بررسی مفهوم عشق در شعر معاصر عرب با نگاهی بر اشعار نزار قبائی، محمود درویش و نازک الملایکه

پایان نامه
چکیده

عشق ورزی وعشق به زیبایی ویژگی مشترک همه ی انسان هاست که از آغاز آفرینش تاکنون نه تنها جلوه ی خود را ازدست نداده است بلکه محبوب تر وتابناک تر نیز شده است. از آنجاکه عشق ازاحساسات انسان سرچشمه می گیرد وشعر نیز در وهله نخست عرصه ای برای جولان احساسات است،بنابراین ازهمان آغاز یکی ازمضامین اصلی شعربه شمارمی رفته است و بسیاری ازشاعران بدان پرداخته اند اما همه دراین عرصه موفق نبوده اند. ما دراین تحقیق برآنیم که عشق این اکسیرحیات بخش را درشعرعربی ودرمیان سروده های سه شاعر عرب (محمود درویش،نزار قبانی ونازک الملائکه)جست وجوکنیم واحوال این سه شاعر را در بیان سوز واشتیاق درونیشان نظاره گرباشیم. شایان ذکراست که بررسی عشق دراشعار این سه شاعرموضوعی نیست که تحقیق حاضربه عنوان اولین پژوهش دراین باب قلمدادشود،چراکه بسیاری ازپژوهشگران به بررسی این موضوع به صورت جدا وغیرمقایسه ای پرداخته اند اما این تحقیق سعی دربیان نقاط اشتراک وافتراق آنان داشته است. در این مقاله بعد از ذکر خلاصه ا ی از بیوگرافی وآثار شاعران به بیان ویژگی ها و طرز موضع گیری هر یک از این سه شاعر در قبال مساله ی عشق پرداخته و در پایان داده ها و اطلاعات گرد آوری شده و به صورت یکجا مقایسه می شود.

منابع مشابه

قهوه در شعر محمود درویش (بررسی معناشناسی)

قهوه به عنوان یک نوشیدنی اجتماعی از دورة عثمانی تاکنون از نظر دلالت‌های معنایی دستخوش تغییراتی شده و این دگرگونی‌ها در چهارچوب آداب ‌و رسوم فرهنگی و کاربرد ادبی روی داده است. این واژه در شعر محمود درویش جایگاه ویژه‌ای دارد و در سیاق شعر در کنار کلماتی از قبیل صبح، غروب، جغرافیا و دست، معنای جدیدی به خود گرفته‌است. شاعر با به‌کارگرفتن «قهوه عربی» به بیان تجارب واقعی و یا احساسات و احوال درونی خو...

متن کامل

جلوه ‏هاى عشق در اشعار نزار قبانى

نزار قبانى عاشقانه‏سراى سورى است که در سال 1923م. در دمشق متولّد شد. او را شاعر عشق لقب داده‏اند. درباره نزار قبانى و عاشقانه‏هاى وى دیدگاه‏هاى ضدّ و نقیضى وجود دارد. بعضى معتقدند که این عاشقانه‏ها صرفا محدود به معشوقه بوده و مبتذل است و برخى خلاف این نظر را دارند. در این مقاله به بررسى جلوه‏هاى عشق در اشعار نزار پرداخته شده و با استناد به اشعار و گفته‏هاى خود وى بدان‏جا مى‏رسیم که این عاشقانه‏ها...

متن کامل

تناص قرآنی در شعر شاعران معاصر عرب با تکیه بر شعر (امل دنقل،محمود درویش و محمد مهدی جواهری)

دوره ی معاصر عرب عصری است که اروپا با فرمانروایی برجهان عرب ،قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اعراب را در دست گرفته و به خوبی پی برده بود که دو عنصر هویتی و گرانبهای این قوم «دین» و «زبان» آن ها می باشد، لذا به طور غیر مستقیم و با شیوع افکار کاذب این عناصر را مورد هجمه قرار داد و با نشانه گرفتن میراث دینی و زبانی اعراب در پی رویگردانی مردم از توجه به ادب عربی قدیم ، ایجاد تفرقه و جدایی در ملت عربی...

15 صفحه اول

نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عرب

‏آنچه که باعث شده است شعر معاصر عرب، بیش از شعر معاصر ایران در جهان دارای مخاطب باشد را می توان در چند مورد خلاصه کرد: ‏مهم ترین عامل که ممکن است در ژرف ساخت شعر همه شاعران معاصر عرب باشد، تراژدی فلسطین است. شاعران معاصر عرب با درک درستی از مسئله فلسطین توانستند مفهوم دقیق مبارزه با امپریالیسم سرمایه داری را درک کنند و معادلات استعمار گرانه را در طرح نظام های مختلف دریابند. روشنفکران عرب درحقی...

متن کامل

نگاهی تطبیقی به شعر معاصر ایران و عرب

‏آنچه که باعث شده است شعر معاصر عرب، بیش از شعر معاصر ایران در جهان دارای مخاطب باشد را می توان در چند مورد خلاصه کرد: ‏مهم ترین عامل که ممکن است در ژرف ساخت شعر همه شاعران معاصر عرب باشد، تراژدی فلسطین است. شاعران معاصر عرب با درک درستی از مسئله فلسطین توانستند مفهوم دقیق مبارزه با امپریالیسم سرمایه داری را درک کنند و معادلات استعمار گرانه را در طرح نظام های مختلف دریابند. روشنفکران عرب درحقی...

متن کامل

متناقض نما در شعر معاصر عربی بر اساس شعر«محمود درویش»،« امل دنقل»و« سعدی یوسف»

یکی از انواع آشنایی زدایی در زبان انتخاب بیان پارادوکسی است که علمای بلاغت ما آن را نشناخته و جزو تضاد به شمار آورده اند.گرچه در ادب عربی از دیرباز متناقض نما به کار رفته است، امّا به عنوان ترفندی شاعرانه در کتاب های صناعات شعری نیامده و شاعران از طریق ادبیّات غرب با آن آشنا شده اند. پارادوکس در زبان شعر معاصر عرب در دو ساختار نحوی و معناشناختی شکل می گیرد. پارادوکس از جهت دوسویۀ آن دو قسم است: ی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023