بررسی اسرائیلیّات در داستان حضرت یوسف(ع) بر اساس تفاسیر فریقین» در ...

15 صفحه اول

چشم زخم در تفاسیر فریقین

از جملة سؤالات مطرح در جامعه، بحث واقعیت یا خیالی بودن چشم زخم است. در این تحقیق چشم زخم از دیدگاه تفاسیر فریقین بررسی شده است از آنجا که خیلی از مردم با آن درگیر هستند ضرورت بحث و بررسی دربارة آن روشن می‌شود. این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی و در جمع آوری مطالب با روش کتابخانه ای و از طریق فیش برداری به سامان رسیده و در آخر نتیجه گرفته شده که: با توجه به آنچه در تفاسیر فریقین آمده است چشم زخم ...

متن کامل

بررسی اختلافات و اشتراکات تفاسیر عرفانی فریقین ذیل داستان حضرت موسی(ع) و خضر(ع)

هرچند در متون عرفانی عموماً از اختلافات مذهبی خبری نیست، با این حال نمی‌توان وجود آنها را در کتب عرفانی نادیده گرفت. مقاله حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی تألیف شده است، نقاط اشتراک و اختلاف تفاسیر عرفانی فریقین را به لحاظ متنی و محتوایی، ذیل داستان حضرت موسی(ع) و خضر(ع) مورد بررسی قرار می‌دهد. روشمندی در تدوین متن، تداعی مفهوم سلوک و پرورش زبان عرفانی، از جمله اشتراکات مهم تفاسیر عرفانی است. دقت...

متن کامل

بررسی داستان حضرت موسی و خضر در تفاسیر عرفانی فریقین

داستان حضرت موسی و خضر 8از جمله داستان هایی است که مورد توجه مفسران عارف و به طور کلی عرفا قرار گرفته است. علت آن را نیز می توان ارتباط بین حوادث این داستان با مبانی عرفان اسلامی دانست. نوشتار پیش رو به روش توصیفی – تحلیلی و با مراجعه به منابع اسنادی و کتابخانه ای تدوین شده است. در این پژوهش سعی شده است پس از جمع آوری مطالب اصلی بدنه ی تحقیق از دو گروه تفاسیر مهم عرفانی تشیع و تسنن به پردازش و ...

بررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین

آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولیّ» و یافتن مصداق برای «الذین آمنوا...» دیدگاهی متفاوت از علما و مفسران شیعه ارائه کرده‌اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولیّ را در آیه ولایت، به‌‌معنای دوستی، یاری، محبت و ... پنداشته‌اند...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023