بررسی زبانی متون جهان شناختی مانوی

پایان نامه
چکیده

زبان فارسی میانه و پهلوی اشکانی از شاخه های زبانهای ایرانی میان? غربی هستند، وبسیاری از متون مانوی که به این دو زبان نوشته شده است، مربوط به ناحی? تُرفان می باشندبه همین دلیل آنها را ترفانی هم می نامند.درنوشتار پیش رو ، کوشش شده تا با استفاده از منابع موجود، آن هم با روش توصیفی، به بررسی و تحلیل زبانی قسمتی از متون مانوی پرداخته شود.بسیاری از متون مانوی که به زبانهای پهلوی اشکانی و فارسی میانه هستند، در رابطه با موضوعات مختلفی می باشند.از جمله موضوعاتی که مانی در آثار خود به آن پرداخته است مبحث جهان شناختی مانوی است که در متون مربوط به آن، به مباحثی دربار? نیایش نفس زنده، بهشت ودوزخ، روشنایی و تاریکی ، فرجام جهان و .... پرداخته شده است. این متون به خط پهلوی اشکانی است و در چند متن نظیر(be) و(bf) به فارسی میان? ترفانی نوشته شده است. پیکر? این رساله مشتمل بر31 متن از کتاب اکتا ایرانیکا جلد 9 می باشد که به موضوع جهان شناختی مانوی اشاره دارد. دراین رساله سعی برآنست تا به بررسی زبانی متون جهان شناختی مانوی از لحاظ مسائل ساخت واژی(صرف و نحو)، ترجمه و آوا شناسی و ریشه شناختی واژه ها،پرداخته شود. واژه های کلیدی: جهان شناختی، واج شناسی، مانی، پهلوی اشکانی ترفانی، واژه سازی.

منابع مشابه

بررسی متون مانوی دربارة مدت آتش‌سوزی در پایان جهان

در اسطورۀ آفرینش مانوی رقم 1468 سال، که مدت آتش‌سوزی در پایان جهان مانوی را نشان می‌دهد، رقمی نجومی است که مانی، با آگاهی از اطلاعات نجومی زمان خود، به احتمال زیاد، آن را معادل یک دورۀ خورشیدی به‌حساب آورده است.

متن کامل

بررسی متون مانوی دربارة مدت آتش سوزی در پایان جهان

در اسطورۀ آفرینش مانوی رقم 1468 سال، که مدت آتش سوزی در پایان جهان مانوی را نشان می دهد، رقمی نجومی است که مانی، با آگاهی از اطلاعات نجومی زمان خود، به احتمال زیاد، آن را معادل یک دورۀ خورشیدی به حساب آورده است.

متن کامل

بررسی متون مانوی درباره مدت آتش سوزی در پایان جهان

در اسطورۀ آفرینش مانوی رقم 1468 سال، که مدت آتش سوزی در پایان جهان مانوی را نشان می دهد، رقمی نجومی است که مانی، با آگاهی از اطلاعات نجومی زمان خود، به احتمال زیاد، آن را معادل یک دورۀ خورشیدی به حساب آورده است.

متن کامل

کارکردهای زبانی تاریخ جهان گشای جوینی

تاریخ جهان­گشای جوینی یکی از امهات متون تاریخی ـ ادبی زبان فارسی است. جوینی در این اثر شرح وقایع و فجایع سه رویداد شگرف تاریخ ایران را در سده­های ششم و هفتم هجری، یعنی ایلغار مغول و فراز و فرود سلطنت خوارزمشاهیان و داستان  اسماعیلیان ایران، به رشتة تحریر درآورده است. در این مقاله از منظر زبان­شناسی نقش­گرا ـ که اثر را در ارتباط با گوینده، شنونده، زمینه و موضوع آن بررسی می­کند ـ کارکردهای زبانی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023