بلاغه القرآن فی تفسیر ابن عاشور (الإیجاز و الإطناب نموذجاً)

پایان نامه
چکیده

یعدّ کتاب «التحریر و التنویر» لصاحبه محمد الطاهر بن عاشور من أعظم کتب التفسیر فی العصر الراهن و فی جمیع العصور. هذا التفسیر هو تفسیر جامع عُنی علی وجه الخصوص بالبلاغه القرآنیه؛ و لقد اجتهد المفسِّرُ فیه أن یخرج عن المعهود و المألوف فی تناول کلام الباری سبحانه و تعالی بالتفسیر من جهه، و اعتبر الإیجاز و الإطناب من میزات الأسلوب القرآنی و خصائصه من جهه أخری. یعتمد ابن عاشور فی تبیین مواضع الإیجاز و الإطناب علی النظر المباشر فی الأسلوب القرآنی و یُظهر من خلالهما جلالَ الأسلوب القرآنی و جمالیاته الخاصه. و من بواعث اهتمام ابن عاشور بالإیجاز هی قیمه الإیجاز الذی یحمل فیه اللفظُ القلیل معان کثیره و یُعطی للألفاظ دلالات متنوعه. تهدف هذه الرساله إلی دراسه أسلوبَی الإیجاز والإطناب فی تفسیر «التحریر والتنویر» لابن عاشور علی ضوء المنهج الوصفی ــــــ التحلیلی، الذی یقوم علی تحلیل الآیات القرآنیه بعد استخراج شواهد من الإیجاز والإطناب فی التفسیر. ومن النتائج التی توصلت إلیها هذه الدراسه هی أنّ صاحب التحریر والتنویر التفت إلی مزایا الإیجاز والإطناب و دلالاتهما و أثرهما فی إثراء المعنی الذی تحمله الآیات القرآنیه. کما بیّن أحسن مواضع الإطناب فی القرآن الکریم نحو توصیف الأحوال بالتفصیل، و إراده إدخال الرعب فی قلوب المخاطبین. هذا التفضیل فی مواضع الإنذار تزید من إثاره العواطف و انتباه الأذهان إلی الزیاده فی الکلام. الکلمات الرئیسه: بلاغه القرآن، الإیجاز و الإطناب، ابن عاشور، التحریر والتنویر.

منابع مشابه

ابن عاشور و تفسیر التحریر و التّنویر

ابن عاشور کیست؟ و تفسیر التحریر و التنویر چه ویژگى هایى دارد؟ در این نوشتار نویسنده با بیان شرح حال این عاشور، به معرفى ویژگى هاى تفسیرش مى پردازد، نخست از ساختار تفسیر سخن مى گوید سپس از روش هاى به کار رفته در تفسیر یاد مى کند. آنگاه دیدگاه ابن عاشور را نسبت به مقوله هاى علوم قرآن مانند اعجاز، نسخ، متشابه بررسى مى کند، در پایان برجستگى هاى تفسیر التحریر و التنویر را توضیح مى دهد.

متن کامل

ابن عاشور و تفسیر التحریر و التّنویر

ابن عاشور کیست؟ و تفسیر التحریر و التنویر چه ویژگی هایی دارد؟ در این نوشتار نویسنده با بیان شرح حال این عاشور، به معرفی ویژگی های تفسیرش می پردازد، نخست از ساختار تفسیر سخن می گوید سپس از روش های به کار رفته در تفسیر یاد می کند. آنگاه دیدگاه ابن عاشور را نسبت به مقوله های علوم قرآن مانند اعجاز، نسخ، متشابه بررسی می کند، در پایان برجستگی های تفسیر التحریر و التنویر را توضیح می دهد.

متن کامل

روش‌شناسی الکشف والبیان فی تفسیر القرآن

ابواسحاق ثعلبی نیشابوری، مفسر برجستۀ ایرانی در سدۀ چهارم و پنجم هجری به‌شمار می‌رود. ثعلبی در دانش‌های گوناگون اسلامی همچون ادبیات عرب (صرف، نحو، لغت، اعراب و علوم بلاغی)، حدیث، تفسیر و علوم قرآنی تبحر داشته است؛ به گونه‌ای که دانش‌پژوهان بسیاری، راه‌های دور و دراز را می‌پیمودند و خود را به مجالس درسی ثعلبی می‌رساندند. تفسیر ثعلبی اثری جامع و ارزنده در تفسیر قرآن به‌شمار می‌رود که دربردارندۀ سخ...

متن کامل

روش‌ها و معیارهای نقد روایت در تفسیر «فی ظلال القرآن»

روایت به عنوان یکی از منابع تفسیری همواره مورد توج مفسران قرآن بوده و در تفسیر قرآن به اشکال گوناگون از آن بهره گرفته شده است. برخی مفسران تنها به نقل روایت پرداخته و برخی دیگر به نقد و بررسی و جدا نمودن روایات صحیح از غیر آن نیز پرداخته‌اند. از میان این تفاسیر، تفسیر فی ظلال القرآن سید قطب که از تفاسیر معاصر به حساب می‌آید از جمله تفاسیری است که علاوه بر نقل روایات، به نقد و بررسی آنها نیز پرد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023