نظریه های نور در نگاره های ایرانی پیش از اسلام

پایان نامه
چکیده

نگاره های ایرانی از قدمت بسیار طولانی برخوردارند و نقش تاثیر گذار نور در نگاره های ادوار مختلف تاریخ ایران با دخیل کردن مبانی فلسفی و عرفانی نور و نظریه های نوری همان دوران در آن نگاره ها قابل مشاهده است. در ایران باستان، ایرانیان همواره با تاریکی و ظلمت در ستیزاند و بنابراین پایه و اساس هنر آنان، توجه ویژه به نور می باشد. نور همواره جایگاه ویژه ای در مبانی اعتقادی، دینی و فرهنگی ایرانیان داشته است و به همین دلیل آثار هنری ایران و از جمله نگاره ها، دارای ویژگی های خاصی نشأت گرفته از نور و نظریه های نوری دوران خویش می باشند. برای مثال، نگاره های ایرانی پیش از اسلام از نوری سرمدی آکنده اند و هیچ گونه سایه روشن و عمق نمایی در اشیاء و موجودات آن نگاره ها دیده نمی شود. با یک جمع بندی کلی، می توان بیان نمود که در پیش از اسلام دو نظریه مهم نوری وجود داشته است. نظریه اول متعلق به زرتشت و نظریه دوم متعلق به مانی می باشد که پس از زرتشت می زیسته است. این نظریه ها برگرفته از نوع نگرش و آموزه های دینی زرتشت و مانی می باشند و در نگاره های ایرانی پیش از اسلام تاثیرگذار بوده اند و در آثار به جای مانده از آن دوران، می توان این تاثیرات را به خوبی مشاهده نمود. در عین حال، اگرچه دو دین زرتشتی و مانوی در اصولی مثل ثنویت با هم تفاوت داشته اند، لکن یک پیوستگی تاریخی در نحوه تاثیرگذاری آن ها بر نگاره های پیش از اسلام وجود دارد که نشان از تداوم نسبی فرهنگی و هنری دو نظریه مهم نوری پیش از اسلام در ایران می باشد که در حقیقت باعث شده اند تا آن عالم ملکوت که در زبان اوستایی به آن "خشتره ویریه" می گویند در نگاره ها به منصه ی ظهور رسد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد نور برای ایرانیان باستان، در نگاره های ایران پیش از اسلام از نمادهای خورشید، فر یا خوره، نقوش حیوانی، نقوش گیاهی و نقوش هندسی برای نمایش آن بسیار استفاده شده است. قابل ذکر است که این پژوهش به روش تاریخی- توصیفی و تحلیلی انجام گرفته و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای بوده است.

منابع مشابه

نمود کتیبه های معماری در نگاره های ایرانی تحلیلی بر نمونه های مکتب هرات و آثار بهزاد

Arts in their Dialogues borrow some words from each other and give them a new meaning in their art form. One of the best examples of this Dialogue is the link of Decorative elements in architecture and Iranian painting .Iranian painting ( Miniature ) is conversation scene of arts such as painting, poetry, calligraphy and architecture which has run its evolutionary path in different schools of I...

متن کامل

پیکره بندی و موضوع در نگاره های ایرانی (بررسی نسخه نگاره های شاهنامه تهماسبی)

شاهنامه تهماسبی یکی از غنی ترین مجموعه های نقاشی ایرانی است که منبع ارزشمندی از تصاویر را پیش روی پژوهشگران قرار داده است؛ همکاری جمعی از بزرگ ترین هنرمندان نگارگری در تهیه این نسخه، نشان دهنده اهمیت این اثر است. مقاله حاضر، درپی ایجاد شالوده ای بصری مبتنی بر وجود ارتباط میان موضوع و ترکیب بندی در نگاره های این نسخه است و با بررسی تصاویر درپی یافتن پاسخ این پرسش است که درصورت وجود ارتباط میان م...

متن کامل

زمینه های ساختاری نظریه پردازی ایرانی در روابط بین الملل

با رؤیت اولین طلیعه‌های شکل‌گیری ادبیاتی دربارة نظریه‌‌پردازی ایرانی در زمینة روابط بین‌الملل، نویسندگان این مقاله درصدد آن‌اند به ارزیابی زمینه‌های ساختاری تحقق بومی‌سازی نظریه‌‌پردازی روابط بین‌الملل بپردازند. در این چارچوب، نویسندگان برای رسیدن به درکی واقع‌بینانه از امکان یا امتناع نظریه(های) ایرانی در روابط بین‌الملل، اساسی‌ترین این عوامل ساختاری را ذیل پنج عنوان بررسی کردند که عبارت‌اند ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023