ارائه دیدگاه نوین در آموزش هنر بر اساس تکنولوژی جایگزینی حواس

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده احلام باوی
  • استاد راهنما محمدرضا شریف زاده
  • سال انتشار 1393
چکیده

تکنولوژی های پیشرفته چون جایگزینی حسی ssd (sensory substitution devices) در تمام جوانب زندگی انسان از جمله اقتصادی، هنری و یا آموزش تاثیر داشته است این تکنولوژی پیشرفته به معنی درک از طریق روش حسی غیر معمول آن است، ( برای مثال تصاویر قابل دیدن را توسط دستگاههایی ،به تصویرهای برجسته که از طریق لامسه قابل درک شود تبدیل کنند.) در اینجا هنر با هدف آموزشی مورد بحث است. این تصادفی نیست که رشته های هنری به طورسنتی به آموزش و تحصیل در مدارس و آموزشگاه ها متصل است. ازاینرو یک فرد علاقه مند به هنر نیاز به تحصیل و آموزش در این وادی را دارد.فرهنگ و هنر از اجزاء اساسی آموزش جامع و اجباری بشری است و منجر به تکامل و توسعه فردی میگردد، بنابراین، آموزش و پرورش هنر یک حق جهانی برای همه بشریت است، در اینجا افراد دارای معلولیت که به علت نقص از این آموزش محروم هستند، مد نظر می باشند. برنامه های گوناگونی در دنیا با اهداف کمک به افراد ناتوان در حال اجرا است، موسسهaeb پیشگام برای آموزش سواد تصویری به نابینایان است، که با تمرکز بر آموزش هنر و در ابتدا با آموزش تاریخ هنر از طریق لمسی و صدا با ایجاد یک دایره المعارف کامل لمسی ازتصاویر و آثارهنری، فعالیت می کند. هنر دارای زبان بین الملی است و هر فرد از هر قشری توانایی و حق لذت بردن از آن را دارد لذا آموزش هنر برای افراد معلول یکی از بزرگترین نیاز های جامعه رو به پیشرفت است و این مسئولیت خطیر به عهده محققان و متخصصان در وادی هنر و پژوهش است. در اصل نمودار لمسی، نقشه های مورد استفاده در رابطه با روایت کلامی دقیق یک تصویر می باشند. نمودار لمسی همیشه در ارتباط با روایت کلامی استفاده شده و برای راهنمایی کاربر از طریق درک نمودارهای بصری به شیوه ای منطقی و منظم است. علاوه بر این، اطلاعاتی از طریق روایت تاریخی آثار هنری و شرح مفصلی از کار به همراه اثر مذکور فراهم شده است. تحقیقات حاضر تلاشی برای آشنایی با این شاخه از مطالعات در هنر بوده، و کار در این راستا بسیار است. پژوهش حاضر تلاشی برای آموزش خوشنویسی نستعلیق فارسی از طریق نمودارهای لمسی و طراحی و آموزش این نمودار ها برای افراد نابینا است. روش حاضر نه تنها در شاخه های مختلف هنرهای بصری بلکه در بقیه شاخه های آموزشی برای معلولان کارایی دارد.

منابع مشابه

خروج از دوگانگی تکنولوژی خودمختار و تکنولوژی به مثابة وسیلة صرف؛ بر اساس دیدگاه برونو لاتور

برونو لاتور با بازتعریف انسان و مصنوعات و دفاع از ناهم‌جنس ‌بودن و چندرگه ‌بودن‌ آن‌ها، و لحاظ‌ کردن مصنوعات به عنوان واسطه‌های واقعی‌ و نه وسیلة صرف‌های صرف، از جایگاه آن‌ها به عنوان شهروندان جامعه در کنار انسان‌ها و اشیا دفاع می‌کند. وی با این کار ما را از دوگانگی تکنولوژی خودمختار یا تکنولوژی به مثابة وسیلة صرف خارج می‌کند و لذا از فضای سلطه (سلطة انسان بر غیرانسان یا غیرانسان بر انسان) می‌ر...

متن کامل

خروج از دوگانگی تکنولوژی خودمختار و تکنولوژی به مثابة وسیلة صرف؛ بر اساس دیدگاه برونو لاتور

برونو لاتور با بازتعریف انسان و مصنوعات و دفاع از ناهم جنس بودن و چندرگه بودن آن ها، و لحاظ کردن مصنوعات به عنوان واسطه های واقعی و نه وسیلة صرف های صرف، از جایگاه آن ها به عنوان شهروندان جامعه در کنار انسان ها و اشیا دفاع می کند. وی با این کار ما را از دوگانگی تکنولوژی خودمختار یا تکنولوژی به مثابة وسیلة صرف خارج می کند و لذا از فضای سلطه (سلطة انسان بر غیرانسان یا غیرانسان بر انسان) می رهاند.

متن کامل

خروج از دوگانگی تکنولوژی خودمختار و تکنولوژی به مثابه وسیله صرف؛ بر اساس دیدگاه برونو لاتور

برونو لاتور با بازتعریف انسان و مصنوعات و دفاع از ناهم جنس بودن و چندرگه بودن آن ها، و لحاظ کردن مصنوعات به عنوان واسطه های واقعی و نه وسیله صرف های صرف، از جایگاه آن ها به عنوان شهروندان جامعه در کنار انسان ها و اشیا دفاع می کند. وی با این کار ما را از دوگانگی تکنولوژی خودمختار یا تکنولوژی به مثابه وسیله صرف خارج می کند و لذا از فضای سلطه (سلطه انسان بر غیرانسان یا غیرانسان بر انسان) می رهاند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023