تحلیل پدیده متافیزیک در نگارگری ایران (معراج نامه) و هنر غرب (سوررئالیسم)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده طیبه رادفر
  • استاد راهنما محمد اعظم زاده
  • سال انتشار 1393
چکیده

با اندیشه در تاریخ جهان و رخدادهای آن و با گذر از کلیشه ها، درخواهیم یافت که تمام رویدادهای اجتماعی-سیاسی-اقتصادی همواره بر یکدیگر؛ چه از جنبه نیک اندیشانه و چه از وجه بد فرجام آن، تاثیرداشته اند و هرکدام از این رخدادها خود به تنهایی عاملی برای ایجاد دیگری شده و سرنوشتی جدید برای یک ملت رقم زده است وهنر به عنوان یکی از اساسی ترین عوامل فرهنگ ساز نزد هر فرهنگ و ملت سبب پیشرفت وتکامل اندیشه های آنان می گردد. با نظر یه این موضوع که در غرب، از رنسانس به بعد، تفکر اومانیستی بر فرهنگ بشری چیره شد و اساس آن بر خود بنیادی واقع گشت وبرداشت فرجام شناسانه از هنر بر اندیشه های برخاسته از واقعیات این جهانی مبتنی گشت و در شرق با توجه رخدادهای سیاسی-اجتماعی-فرهنگی، در دوره های ایلخانی وتیموری وبازخورد آن درتولید آثار هنری، نمایان گشت. لزوم انجام این پژوهش را قطعی می نماید. از اهداف این پژوهش، کشف دیدگاه های فرهنگی متفاوت، پیرامون وجود پدیده متافیزیک درهنر اسلامی (دینی) معراج نامه وهنر سوررئالیستی می باشد. که باتوجه وجود پدیده غیر مادی ذهن و امکان یافتن آن در مغز مادی انسان، در ابتدای امر به تشریح و تبیین علمی امور ذهنی و پیوستگی آن با فیزیک می پردازد. سپس بعد از بیان چیستی متافیزیک به توصیف و تحلیل حالات متافیزیکی در آراء اندیشمندانی چون یونگ، هایدگر، ابن سینا،سهروردی،...می پردازد وسپس با مقایسه این دو شاخه هنری و ارائه بررسی های چند گونه، به نتایج مورد نظر که همان کشف اندیشه های متافیزیکی نهفته وپنهان فراسوی آنها (معراج نامه و جنبش سوررئالیسم) و تمایز وتشابه آنها است، می رسد.

منابع مشابه

معراج نامه نگین درخشان نگارگری ایلخانی

معراجنامه کتابی است که به روایت داستان معراج جسمانی و روحانی پیامبر اکرم(ص) می پردازد؛ که هنرمندان مسلمان ایرانی به نسخه برداری و نگارگری مضامین تصویری آن پرداختند. هنر نقاشی ایران در حدود سده های هفتم هجری قمری تا سده ی یازدهم از اوج و فراز خاصی در رنگ و فرم برخوردار بوده است. رقعه های معراجنامه ی ایلخانی که در این مقاله مورد بحث و بررسی زیباشناسانه قرار گرفته، در این دوران تصویر شده است.معراج...

متن کامل

چگونگی غلبه هنر بر متافیزیک غرب در تفکر هایدگر

به نظر هایدگر نیست‌انگاری غرب ناشی از تاریخ متافیزیک‌زده آن است که از افلاطون آغاز می‌شود. متافیزیک به دلیل غفلت از وجود و پرداختن به موجودات به نیست‌انگاری انجامیده است. راه‌‌ حل هایدگر برای مواجهه با متافیزیک و نیست‌انگاری در توجه به هنر است. هنر عالمی را که پیش‌تر وجود داشته است آشکار می‌کند و از این رهگذر قومی را پدید می‌آورد و تاریخ آن را رقم می‌زند و بر متافیزیک غلبه می‌کند. مساله این مقا...

متن کامل

هنر بدون متافیزیک: خوانشی پساساختارگرایانه از هنر

هنر مدرن منادی دوران جدیدی است، دوران تعلیق و وانهادگی؛ دورانی که در حوزه‌های عمومی‌تر پست‌مدرن نامیده می‌شود. پساساختارگرایی اندیشه‌ی چنین دورانی است، دورانی که انسان به سرشت تاریخی خود پی می‌برد و از بند لوگوس می‌گسلد. اما این وانهادگی، برخلاف تصور رایج، زندگی را با نسبیت محض و بی‌معنایی مواجه نمی‌سازد. می‌خواهیم ببینیم در اندیشه‌ی پساساختارگرا چه بر سر هنر می‌آید. در واقع «هنر بدون لوگوس» مو...

متن کامل

بازنگری عرفان در مبـانی نگارگری های معراج حضرت محـمد(ص)

نمودهای اسلامی و عرفانی در نگارگری های بسیاری دیده می شوند که یکی از برترین و بهترین نمونه های این نمودها،  معراج حضرت محمد (ص) است. این مقاله، به بخشی از عناصر تأثیرگذار مفاهیم عرفان اسلامی بر نگارگری  های معراج می پردازد؛ هدف اصلی این پژوهش، بررسی جنبه های بَصَری به کار رفته در نگاره های معراج، با توجه به مفاهیم و نمودهای اسلامی و عرفانی است. و در این پژوهش به پرسش هایی مانند، نسبت میان ادبیات ...

متن کامل

روایت شرقی معراج نامه میرحیدر

تاریخ نگارگری ایران دربردارنده مکتب‌های مختلفی است که در تمامی‌شان کم‌وبیش می‌توان تأثیرات و اقتباس‌هایی فنی و سبکی را از هنر فرهنگ‌های مختلف شرق و غرب مشاهده کرد. ازجمله این مکاتب، «مکتب هرات» در دوره تیموریان است. از ویژگی‌های برجسته‌ این مکتب نفوذ مشخص هنر خاور عنوان شده و عمده آثار برجای‌مانده مکتب هرات حاصل کارگاه هرات است که به امر شاهرخ پسر امیر تیمور برپا شده بود. معراج‌نامه میرحیدر با ...

متن کامل

بازنگری عرفان در مبـانی نگارگری های معراج حضرت محـمد(ص)

نمودهای اسلامی و عرفانی در نگارگری های بسیاری دیده می شوند که یکی از برترین و بهترین نمونه های این نمودها،  معراج حضرت محمد (ص) است. این مقاله، به بخشی از عناصر تأثیرگذار مفاهیم عرفان اسلامی بر نگارگری  های معراج می پردازد؛ هدف اصلی این پژوهش، بررسی جنبه های بَصَری به کار رفته در نگاره های معراج، با توجه به مفاهیم و نمودهای اسلامی و عرفانی است. و در این پژوهش به پرسش هایی مانند، نسبت میان ادبیات ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023