خودمختاری و مشروعیت سازی میدان سینما در ایران پس از انقلاب ( 1357- 1390)

پایان نامه
چکیده

سینما در ایران پس از انقلاب، با فراز و نشیب های تاریخی بسیاری روبرو بوده است . در گذر از این مراحل تاریخی، همواره نسبت میان میدان قدرت و میدان سینما به عنوان یکی از مسائل کلیدی خودنمایی کرده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی خودمختاری ( استقلال) و مشروعیت سازی میدان سینما در ایران پس از انقلاب، از نظریه میدان های پی یر بوردیو بهره جسته است. از این رو، با بهره گیری از روش ساختار گرایی تکوینی و تکنیک های تحلیل اسنادی و تحلیل گفتمان ( لاکلا و موفه) مطالعه روند های تاریخی سینما بر اساس قوانین رسمی، آیین نامه ها، بخش نامه ها، آمارهای سالیانه و مصاحبه ها و دیگر اسناد تاریخی، نسبت میان میدان قدرت و قطب های سینمایی تحلیل شده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که همولوژی ساختاری میان میدان قدرت و میدان سینما بسیار چشمگیر می باشد. سینمای ایران به سبب شرایط پس از انقلاب تا سال 1362، فاقد توانایی زایش قطب های جدید سینمایی بوده است. از این رو، علیرغم وجود تنازعات در درون میدان، قطب جدیدی به ساختار میدان سینما افزوده نشده است. پس از برقراری ثبات نسبی در میان قدرت، در میدان سینما نیز قطب های جدیدی متولد شده اند. در مجموع، در این سال ها ( 1362-1390)، قطب مستقل روشنفکران عرفی، قطب وابسته فیلمسازان اسلام گرا، قطب وابسته روشنفکران مسلمان، قطب وابسته سینمای عامه پسند و نبر قطب نسل جدید فیلمسازان به عنوان قطب های مختلف میدان سینمای ایران شناسایی شده اند. برای بررسی مشروعیت بخشی در میدان سینما نیز دو ابزار جشنواره ها و منتقدان مورد بررسی قرار گرفته اند. بررسی جشنواره ها نشان می دهد که نمی توان از منظر واحدی به تحلیل این ابزار نشست اما تحلیل قطب های نقد در ایران نشان می دهد که سه قطب مستقل، وابسته تولید عام و وابسته تولید خاص در نقد قابل شناسایی هستند.

منابع مشابه

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین‌رو، این امکان وجود خواهد داشت که به‌مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین رو، این امکان وجود خواهد داشت که به مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

تشیع و انقلاب ایران 1357

در این مقاله تلاش می شود تا بدین سوال که تنها در معدودی از آثار موحود در ادبیات انقلاب اسلامی به اجمال بررسی شده است پاسخ داده شود چرا تشیع به مثابه یک مذهب ظاهر شده در وجه ایدئولوژی در روند بسیج مردمی منجر به انقلاب ایران با اقبال عمومی روبه رو گردید و در اصطلاح فنی هژمونی یا تفوق یافت گرچه پاسخ این سوال را باید در تحولات و پتانسیل درونی اسلام شیعی از یک سو و شرایط عینی جامعه از سوی دیگر جستجو...

متن کامل

سینما و وقوع انقلاب اسلامی در ایران

 تاکنون از دیدگاه‌های متفاوتی به پدیدة انقلاب نگریسته شده که یکی از آنها، عوامل فرهنگی بوده‌ است. تاکنون، نقش وسایل ارتباط جمعی به عنوان یکی از پدیده‌های فرهنگی، در شکل دادن به افکار انقلابی مورد توجه اندکی قرار گرفته است. در میان رسانه‌های مختلف، «سینما» از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که ورود آغازین آن، به تضادها و چالش‌های بسیاری در جوامع انجامیده است. این عامل که...

متن کامل

گفتمانهای هنری در ایران پس از انقلاب اسلامی (با تأکید بر سینما)

هدف مقاله، کشف و بررسی گفتمانهای هنری سینما بعد از وقوع انقلاب اسلامی و پاسخ به پرسش‎هایی است که درخصوص انواع و ویژگیها و عوامل ناظر بر این گفتمانها وجود دارد؛ لذا روش ترکیبی تحلیل گفتمان و تحلیل محتوا با تأکید بر مطالعات کیفی به‎عنوان روش تحقیق این مقاله برگزیده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که علل تسری گفتمان انقلاب اسلامی به سینما، اسلام خواهی و بومی بودن این گفتمان از یک سو و مذهبی ب...

متن کامل

تحلیل جامعه‌شناسی حوزه عمومی در ایران پس از انقلاب (1357-1394) -محمدتقی سبزه‌ای

هدف اصلی مقاله حاضر معرفی و تحلیل جامعه‌شناختی ابعاد، مؤلفه‌ها، کارکردها و آسیب‌های حوزه عمومی ایرانی است. چارچوب نظری مقاله بر نظریه‌های ارسطو، جان راولز، چارلز تیلور، هانا آرنت، اُلریش رُدل، کُنتن فرانکن برگ، هلموت دُبیل، یورگن هابرماس، آندره آره‌تو و جان کوهن استوار است. روش‌شناسی این مقاله مطالعه کتابخانه‌ای، خوانش تاریخی و استناد به شواهد، داده‌ها و آمارهای تجربی معتبر و مطالعات تاریخی معاصر ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023