قابلیت هنر مفهومی برای بیان شکل معاصر هنر اسلامی( با تکنیک سفال)

پایان نامه
چکیده

رسانه های هنر و تفکر پست مدرن هویت متمرکز و ثبات متون هنری را برهم زده اند و تصویری را به ما ارائه می دهند که دارای ابعادی فکری، فلسفی، دارای عدم اتکا به زیبایی شناسی سنتی، مبهم و بی ثبات است. به موجب این نگرش، داوری بایسته درباره اثر هنری، باید خارج از حوزه زیبای شناسی سنتی قرار گرفته و اثر هنری را با معیارها و موازین گسترده تر مورد سنجش قرار گیرد. انهدام هرچه گسترده تر اشکال هنر سنتی و روند فروپاشی و احتضار هنر سنتی به عنوان رسانه ای ناکارامد برای بیان مفاهیم معاصر، امر غامضی است که تولید هنرهای سنتی به همانند گذشته، نمایانگر عدم قرارگیری آنها در بدنه هنر معاصر ما و زوال این هنر محسوب می شود، زیرا که این آثار نه توان ارایه معنای نوین را دارند و نه واجد معانی سنتی خود هستند و به همین دلیل تنها می توان به آنها صنایع دستی اطلاق نمود. امروزه هنرمند معاصر در هنر خود بیشتر مفاهیم فرهنگی و رسانه ای را دنبال می کند و این امر را باید فرصتی برای صنایع دستی ما برای بدل شدن به رسانه های نوین و ابزاری برای برتری های فرهنگی هنر و فرهنگ ایرانی دانست. لذا پژوهش حاضر با بررسی بنیادی و کاربردی متغیرهای این عصر و جستجوی آثار هنرمندان معاصر به ویژه هنرمندان مفهومی سعی نموده تا قابلیتهای این هنر سنتی برای بدل شدن به رسانه ای مدرن را فراهم ساخته و نحوه استفاده از قابلیت های این هنر را برای بیان پیام های هنری و ارزشی ایرانی اسلامی و در قالب رمزینه های نوین و نشانگان مورد استفاده در هنر مفهومی را به نمایش بگذارد.

منابع مشابه

هنر اسلامی یا هنر مسلمانان؟ نکاتی دربارة اصالت هنر اسلامی

ادیان بزرگ حقایق خود را نه فقط از طریق کلمات، بلکه همچنین با خلق هنرهایی متناسب با دیدگاه خود اظهار می‌کنند. هنر اسلامی به مثابه هنر آخرین دین بزرگ الهی، متشابهاً، درونی‌ترین حقایق اسلام را به‌واسطة صور محسوس ظاهر کرده است. هنر اسلامی پس از شکل‌گیری آن، همچنین بخش‌هایی از هنر شرق و غرب را نیز تحت تأثیر قرار داد. در دهه‌های اخیر بعضی از نویسندگان غربی اصالت هنر اسلامی را، از جمله با اشاره به بعضی...

متن کامل

واکاوی تغییرات مفهومی هنر اسلامی در مجموعه‌های موزه‌ای

از آنجا که نخستین مجموعه‌های هنر اسلامی از اواخر قرن هجدهم تا قرن بیستم در اروپا و سپس در آمریکا شکل گرفت، درک ما از هنر اسلامی متأثر از میراث و گفتمان‌های مسلط نمایشگاه‌های موقت و مجموعه‌های دائمی هنر اسلامی در غرب و رویکردهای این موزه‌ها است. در پژوهش حاضر، که با روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و بهره‌گیری از منابع اسنادی و کتابخانه‌ای صورت گرفته است، تلاش شده تا چگونگی چرخش معنای هنر اسلامی را در سیر تا...

متن کامل

سکه‌های اسلامی؛ عاملی برای تدوام هنر نقاشی

به رغم تحریم نقاشی در میان مسلمانان - دست کم اهل سنت - این هنر هیچ گاه در جهان اسلام فرو نمرد. نگاره‌های قصور، صفحات نخستین کتب عربی و تصاویر حک شده بر سکه های اسلامی، از جمله مظاهر تداوم نقاشی در قرون اولیه اسلامی به شمار می‌رود. رواج عمومی تر سکه در میان مردم تأثیری بسزا در تداول نقاشی اسلامی به جا گذاشت. سکه‌های اسلامی مصور به دست آمده، مانند سکه‌های المقتدر بالله عباسی (حک 295- 320 هـ) از ن...

متن کامل

تطور هنر اسلامی در دوران معاصر تحلیل اجمالی چهار نمایشگاه هنرهای اسلامی معاصر

بیش از هزار سال است که  هنر اسلامی بدین نام شناخته می‌شود و در کشورهای اسلامی و غیر آن هر از گاهی رویدادهایی مرتبط با آن بر پا می شود. در سال­های اخیر، شاهد برپایی نمایشگاه­های متعددی با عنوان "هنر اسلامی معاصر"  در موزه­ها و گالری­ ها یا نمایشگاها هستیم.  در این رویدادها، آثاری از هنرمندان  مختلف به نمایش  گذاشته می شود. هدف این مقاله، مطالعه محتوی نمایشگاه ­های "هنر اسلامی معاصر"  به منظور  د...

متن کامل

هنر معاصر ایران

امروز سخن گفتن از شکوفایی هنر معاصر ایران در زمرۀ بدیهیات است. صحنۀ این هنر، دست کم به لحاظ کمّی، چنان گسترده شده که دیگر نمی توان اهمیت آن را نادیده انگاشت. تعدد نمایشگاه های هفتگی، نه تنها در پایتخت بلکه در شهرستان ها، روزافزونیِ شمار گالری های تازه تاسیس خصوصی و ارتقای کیفی و کمّی فضاهای نمایش گذاری، اقبال نمایشگاه گردانان و مجموع هداران خارجی و موفقیت تجاری این هنر، از آن عرص های پرهیاهو ساخته...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023