نشانه شناسی نقوش سنتی در پوسترهای فرهنگی دهه ی هشتاد ایران (1380-1389 هجری شمسی)

پایان نامه
چکیده

چکیده رساله ی حاضر به منظور «نشانه شناسی نقوش سنتی در پوسترهای دهه ی هشتاد ایران» برآن است تا با توجه بر اهمیت نقش عناصر تزئینی و سنتی در حفظ ارزش های ایرانی - اسلامی و با هدف واکاوی شیوه های ارزش گذاری بر آثار، تداوم و جایگاه آن را از رهگذر نشانه شناسی بیابد. از اینرو گردآوری داده های اولیه تحقیق، به روش کتابخانه ای بوده و نمونه های مطالعاتی براساس چارچوب نظری «نشانه شناسی لایه ای» به روش توصیفی- تحلیلی که روشی است کیفی،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.انتخاب نمونه های مطالعاتی از سال(1380 تا آخر 1390)، به ازای هر 5 سال شامل دویست پوستر بوده که به صورت تصادفی، از هر بخش دو پوستر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج آن به کل دوره ی مورد نظر تعمیم داده شده است. به طور کلی نتایج حاصل از انجام رساله اذعان می دارد که پوسترهای دهه هشتاد، از یک سو به مثابه ی سندی فرهنگی باعث ارتقا و نیز ابتذال سطح سلیقه فرهنگی برای انتقال هویت ایرانی- اسلامی هستند و استفاده خردمندانه (مستقیم یا غیر مستقیم) از نقوش سنتی، علاوه بر بار نمادین، بخشی از عناصر تزئینی محسوب می شوند که جهانیان را به فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی خویش ارجاع می دهند واز سویی دیگر، به مددکیفیت زیبایی شناختی، ظرفیت، استعداد و قابلیت عناصر و نقوش سنتی، پیشرو و هماهنگ با گرافیک امروز گام بر می دارند. از این رو به نظر می رسد طراح و گرافیک معاصر توانسته است با شناخت ساختار نقوش و نیز تغییرکارکرد نشانه، بار معنایی موردنظر را با طبعی مدرن ،در پوستر دگرگون ‏سازد. همچنین ارزش تزئین و نمادین عناصر سنتی آن را به یک شیوه ی متفاوت در طراحی پوستر توسعه بخشد. واژگان کلیدی: نشانه، نشانه شناسی لایه ای، نقوش سنتی، پوستر.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل زیرساخت و روساخت داستان کوتاه ایران در دهه ی هشتاد هجری شمسی

پس از مطالعه ی بیش از سیصد داستان کوتاه، سرانجام دوازده داستان از جمله «ساعت پنج برای مردن دیر است»، «بی بیِ پیک»، «مردی که گورش گم شد»، «التهاب سرد» و «وسوسه های اردیبهشت» برای نقد برگزیده شدند. در این بررسی نظرات «آیلین بالدشویلر»، «سوزان فرگِسن»، «چارلز مِی» و «تزوتان تودوروف»، باآثار «حسین پاینده» مبنای کار قرار گرفت و داستان های برگزیده در چهار فصلِ «شخصیّت»، «پی رنگ»، «زمان» و «زاویه ی دید» ار...

15 صفحه اول

بررسی آرم های تلفیقی/شمایلی برگرفته از نقوش سنتی ایران (در سه دهه ی 60 ، 70 و80 هجری شمسی)

نقوش سنتی از جمله عناصری هستند که طراحان گرافیک جهت طراحی آرم با استفاده از تمهیدات تجسمی، از آن در راستای ارتباط آفرینی کاملتر و همچنین انتقال پیام استفاده می¬نمایند. تصویر در آرم می¬تواند از ساحت زبانی نوشتار جدا شده و ارتباط تجسمی مستقل ایجاد نماید و حتی در اکثر مواقع خارج از جامعه و خواستگاه فرهنگی خود پیام مستتر در آن را منتقل نماید به همین دلیل تصاویر و نقوش در نزد طراحان از اهمیت بالایی ...

تحلیل نشانه شناسی پوسترهای فرهنگی به مثابه متن در آغازدهه‌ 80

نشانه‌شناسی پوستر به‌مثابه متن، یک فرصت تحلیلی برای ورود به­جهان متن تجسمی است تا به‌واسطه دلالت‌های متنی آن، قدرت کشف و شناسایی مفاهیم موجود متنی ایجاد گردد. پوسترهای فرهنگی، یکی از مقوله‌های گرافیک با استفاده از نشانه‌های تصویری و نوشتاری ارتباط میان مخاطب و اثر را شکل داده، اما با میدان بیشتری برای نمایش تخیل­ورزی مواجه و از ­این نظر متمایز­اند. این آثار در آغاز دهه 80، چون نقطه عطفی از لحاظ...

متن کامل

بازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران

در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلم‌های سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کرده‌اند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایت‌شان بود، به روش تحلیل محتوا  بررسی شده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که فیلم‌های سینمایی ایرانی در خلال روایت‌های خود، کوشیده‌اند نوعی شناخت و دانش ...

متن کامل

آسیب شناسی پژوهش در دهه هشتاد چهار "ت" مخرب

آدمی، اولا بالذات حیوان است و ثانیا بالاعرض انسان. براستی کدامین حق است؟ انسان حیوانی است ناطق؟ انسان حیوانی است متفکر؟ انسان حیوانی است مکلفﱠ؟ انسان حیوانی است محق؟ انسان حیوانی است مسئول؟ انسان حیوانی است مرگ آگاه؟ انسان حیوانی است پرسشگر؟ هر یک از جملات فوق نظری از انظار فیلسوفانی ست که عمر خویش را به تفکرۥ ، تفقدۥوتفلس گذرانیده اند. صحت، سقم و صوابی هریک از این گفتار و یا تلفیقی از آنان مور...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023