بررسی تأثیر ریاضیات بر فلسفه و فلسفه تعلیم وتربیت

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی وتبیین تأثیر ریاضیات برفلسفه وتعلیم و تربیت به شیوه کتابخانه ای و با روش تحلیلی- استنتاجی انجام گرفته است. در ابتدا به بررسی و بیان فلسفه های ریاضیات ازقبیل منطق گرایی، شهود گرایی، صورت گرایی، انسان گرایی و ریاضیات تجسم یافته پرداخته شد. سپس ماهیت ، هستی شناسی و معرفت شناسی ریاضیات تبیین گردید و در تبیین نسبت ریاضیات با واقعیت دو دیدگاه ترکیبی گرایان و تحلیلی گرایان بررسی شده است وپس ازآن ریاضیات پست مدرن مورد ارزیابی قرار گرفت . درادامه برای تبیین تأثیر ریاضیات برفلسفه ، تآثیر ریاضیات بر فلسفه های فیثاغوریان، افلاطون، فلسفه اسلامی، دکارت، اسپنوزا، کانت، ویتگنشتاین و راسل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت . سپس به تأثیر ریاضیات بر برخی از مهمترین مسائل فلسفه ازقبیل برهان صدیقین، تناهی ابعاد، استدلال شرط بندی پاسکال، مشکل استقراء ، پیامد های فلسفی قضایای گودل و منطق فازی و اصل امتناع تناقض اشاره شده است. دربخش دیگر به منظور تبیین تأثیر ریاضیات برتعلیم و تربیت، موضوعاتی مانند فلسفه وروش درست اندیشیدن، اهمیت آموزش ریاضیات ، چشم انداز های فلسفی آموزش ریاضی، معرفت شناختی ریاضی و یادگیری،ریاضیات و فرآیند تفکر، تأثیرتربیتی ریاضیات،استلزامات تربیتی معرفت شناختی دکارت، راسل و تربیت، تأثیر تربیتی پارادوکس ها، تأثیرریاضیات برذهنیت فلسفی، فراشناخت، تربیت شهروندی، تفکر انتقادی و تربیت انتقادی پست مدرن مورد بررسی قرار گرفتند.درپایان به برخی از کاربردهای ریاضیات در تعلیم و تربیت ازجمله کاربرد هندسه در آموزش، منطق فازی در پیشرفت تحصیلی، ریاضیات درکارهای پژوهشی و نمودار ها در آموزش، اشاره شده است.

منابع مشابه

کودکان، ریاضیات و فلسفه

اشاره: بازبینی موضوع درک و آموزش ریاضیات در ارتباط با رشد خلاق کودکان و ارتباط آن با حوزه‌ی پایه-ای دیگری چون فلسفه، به علاوه‌ی شایدها و بایدهایی در قاعده های بازی های جاری این میدان ها محور معانی و اشارات این نوشته هستند.

متن کامل

فلسفه ی قاره ای و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت

فلسفه‌ی قارّه‌ای نامی است که در عصر حاضر، بر یکی از دو بینش فلسفی غالب در مغرب زمین بنا نهاده شده است و این نام‌گذاری بدان جهت است که این دیدگاه عمدتاً در قاره‌ی اروپا و در تفسیری دقیق‌تر، در کشورهای غیر انگلیسی‌زبان، مانند فرانسه و آلمان رشد یافته است. فلسفه‌ی قارّه‌ای به مباحث وجودی، اخلاقی، اجتماعی و به ‌طور کلی، موضوعات انسان‌شناختی می‌پردازد و در همین مباحث و موضوعات، بر فلسفه‌ی تعلیم و تربیت...

متن کامل

فلسفه مسئولیت در اسلام و نقش تعلیم وتربیت در تحقق آن

این پژوهش باهدف تبیین چیستی، چرایی و چگونگی مسئولیت انسان و همچنین نقش تعلیم و تربیت در تحقق آن با رویکرد کیفی و روش توصیفی - تحلیلی انجام‌شده است. مسئله مسئولیت در حوزه‌های مختلف؛ اخلاقی، حقوقی، اجتماعی، تربیتی و ...بر اساس مبانی گوناگون موردتوجه محققان قرارگرفته است. در این پژوهش مبنای مسئولیت ایمان به خداوند است. خداوند انسان را برخوردار از؛ فطرت، خودآگاهی، توانایی تشخیص خیر از شر، توانایی ک...

متن کامل

ترک ریاضیات به قصد فلسفه

این سخنرانی مروری است بر کارهای نویسنده از نظریه هموتوپی و جبر همولوژی گرفته تا کتابهای جدید با تاکید بر نقشی که ایده های مختلف از بیولوژی در نظریه فاجعه ایفا می کند. دیدگاه اتخاذ شده دیدگاهی است انتقادی نسبت به انجام آزمایش بدون زمینه تئوریک و نیز نسبت به کاربرد نامناسب آمار به عنوان توجیه تفکر قیاسی در علم.

متن کامل

معرفی و بررسی نقادانه کتاب فلسفه ریاضیات براون

کتاب فلسفه ریاضیات نوشتۀ جیمز رابرت براون یکی از مهم ترین کتاب های عمومی در حوزۀ فلسفۀ ریاضیات به شمار می رود. در این مقاله، افزون بر معرفی و تلخیص این کتاب، متن اصلی و نیز ترجمۀ فارسی آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023