روش های تک گامی برای حل معادلات دیفرانسیل فازی

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه‏، معادله دیفرانسیل فازی مرتبه اول ‎‎y =‎ f‎ (‎ t‎ ,‎ y‎ ‎)‎‎‎ ‏که در آن ‎‎‎‎‎f‎‎‎‎ ‏یک تابع دلخواه است‏، با استفاده از مفهوم مشتق تعمیم یافته ی قوی مورد بررسی قرار گرفته است. قضیه ی وجودی بیان می کند که تحت شرایط مناسب از جمله صادق بودن ‎‎‎‎f‎‎‏‎‎ ‏در شرط لیپ شیتس‏، معادله ی دیفرانسیل فازی با شرایط اولیه‏، یعنی مسئله ی مقدار اولیه ی فازی دارای دو جواب است (یکی از آن ها جواب (1)-مشتق پذیر و دیگری (2)- مشتق پذیر است.) با به کار بردن قضیه ی مشخصه ی تعمیم یافته‏، حل مسئله ی مقدار اولیه ‎ی فازی به حل دو دستگاه از معادلات دیفرانسیل معمولی تبدیل می شود‏، لذا با هر روش مناسب برای حل معادلات دیفرانسیل معمولی‏، معادله ی دیفرانسیل فازی نیز قابل حل است. همچنین در این پایان نامه روش رونگه-کوتای مرتبه ی چهار و روش های چند گامی آدامز-بشفورث و آدامز-مولتون و پیشگو-اصلا‏ح گر برای حل مسئله ی مقدار اولیه فازی شرح داده ‏شده است.

منابع مشابه

بهینه سازی روش تجزیه آدومیان برای حل معادلات دیفرانسیل از مرتبه کسری

تاکنون روش تجزیه آدومیان به­طور گسترده­ای برای حل انواع معادلات دیفرانسیل به­کار گرفته شده است. اما در برخی موارد دیده شده است که این روش دقت کمتری نسبت به روش­های دیگر ازجمله روش­های هموتوپی دارد. از آنجایی که این روش، یک روش نسبتاً عمومی و قدرتمند برای یافتن جواب­های تحلیلی-تقریبی از انواع معادلات دیفرانسیل می­باشد، در این مقاله سعی شده با به­کارگیری الگوی استاندارد این روش، یک روش بهینه جدید ...

متن کامل

روش هاى چند گامی مستقل از مشتق برای حل عددی معادلات غیر خطی

در این مقاله٬ خانواده­ای از روش­های چند گامی کارا و مستقل از مشتق را برای حل عددی معادلات غیر­خطی بیان می­کنیم. این روش­های چند گامی مبتنی بر چند جمله ­ای درونیاب نیوتن و روش تجزیه آدومیان[1] بهبود یافته می­باشند. مرتبه همگرایی این روش­ها را محاسبه می­کنیم و با استفاده از چند مثال کارایی روش­های چند گامی مستقل از مشتق را  نشان می­دهیم.

متن کامل

مطالعه روش های عددی برای حل معادلات دیفرانسیل جزیی فازی

دراین پایان نامه روش های عددی برای حل معادلات دیفرانسیل جزیی فازی بحث می شود. ابتدا تعاریف لازم را بیان می کنیم سپس روش های عددی برای حل این نوع معادلات که شامل روش تفاضلات متناهی، روش حجم متناهی و روش تجزیه آدومیان است را بررسی می کنیم. شرایط لازم برای پایداری و همگرایی در بعضی روش ها بیان می شود.

15 صفحه اول

یک روش تک گامی 7-مرحله ای هرمیت-بیرخوف-تیلور از مرتبه ی 11 برای حل عددی معادلات دیفرانسیل معمولی

در این پایان نامه، برای حل عددی مساله ی مقدار اولیه ی ‎$ y^{}=f(x,y)$‎، ‎$ y(x_{0})=y_{0}$‎، روش تک گامی ‎7-‎مرحله ای هرمیت-بیرخوف-تیلور از مرتبه ی ‎11‎ را معرفی می کنیم که برای حل، از چندجمله ای های درونیاب هرمیت-بیرخوف و ‎$ y^{} $‎ تا ‎$ y^{(6)} $‎ استفاده می کند. این روش، ترکیبی از یک روش رانگ-کوتای ‎7-‎مرحله ای صریح از مرتبه ی ‎6‎ با یک روش تیلور از مرتبه ی ‎6‎ است. با متحد قرار دادن بسط...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ریاضی و کامپیوتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023